رقابت آفرود یواز 469 روسی و هامر H2 با نتیجه‌ای سورپرایز کننده!


رقابت آفرود یواز 469 روسی و هامر H2 با نتیجه‌ای سورپرایز کننده!

یواز ۴۶۹ جزو قدیمی‌ترین محصولات کشور روسیه است که اخیراً در رقابتی جذاب با هامر H2 روبرو می‌شود. ریشه شاسی‌بلند جمع‌وجور یواز ۴۶۹ به سال ۱۹۷۱ بازمی‌گردد اما این خودرو هنوز هم با نام هانتر عرضه می‌شود. مدل‌های قدیمی یواز با نام جیپ روسی در...

یواز ۴۶۹ جزو قدیمی‌ترین محصولات کشور روسیه است که اخیراً در رقابتی جذاب با هامر H2 روبرو می‌شود.

ریشه شاسی‌بلند جمع‌وجور یواز ۴۶۹ به سال ۱۹۷۱ بازمی‌گردد اما این خودرو هنوز هم با نام هانتر عرضه می‌شود. مدل‌های قدیمی یواز با نام جیپ روسی در ایران و در ناحیه گیلان هنوز در سخت‌ترین و صعب‌العبورترین مسیرها به زندگی خود ادامه می‌دهند. اخیراً ویدئویی از کانال یوتیوب گاراژ ۵۴ منتشر شده و در آن خودروی موردبحث به مصاف هامر H2 رفته است. مدیران این کانال به دنبال بررسی توانایی‌های هر دو خودرو در زمین‌های گلی و ناهموار هستند.

اولین چالش یواز ۴۶۹ و هامر H2 بالا رفتن از یک تپه گلی است. شاید در نگاه اول چنین کاری راحت به نظر برسد اما این‌طور نیست و کشش خودرو امری حیاتی برای موفقیت آن خواهد بود. یواز تا زمانی که جعبه‌دنده در حالت دنده‌سنگین همراهی می‌کند امکان بالا رفتن را دارد اما به خاطر وجود مشکل در این بخش از خودرو شاهد بازگشت آن به عقب هستیم؛ اما در نهایت راننده علیرغم وجود مشکل فنی می‌تواند از تپه بالا برود. هامر H2 بسیار بزرگ‌تر از یواز است و در این رقابت به مشکل برمی‌خورد. در یک نقطه هر چهار لاستیک هامر شروع به هرزگردی می‌کنند و تنها پس از تغییر جهت فرمان و پیدا کردن مسیری با گل‌ولای کمتر است که هامر می‌تواند کشش لازم را برای بالا رفتن از تپه پیدا کند. در دقایق بعدی ویدئو هر دو خودرو در چالش دیگری که مسیری جنگلی است شرکت می‌کنند و H2 بازهم در برابر یواز شکست می‌خورد.

یواز در چنین شرایطی همانند یک بز چموش ظاهر می‌شود و به راحتی از انواع مسیرها عبور می‌کند. راننده هامر هم پشت سر شاسی‌بلند روسی حرکت می‌کند تا بتواند مسیر مناسبی را پیدا کند. البته هامر در گل‌ولای عملکرد بدی ندارد و از نظر ما این رقابت با تساوی بین دو خودرو به پایان می‌رسد. هرچند در چنین شرایطی ترجیح می‌دهیم پشت فرمان یواز بنشینیم.

خودرویی که مشاهده می‌کنید در ارتش روسیه به عنوان خودروی حمل‌ونقل، ارتباطی، آمبولانس و… انجام‌وظیفه کرده است. همچنین نسخه شهری و شخصی آن نیز ساخته شده و مدل‌های اولیه به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۷۱ اسب بخار قدرت مجهز بوده‌اند. گیربکس ۴ سرعته دستی با جعبه انتقال دو سرعته و سیستم چهار چرخ محرک نیز در این خودرو وجود دارند.

کابین یواز ۴۶۹

اما هامر H2 محصولی پیشرفته‌تر است که در آمریکا تولید شده و از پلتفرم ارتقا یافته GMT820 استفاده می‌کند. همین پلتفرم در کادیلاک اسکالید، شورولت تاهو و جی ام سی یوکان نیز وجود دارد. هامر H2 بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ تولید شد و مدل‌های اولیه به پیشرانه ۸ سیلندر ۶ لیتری با ۳۲۵ اسب بخار قدرت مجهز بودند اما در دو سال پایانی جنرال موتورز پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری با خروجی ۳۹۳ اسب بخار را در دل H2 قرار دارد. همین مدل‌های به‌روزتر به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز مجهز بودند درحالی‌که مدل‌های اولیه از گیربکس ۴ سرعته استفاده می‌کردند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

اهمیت ایمنی و امدادرسانی در حمل و نقل جاده ای