ونوسیا D۶۰ برقی و بنزینی؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی با پلتفرم نیسان

دو مدل سدان از محصولات ونوسیا چین برای ورود به ایران آماده میشوند. خودروی D۶۰ همراه پیشرانه تنفس طبیعی و محرک تمام برقی، توسط مکس موتور عرضه خواهند شد. آنچه در این مطلب میخوانید: طراحی بدنه و نمای بیرونی ونوسیا D۶۰ پلاسطراحی داخلی و نمای کابین...
دو مدل سدان از محصولات ونوسیا چین برای ورود به ایران آماده میشوند. خودروی D۶۰ همراه پیشرانه تنفس طبیعی و محرک تمام برقی، توسط مکس موتور عرضه خواهند شد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
اگر شرایط لازم برای کاهش مخارج مربوط به واردات خودروهای برقی فراهم شود، تقاضا برای این نوع محصولات در ایران به شدت افزایش خواهد یافت. هماکنون، مدلهای بنزینی وارداتی، تقریبا ۲ برابر قیمت واقعی برای مصرفکنندهی ایرانی هزینه خرید دارند؛ اما نمونههای الکتریکی ساخت چین با تخفیف عوارض گمرکی و مشوق مالیاتی، خوشقیمت خواهند بود. امروزه تنوع بسیار خوبی از خودروهای چینی ۱۵ تا ۲۰ هزار دلاری، مجهز به پیشرانه تمام الکتریکی یا پلاگین هیبرید وجود دارد که درصورت واردات بدون مالیات و عوارض، بازه قیمتی بسیار جذاب ۸۰۰ تا ۱/۲ میلیارد تومان خواهند داشت. حتی مدلهای هیبرید ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری ساخت چین نیز، برای خریدار ایرانی، جذاب هستند.
پیشتر، به بررسی ونوسیا استار در پدال پرداختیم. این محصول در کلاس کراساورهای اندازه متوسط ساخته شده و چنانچه به دست مشتری برسد، لوکسترین شاسیبلند چینی بازار ایران خواهد بود. از سویی دیگر، ظاهرا نورا موتور برای عرضهی دیگر تولیدات ونوسیا در کشورمان تلاش میکند و بهزودی، کراساور کامپکت ونوسیا V بیگ را رونمایی خواهد کرد.
شرکت ونوسیا (ونوچیا: Venucia) سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و تا امروز، زیرمجموعه دانگ فنگ باقی مانده است. بعضی افراد به اشتباه تصور میکنند خودروهای ونوسیا، محصول مشترک دانگ فنگ چین و نیسان ژاپن هستند؛ اما هرچندکه شرکت دیگری به نام دانگ فنگ –نیسان، با سرمایهگذاری مشترک دانگ فنگ و نیسان، ونوسیا را بنیان نهاده است؛ تمام فرایند طراحی و تولید خودروهای ونوسیا، در چین انجام میشود. صرفا پلتفرم مشترک با محصولات نیسان در بعضی از تولیدات قدیمی ونوسیا وجود داشته و امروزه خبری از قطعات ژاپنی در مدلهایی مثل استار یا V آنلاین (V big) و D۶۰ نیست. ونوسیا سعی میکند تا برند لوکس در میان خودروسازان چینی باشد. باوجود کیفیت قابل قبول و طراحی راضیکننده به نسبت خودروهای همقیمت، تولیدات ونوسیا عموما مخصوص بازار داخلی هستند و هنوز صادرات چندانی به بازارهای مهم، مثل استرالیا و روسیه نداشتهاند.
اولین نسخهی ونوسیا D۶۰ سال ۲۰۱۸ معرفی شد تا نمونهی چینی از نیسان سیلفی باشد. این محصول، سال ۲۰۲۱ تغییر چهره داده و طراحی مشابه خودروهای نیسان ندارد؛ اما همچنان روی پلتفرم نیسان تولید میشود. ونوسیا D۶۰ امروزی، دو نسخهی پلاس (بنزینی) و پلاس EV با محرک تمام برقی دارد. جالبتر اینکه، طراحی بدنه و نمای داخلی این خودروها نیز، متفاوت است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی ونوسیا D۶۰ پلاس
مدل بنزینی، زبان طراحی مشابه خودروهای مدرن ونوسیا دارد؛ اما نسخهی برقی با ظاهر D۶۰ قدیمی تولید میشود. به همین دلیل D۶۰ برقی، مشابه نیسان سیلفی است.

مدل بنزینی، جلوپنجرهی بزرگ همراه طرح V در وسط و چراغهای باریک LED با ظاهر مدرن ارایه میکند. این ادوات، برای شاسیبلندها جالب هستند اما تناسب چندانی با ابعاد یک سدان اندازه متوسط ندارند. حجمدهی بدنه در سپرها و کاپوت جلو، ظاهر بیرونی D۶۰ پلاس احتراقی را عضلانی نشان میدهد.

برای نسخهی برقی، جلوپنجرهی بسته همراه تلق آبی تیره ارایه شده است. چراغهای اسپرت و شمشیری، حس اسپرت D۶۰ EV را تقویت میکنند. فرمدهی سپر و درپوش موتور نیز، به دلیل الگوبرداری کامل از نیسان سیلفی، جذابیت خاص خودروهای ژاپنی را برای محصول چینی، فراهم کرده است.
در نمای جانبی، پلتفرم مشترک D۶۰ بنزینی و برقی به وضوح دیده میشود. این شرایط، دلیل حجمدهی کاملا مشابه برای درهای ورودی، پنجرهها و دیگر اجزای بدنه است. یک خط عمیق، راستای دستگیرهها را متصل میکند و خطوط دیگری نیز هماهنگ با گلگیرها کشیده شدهاند. در چین، مدل برقی با رینگهای بسته (آیرودینامیک) و رینگ ۱۶ اینچ ارایه میشود اما نسخهی بنزینی، طرح اسپرت آلومنیوم دارد.
طراحان ونوسیا برای نمای پشت D۶۰ احتراقی و الکتریکی، زحمت خاصی نکشیدهاند. چراغهای عقب با ساختار پیوسته، همراه کمترین حجمدهی بدنه، سدان ونوسیا را بسیار ساده و قدیمی جلوه میدهند. سدان ونوسیا در مقایسه با فونیکس چری آریزو ۶ و جک KMC J۷ حس یک خودروی لوکس چینی را ندارد.
ونوسیا D۶۰ با طول ۴,۷۵۶ و عرض ۱,۸۰۳ و ارتفاع ۱,۴۸۷ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر تولید میشود. با این شرایط، ابعاد خودرو مشابه چری آریزو ۶ و البته اندکی بزرگتر است.
طراحی داخلی و نمای کابین ونوسیا D۶۰ پلاس
داشبورد و ادوات داخل اتاق در مدل برقی و بنزینی متفاوت هستند. برخلاف نمای بیرونی، کابین D۶۰ EV به دسته دندهی کوچک مشابه بیامو، جذابیت بیشتری دارد. این قسمت برای نسخهی احتراقی، بزرگ و سنتی است.
فرمان هر دو مدل، D شکل و مدرن است؛ اما قابهای ساده برای پنل پشت فرمان، کاملا حس یک محصول قدیمی را برای D۶۰ برقی و بنزینی تداعی میکند. ظاهرا برای هردو نسخه، مانیتور لمسی بزرگ ۱۰ اینچی وجود دارد اما نمایشگر دیجیتال مخصوص پشت فرمان، ارایه نمیشود.
حالت ذونقهای برای قاب وسط داشبورد، چندان مناسب به نظر نمیرسد. پلاستیک ارزانقیمت به کار رفته در این بخش نیز، سخت و معمولی است. کابین ونوسیا D۶۰ در مقایسه با فونیکس آریزو ۶ و جک KMC J۷ حالتی ساده فراهم میکند که البته جوانپسند نیست؛ اما احتمالا خریداران میانسال را جذب خواهد کرد.
فرم صندلیها اسپرت و جذاب است. طراحی تودریها نیز برای سدان اندازه متوسط ساخت چین، قابل قبول به نظر میرسد. ونوسیا D۶۰ برای سفرهای طولانیمدت، مناسب است و ۴ سرنشین بلندقد را با فضای مناسب جلو زانو و بالای سر، جای میدهد. صندوق عقب ۵۴۵ لیتر هم نکتهی مثبت این خودرو محسوب میشود.
پیشرانه و تجهیزات فنی ونوسیا D۶۰ پلاس
مدل بنزینی مجهز به موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی، ۱۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتنمتر گشتاور دارد. سدان ونوسیا با گیربکس اتوماتیک CVT و وزن خالص ۱۲۳۰ کیلوگرم، در زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت، دیگر مشخصات D۶۰ پلاس بنزینی هستند.

مدل برقی از یک موتور برقی، ۱۶۰ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتنمتر میگیرد. ونوسیا D۶۰ EV با وزن خالص ۱۵۲۰ کیلوگرم، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت دارد. این سدان الکتریکی، همراه باتری ۴۷ کیلووات ساعتی، توان پیمایش ۴۰۰ تا ۴۲۰ کیلومتر با یک شارژ فراهم میکند.

براساس اطلاعات موجود، تکمیل ظرفیت کامل باتریها تا ۱۰۰ درصد با برق شهری، ۶ ساعت زمان میبرد؛ اما تنها ۳۰ دقیقه لازم است تا شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصد انجام شود. به بیان سادهتر، میتوان با نیم ساعت اتصال D۶۰ EV به برق شهری، حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ کیلومتر رانندگی کرد. سایر امکانات این سدان برقی:
- سامانه کنترل پایداری
- سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سنسور نور
- چراغ های روز
- ترمزهای ABS ،EBD و HBA
- سردنده به صورت ماوسی
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
- رادار هشدار برخورد با عابر پیاده (VSP)
- سیستم کروز کنترل
- فناوری کنترل لرزش
- مانیتور لمسی ۱۰ اینچی همراه با دوربین عقب
- ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد
- رینگ های آلومینیومی
- سنسورهای هشدار دهنده میزان باد تایرها (TPMS)
- سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
- ۲ کیسه هوای ایمنی
- باز و بسته شدن آینههای جانبی به صورت برقی
قیمت ونوسیا D۶۰ پلاس برقی و ینزینی
هرچند که مدل احتراقی با پیشرانه ۱۲۷ اسب بخار، چندان جذاب به نظر نمیرسد، همراه گیربکس اتوماتیک به قیمت ۱۰ تا ۱۱ هزار دلار در چین فروخته میشود. چنین محصولی برای مصرفکنندهی ایرانی، حدود قیمت یک میلیارد تومان خواهد داشت. از جنبههای مختلف، ونوسیا D۶۰ پلاس بنزینی نسبت به تولیدات سایپا و ایران خودرو، مثل تارا اتوماتیک، برتری دارد.
قیمت ونوسیا D۶۰ برقی در بازار چین، ۲۰ هزار دلار است. طبیعتا اگر تخفیف مالیات و عوارض گمرکی برای مدلهای تمام الکتریکی لحاظ شوند، محصول دانگ فنگ میتواند در محدودهی قیمتی ۱/۲ تا ۱/۴ میلیارد تومان، تحویل خریدار ایرانی شود؛ اما در غیر این صورت با هزینه خرید ۲ میلیارد تومان مواجه خواهد شد و جذابیت نخواهد داشت.