بوئینگ 2707، جت مافوق صوتی که قرار بود سریعتر و بزرگتر از کنکورد باشد
بوئینگ در دههٔ ۶۰ قصد توسعهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوتی را داشت که سریعتر و بزرگتر از کنکورد باشد اما پس از صرف یک میلیارد دلار، این پروژه لغو شد. ۲۰ سال پس از بازنشستگی کنکورد، حرفهای زیادی در مورد احیای هواپیماهای مسافربری مافوق صوت...
بوئینگ در دههٔ ۶۰ قصد توسعهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوتی را داشت که سریعتر و بزرگتر از کنکورد باشد اما پس از صرف یک میلیارد دلار، این پروژه لغو شد.
۲۰ سال پس از بازنشستگی کنکورد، حرفهای زیادی در مورد احیای هواپیماهای مسافربری مافوق صوت مطرح است. تاکنون جانشینهای مختلفی برای کنکورد دیدهایم که توسط شرکتهای خصوصی و همینطور ناسا ساخته شدهاند اما در همان دوران فعالیت کنکورد، برنامهٔ توسعهٔ جت مسافربری مافوق صوتی در جریان بود که خیلیها از آن بیخبر هستند.
بوئینگ هرچند این روزها به خاطر نگرانیهای ایمنی در مورد ۷۳۷ مکس لطمه دیده است اما همچنان یک از بزرگترین شرکتهای هوافضای دنیا محسوب میشود. این شرکت در دههٔ ۶۰ کار روی توسعهٔ رقیبی برای کنکورد را آغاز کرد. این هواپیما که بوئینگ ۲۷۰۷ نام داشت، میخواست با مجموعهای منحصربهفرد از ویژگیهای فنی، بازار کنکورد را بگیرد. ابتدا قرار بود در این هواپیما از بال متحرک استفاده شود اما به دلیل اندازه و وزن بالای این سیستم، تیم توسعه مجبور شد سراغ بال دلتای معمولی برود. بوئینگ برای این هواپیمای مافوق صوت چهار موتور توربوجت جنرال الکتریک را در نظر گرفته بود که زیر دم نصب میشدند و هرکدام ۲۸۰ کیلو نیوتن نیروی رانش تولید میکردند.
هدف اصلی بوئینگ این بود که ۲۷۰۷ را بسیار بزرگتر از کنکورد بسازد زیرا یکی از دلایل استقبال پایین از کنکورد ظرف مسافر محدود تنها ۱۰۰ نفری آن بود. هواپیمای بوئینگ اما برای حمل ۲۵۰ تا ۳۰۰ مسافر طراحی شده بود و بنابراین میتوانست بازدهی بالاتر و سوددهی بیشتری داشته باشد. یکی دیگر از برتریهای این هواپیما نسبت به کنکورد، سرعت بیشتر بود. هواپیمای بوئینگ میتوانست به حداکثر سرعتی در حدود ۲.۷ ماخ یا ۳۳۳۰ کیلومتر دست پیدا کند درحالیکه این رقم برای رقیب فرانسوی بریتانیایی کمتر از ۲۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بود؛ بنابراین، همهچیز برای ۲۷۰۷ خیلی خوب به نظر میرسید اما بعداً مشکلات یکییکی نمایان شدند.
در ابتدا، بوئینگ ۲۷۰۷ با همان چالشی روبرو بود که کنکورد تجربه میکرد یعنی سروصدای بسیار زیاد. این صدا آنقدر بلند بود که برخی کشورها پرواز کنکورد را در آسمان خود ممنوع کردند. این ممنوعیتها مشکل بزرگی برای جتهای تجاری محسوب میشد زیرا باید مسیر پرواز خود را تغییر میدادند تا کشورهایی که ممنوعیت پرواز داشتند را دور بزنند و این به معنای هزینههای بیشتر و تولید آلایندگی بیشتر بود. علاوه بر این، افزایش هزینهها و نبود بازار مشخص هم دیگر مشکلاتی بودند که بر سر راه پروژهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوت بوئینگ قرار داشتند.
به همین دلیل، درحالیکه بیش از یک میلیارد دلار برای تحقیق و توسعهٔ این پروژه هزینه شده بود، در سال ۱۹۷۱ دولت ایالاتمتحده برنامهٔ بوئینگ ۲۷۰۷ را لغو کرد. با لغو این پروژه، بوئینگ تصمیم گرفت تمام تمرکز خود را روی ۷۴۷ بگذارد که در همان سالها در دست توسعه بود و اولین پرواز خود را در فوریهٔ ۱۹۶۹ انجام داد.