گپاردا؛ هاچبک سهچرخ آلمانی با قدرت 20 اسب بخار معرفی شد!
یک شرکت آلمانی از هاچبک عجیب و سهچرخ خود با نام گپاردا (Geparda) رونمایی کرد. این خودرو برای نوجوانان قابل استفاده است و تنها ۲۰ اسب بخار قدرت دارد. اکثر افرادی که به خودرو علاقه دارند از همان سنین کودکی و نوجوانی به دنبال رانندگی با وسایل...
یک شرکت آلمانی از هاچبک عجیب و سهچرخ خود با نام گپاردا (Geparda) رونمایی کرد. این خودرو برای نوجوانان قابل استفاده است و تنها ۲۰ اسب بخار قدرت دارد.
اکثر افرادی که به خودرو علاقه دارند از همان سنین کودکی و نوجوانی به دنبال رانندگی با وسایل نقلیه بودهاند. برخی از رانندگان توانستهاند در سن ۱۴ سالگی رانندگی با خودرو را بیاموزند درحالیکه برخی دیگر مجبور بودهاند تا سن ۱۸ سالگی صبر کنند و در آموزشگاهها مهارت رانندگی را یاد بگیرند. در آلمان میتوان گواهینامه رانندگی A1 را در سن ۱۶ سالگی دریافت کرد اما با این گواهینامه امکان راندن یک خودروی عادی وجود ندارد.
هاچبک جالبی که مشاهده میکنید برای افرادی تولید شده که میخواهند هرچه سریعتر با یک خودرو رانندگی کنند. گِپاردا (در زبان آلمانی به معنی یوزپلنگ) بر اساس فولکسواگن آپ شکل گرفته است. برای اینکه گِپاردا بتواند در دسته وسایل نقلیه L5e آلمان قرار گیرد تغییرات زیادی را تجربه کرده. ما با یک خودروی سهچرخ واقعی روبرو نیستیم چراکه اکسل عقب عجیب آن دارای دو چرخ در وسط است.
به همین دلیل است که وقتی از کنارهها به گِپاردا نگاه میکنیم آن را به حالت شناور میبینیم. حالت چرخها و طراحی بخش عقب این خودرو ما را به یاد فولکسواگن XL1 میاندازد. چرخهای عقب نیز در فاصله کاملاً نزدیکی به یکدیگر نصب شدهاند تا حالت سهچرخ را ایجاد کنند. کمپانی تولید کننده گِپاردا ادعا میکند شاسی خودرو برای بهبود پایداری بهینه شده و همچنین در بخش جلو از پایدار کننده H R و در بخش عقب از فنرهای ایباخ استفاده شده است. گِپاردا را میتوان رقیبی برای سیتروئن آمی، فیات توپولینو و اوپل راکس ای دانست چراکه هر سه خودرو برای رانندگی افراد ۱۶ ساله طراحی شدهاند.
اگرچه سه خودروی یاد شده استلانتیس از نوع برقی هستند اما گِپاردا به پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه در محصولات فولکسواگن با قدرت ۵۹ یا ۷۴ اسب بخار عرضه میشود اما در هاچبک سهچرخ موردبحث تنها ۲۰ اسب بخار قدرت دارد. نیروی تولیدی هم از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخهای جلو میشود. البته گِپاردا میتواند به سرعت حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و بنابراین در روی کاغذ امکان تردد با آن در اتوبان وجود دارد.
وزن گِپاردا ۹۰۷ کیلوگرم است و در هر صد کیلومتر ۴.۸ لیتر سوخت مصرف میکند. ترمز دیسکی جلو و کاسهای عقب، چهار کیسه هوا، ترمز ضد قفل و کنترل پایداری جزو ویژگیهای خودرو هستند. گِپاردا ظرفیت حمل چهار نفر دارد. این خودرو قیمت ۲۲ هزار دلار فروخته میشود و نسبت به هاچبکهای مشهور اروپایی، اصلا ارزان نیست.