ملاقات با نیسان اسکای لاین GT-R سفارشی M-Spec Nur نیسمو


ملاقات با نیسان اسکای لاین GT-R سفارشی M-Spec Nur نیسمو

یکی از نمایندگی‌های فروش خودروهای خاص در ژاپن پذیرای یک دستگاه نیسان اسکای لاین GT-R سفارشی M-Spec Nur نیسمو نسل R34 شده است. نیسان GT-R یکی از مشهورترین خودروهای اسپرت ژاپنی است و ماشین بازهای سراسر جهان از آن با نام مستعار گودزیلا یاد...

یکی از نمایندگی‌های فروش خودروهای خاص در ژاپن پذیرای یک دستگاه نیسان اسکای لاین GT-R سفارشی M-Spec Nur نیسمو نسل R34 شده است.

نیسان GT-R یکی از مشهورترین خودروهای اسپرت ژاپنی است و ماشین بازهای سراسر جهان از آن با نام مستعار گودزیلا یاد می‌کنند، خودرویی که به خاطر پرفورمنس باورنکردنی خود تحسین می‌شود. حتی نسل‌های قدیمی این خودرو نیز طرفداران زیادی دارند و نکته جالب اینکه یک نمایندگی خودرو در ژاپن چندین نیسان GT-R خاص را در اختیار دارد. بنا به گفته یکی از یوتیوبرهای خودرویی با نام دینو، نمایندگی یاد شده هم‌اکنون یکی از خاص‌ترین نیسان اسکای لاین GT-R های دنیا با ارزش حدود ۱.۵ میلیون دلار به نمایش گذاشته است.

دینو اخیراً فرصت بازدید از نمایندگی خودروی GT ریوکی اسپرت در ژاپن را پیدا کرده است. این شرکت متخصص فروش خودروهای اسپرت کمیاب و سفارشی است. نمایندگی یاد شده به دینو اجازه داده تا از نزدیک این نیسان اسکای لاین GT-R سفارشی M-Spec Nur نیسمو نسل R34 با رنگ بدنه سفارشی را بررسی کند. خود اسکای لاین GT-R استاندارد یک نماد در ژاپن به شمار می‌رود چراکه به‌طور خاص برای عرضه در این کشور طراحی و تولید شد. نسل فعلی این خودرو یعنی یازدهمین نسل GT-R با کد R35 را نمی‌توان محصولی مخصوص بازار ژاپن دانست چراکه در سراسر دنیا عرضه شده است. متأسفانه نسل‌های پیشین این خودرو به‌صورت صفرکیلومتر در بسیاری از بازارها قابل انتخاب نبودند.

جالب اینکه دینو می‌گوید اسکای لاین GT-R M-Spec Nur نیسمو موردبحث صفرکیلومتر است چراکه در کارخانه نیسمو اوموری شاسی آن از نو ساخته شده و این فرایند برای جلوگیری از تخریب اجزای آن صورت گرفته است. آن‌گونه که اسناد نشان می‌دهند، بازنگری و تقویت شاسی خودروی یاد شده در سپتامبر ۲۰۲۳ تکمیل شده است. همچنین GT-R سفارشی نیسان از پیشرانه R4 RB26DEET نیسمو سود می‌برد که اساساً نسخه مسابقه‌ای پیشرانه RB26 با خروجی بالاتر است. به همین خاطر شاهد نیروگاهی با قدرت و گشتاور بیشتر نسبت به نسخه استاندارد R34 اسکای لاین خواهیم بود.

نیسان تولید اسکای لاین GT-R R34 را در سال ۱۹۹۹ شروع کرد. جانشین این خودرو یعنی نسل R35 استفاده از نام اسکای لاین را کنار گذاشت و به‌صورت رسمی با نام GT-R شناخته شد و به همین خاطر R34 را می‌توان آخرین اسکای لاین GT-R تاریخ دانست. البته علیرغم این موضوع، گودزیلای فعلی روح مدل‌های قبلی را زنده نگه داشته است. یکی از شاخص‌ترین مدل‌های اسکای لاین را می‌توان نمونه رانده شده توسط برایان اوکانر در فیلم سریع و خشن ۲ دانست. اسکای لاین GT-R R34 در زمان تولید راهی آمریکا نشد چراکه نیسان علاقه‌ای به عرضه گودزیلا در این کشور نداشت.

اما بر اساس قوانین آمریکا، R34 امسال ۲۵ ساله می‌شود و امکان واردات آن به این کشور میسر خواهد بود. آخرین نمونه‌های اسکای لاین در سال ۲۰۰۲ تولید شدند که مدل‌های V-Spec II Nur و M-Spec Nur نام داشتند. در واقع پسوند Nur این خودروها از پیست مشهور نوربرگ رینگ آلمان یعنی محل توسعه گودزیلا گرفته شده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، نیسان تعداد ۱۰۰۳ دستگاه R34 Nur را تولید کرده که ۷۱۸ دستگاه از نوع V-Spec II Nur و ۲۸۵ دستگاه از نوع M-Spec Nur بوده‌اند.

مشخصات پیشرانه R4 RB26DETT
بلوک N1 Spec
حجم موتور (سی‌سی) ۲۷۷۱
بوست کیت توربو R3
حداکثر قدرت (اسب بخار) ۴۹۳
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۵۴۰
هر دو مدل سفارشی یاد شده به پیشرانه ۲.۶ لیتری RB26DETT مجهز بوده‌اند. با وجود توربوشارژر فلزی و عناصر خاص N1، این پیشرانه در حالت استاندارد ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند اما مدل سفارشی M-Spec Nur از پیشرانه ارتقا یافته‌ای سود می‌برد. کارخانه اوموری نیسمو تنها به نوسازی شاسی خودرو اکتفا نکرده و پیشرانه استاندارد خودرو را با نسخه R4 RB26DETT جایگزین کرده است. این پیشرانه روی ارائه گشتاور بیشتر در دورهای پایین و میانی تمرکز دارد و حجم آن با برخی تغییرات به ۲.۸ لیتر افزایش یافته است.

بنا به گفته نیسمو، این پیشرانه ۴۹۳ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. نیروگاه R4 با مدل‌های ۴۰۰R/Z تیون متفاوت است هرچند از میل‌لنگ جی تی مشترکی استفاده کرده است. همچنین در پیشرانه R4 بلوک N1 نصب شده که علتش دوام بالا در پیست بوده تا به این ترتیب خیال مالکان از قابلیت اطمینان آن در هر شرایطی راحت باشد. شایان ذکر است نیسان اسکای لاین GT-R سفارشی از زمان بازسازی تاکنون کمتر از ۲ کیلومتر را طی کرده است.

دینو می‌گوید این مدل M-Spec Nur سفارشی کامل‌ترین اسکای لاین GT-R R34 است که تاکنون ملاقات کرده و زمان ساخت آن نیز به سپتامبر ۲۰۲۲ بازمی‌گردد. تنها ۹ مدل در دنیا با این رنگ تولید شده‌اند هرچند مشخص نیست که از زمان بازسازی تاکنون آیا قطعات دیگری هم تعویض شده‌اند یا خیر. البته در کابین می‌توان چرم رابسون و چندین تریم فیبر کربنی را تشخیص داد. به خاطر میزان تولید محدود، میراث درخشان و بهبودهای رخ داده، دینو ارزش خودرو را حدود ۱.۵ میلیون دلار ذکر می‌کند که شاید مبلغی گزاف به نظر برسد اما سال قبل یکی دیگر از مدل‌های M-Spec Nur با رنگی ساده‌تر به قیمت ۴۵۵ هزار دلار فروخته شده است. در پایان باید گفت این خودرو تنها GT-R حاضر در نمایندگی ریوکی اسپرت نیست و مدل GT-R50 ایتال دیزاین، چندین نمونه خاص و باکیفیت از GT-R R35 و مدل‌های R33 و R34 هم در این نمایندگی به چشم می‌خورند. خودروهای دیگری از برندهای میتسوبیشی، هوندا، تویوتا و سوبارو هم در ریوکی اسپرت حضور دارند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

فولکس واگن تی راک وارد ایران شد