درگ فولکسواگن گلف R و آئودی RS3؛ سوپر هاچبکهای 650 اسب بخار!
اخیراً مسابقه درگ جذابی بین دو خودروی هم خانواده یعنی فولکسواگن گلف R و آئودی RS3 برگزار شده است. هاچبک های اسپرت همیشه طرفداران زیادی داشتهاند و از زمان تولید گلف GTI نسل اول تاکنون شاهد رقابت فشردهای در این بخش بازار هستیم. این کلاس...
اخیراً مسابقه درگ جذابی بین دو خودروی هم خانواده یعنی فولکسواگن گلف R و آئودی RS3 برگزار شده است.
هاچبک های اسپرت همیشه طرفداران زیادی داشتهاند و از زمان تولید گلف GTI نسل اول تاکنون شاهد رقابت فشردهای در این بخش بازار هستیم. این کلاس خودرویی امروزه پر از گزینههای متنوع و پرقدرت است و البته به نظر میرسد ژرمنها علاقهای به واگذار کردن آن به هیچیک از رقبای دیگر ندارند. ژاپن کشور دیگری است که هاچبک های پرفورمنس و اسپرتی میسازد اما ژرمنها چندین دهه است که در این بخش حضور دارند و برندهای آئودی، بی ام و، مرسدس بنز، اوپل و فولکسواگن حداقل یک نماینده را در کلاس موردبحث عرضه کردهاند. البته طبق سنت ژرمنها هرچه روابط خانوادگی نزدیکتر باشد رقابت هم شدیدتر خواهد بود. برای مثال باید به فولکسواگن و آئودی اشاره کنیم که هاچبک های اسپرت و پرقدرتی را در بازار عرضه کردهاند.
اگرچه محصولات آئودی در جایگاهی بالاتر قرار دارند اما فولکسواگن یک استثنا را تولید کرده و آنهم مدل R است. آئودی هم دست خالی نیست و با خودروی جذاب RS3 عرضاندام میکند؛ اما این بار قرعه به نام گلف R و RS3 افتاده تا در یک رقابت فشرده به مصاف هم بروند. گلف R نسل ۷.۵ باید در برابر سریعترین RS3 دنیا قد علم کند. قوانین این مسابقه بسیار ساده است: ابتدا مسابقه درگ از سکون برگزار شده و سپس نوبت به درگ از حال حرکت یا رولینگ میرسد. هر خودرویی که ابتدا از خط پایان عبور کند پیروز میدان خواهد بود چراکه انگلیسیها اعتقادی به زمانگیری ندارند.
دو خودروی حاضر در این رقابت از قوای محرکه ارتقا یافتهای استفاده میکنند. پیشرانه ۲ لیتری توربوی گلف ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتون متر قدرت تولید میکند که بسیار بیشتر از خروجی استاندارد این خودروست. نیروی یاد شده از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه راهی چرخها میشود. پیشرانه ۵ سیلندر آئودی نیز ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتون متر گشتاور دارد و به این ترتیب انتظار میرود رقابتی فشرده را شاهد باشیم. البته باید به این نکته اشاره کرد که هاچبک لوکس آئودی سه در بیشتر از فولکسواگن گلف R دارد و این به معنی اضافهوزن ۱۰۰ کیلوگرمی خواهد بود. در واقع نسبت قدرت به وزن آئودی پایینتر از فولکسواگن است؛ اما باید دانست پکیج تیونینگ فولکسواگن نسبت به آئودی متفاوت است و گلف R با ۲۰ درصد حجم پیشرانه و یک سیلندر کمتر نسبت به RS3 نیازمند تلاش بیشتری برای پیروزی در درگ خواهد بود. شایان ذکر است خروجی استاندارد پیشرانه ۲.۵ لیتری آئودی به ۴۰۰ اسب بخار میرسد درحالیکه گلف R قدرت ۳۱۰ اسب بخاری دارد.
آئودی در اولین درگ درس بزرگی را میآموزد هرچند خیلی فاصله زیادی با پیروز رقابت یعنی گلف R ندارد. این هاچبک فولکسواگن در دور اول مسابقه توانسته از ۳ درگ برگزار شده در ۲ رقابت پیروز شود. این خودرو در عرض ۶.۱۳ ثانیه از سرعت ۱۰۰ به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده درحالیکه رکورد آئودی RS3 برابر با ۶.۱۹ ثانیه بوده است. در مسافت ۴۰۰ متر هم هر دو خودرو رقابت نزدیکی دارند به گونهای که RS3 این مسافت را در ۱۰.۶۹ ثانیه و با سرعت ۲۱۴.۶۲ کیلومتر در ساعت طی میکند درحالیکه رکورد گلف R برابر با ۱۰.۷۲ ثانیه و ۲۱۴.۳۹ کیلومتر در ساعت است. البته در دور بعدی درگ دو خودرو نقطهضعف خودروهای تیون شده پدیدار میشود. در درگ اول ترمزهای عقب آئودی قفل شده و گلف پیروزی راحتی را به دست میآورد؛ اما در درگ بعدی کلاچ چند صفحهای هالدکس گلف R که نیرو را به اکسل عقب میفرستد از کار افتاده و این خودرو زمینگیر میشود. به همین خاطر است که اکثر آمریکاییها معتقدند جایگزینی برای حجم پیشرانه وجود ندارد!