معرفی کتاب کودک و اختلال یادگیری
معرفی کتاب کودک و اختلال یادگیری (راهنمای والدین دارای کودک با اختلال یادگیری ، همراه با پرسش و پاسخ) کودکان برای رشد و یادگیری، نیازمند توجه جدی والدین و سرپرستان خود هستند. حال اگر کودکی دارای مشکلات...
مرضیه عزیزی در ادامه این مطلب آورده است در کتاب کودک و اختلال یادگیری توصیه هایی برای والدین دارای کودک با اختلال یادگیری به زبان ساده و کاربردی آمده است تا با بکارگیری این توصیهها، بتوانند در فرایند درمان و بهبود وضعیت فرزندشان موفق عمل کنند. کتاب به صورت پرسش و پاسخ است تا علاوه بر تنوع در ارائه مطلب، مهم ترین چالشهای فکری والدین را برایشان ابهام زدایی کند.
شماری از کودکان علیرغم اینکه ظاهری طبیعی دارند و مشکل جسمی یا ذهنی خاصی ندارند، دریادگیری مطالب درسی موفق عمل نمی کنند. بنابراین معمایی درذهن والدین و معلمان شکل میگیرد با این عنوان که اگر این کودک سالم است؛ پس چرا نمیتواند به خوبی بخواند و یا نمیتواند در درک مطالب ریاضی و حل مساله ها موفق عمل کند؟ برای پاسخ به این معما، باید به ارزیابی دقیق رو آورد.
به این معنا که کودک به وسیله پزشک، متخصص شنوایی و بینایی، روان شناس، متخصص یادگیری و آموزگار باتجربه، مورد سنجش و بررسی قرارگیرد.
بررسی های اولیه میتواند این موارد را نشان دهد :
Û سطح توانمندیهای ذهنی وی، درحد متوسط به بالاست .
Û کودک ازسلامت نسبی در شنوایی، بینایی و سایراعضای بدن برخوردار است .
Û مشکل رفتاری- هیجانی خاصی چون ( افسردگی مزمن، ترس، استرس شدید، مشکلات ناشی از طلاق و درگیری والدین و یا سوگ و فقدان پدرومادریا برادروخواهرو ...) ندارد.
Û معلم ازروشهای تدریس مناسب استفاده میکند و فضای کلاس برای یادگیری تنش زا نیست.
متخصصان به کودکانی که چنین شرایطی دارند، کودکان با اختلال یادگیری میگویند. برای کمک به بهبود اختلال این کودکان روشهای درمانی- آموزشی ویژهای به وسیله متخصصان طرح ریزی میشود.
آنچه دردرمان این کودکان مهم است همکاری والدین با معلم مدرسه و درمانگر میباشد.
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران چون درنهایت این والدین هستند که باید بین انتظارات مدرسه، درمانگر و محیط خانه، برای کودک هماهنگی ایجاد کنند. این کتاب به همین منظور و برای کمک به افزایش سطح آگاهی والدین از اختلال یادگیری و نیز شیوه های کمک به فرزندشان که دارای این اختلال می باشد، آماده شده است.
کتاب دارای 3 فصل و 85 صفحه می باشد.
درفصل اول به کلیات اختلالات یادگیری و انواع آن پرداخته شده است.
درفصل دوم رایج ترین پرسشهایی که ممکن است والدین با آنها مواجه شوند؛ فهرست و پاسخ داده شده است. این پرسشها برگرفته ازتجربه سالها کار و مشاوره با خانوادههایی است که چنین کودکانی داشتهاند.
از جمله پرسش های رایج والدین که در این کتاب یه آن پرداخته میتوان به موارد زیر اشاره داشت
عوامل موثر در ابتلای بچه ها به اختلال یادگیری چیست؟
آیا معلولیتهای جسمانی تاثیری در اختلال یادگیری دارند؟
آیا راست دست یا چپ دست بودن در اختلال یادگیری تاثیر دارد؟
آیا بچه های دارای مشکل یادگیری مغزمعیوبی دارند؟
آیا بین مشکلات حرکتی و اختلالات یادگیری ارتباطی وجود دارد؟
تشخیص اختلال یادگیری چگونه انجام میگیرد؟
درمانگراختلال یادگیری، چگونه به فرزند من کمک می کند؟
آیا نیازبه دارو هم می باشد؟
آیا لازم است به کاردرمانگر،گفتاردرمانگر، متخصص اعصاب و روان، متخصص مغز و ... مراجعه کنم؟
آیا اختلال یادگیری پس ازدرمان قابل برگشت است؟ درسالهای بعد مجددا بروزمیکند؟
چرا سایرفرزندانم اینگونه نیستند؟
آیا می تواند وارد دانشگاه بشود؟
آینده شغلی اوچگونه است؟
زندگی بزرگسالان دارای اختلال یادگیری، چگونه است؟
من چه کارهایی درخانه انجام دهم تا درمان وی زودتراتفاق بیفتد؟
چکارکنم تا به حرف ما گوش دهد و در انجام تکالیفی که درمانگر میگوید، همکاری کند؟
چطورمی توانم از بروز این اختلال درسایرفرزندانم پیشگیری کنم؟
او زود فراموش میکند. چکارکنم؟
صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود، چه راهکارهایی وجود دارد؟
گاهی وقتها والدین می پرسند؛آیا اگرامسال دراین پایه مردود شود، دردرسهایش قوی ترنمی شود؟
آیا اگر مدرسه /کلاس او را عوض کنم بهترمی شود؟
تمایل ندارم اطرافیان وآشنایانمان درباره اینکه او را نزد مشاور و درمانگر می برم، چیزی بدانند و تا حالا به آنها و
حتی خانواده خودمان چیزی نگفته ام )گاهی بعضی از والدین اینطور میگویند(. آیا این کارم درسته؟
من شنید ام/ خوانده ام که بعضی ازبچه ها "مشکلات یادگیری غیرکلامی" دارند. منظورچیست؟
تغذیه چه تاثیری بر یادگیری دارد؟
آیا نیاز به کلاس تقویتی هم می باشد؟
چقدر امکان دارد دانش آموز دارای اختلال یادگیری بهبود یابد؟
علاوه بر این ها به ده ها پرسش دیگر که والدین مراجعه کننده به درمانگران و مشاوران در زمینه اختلال یادگیری مطرح می کنند، در این کتاب به گونه ای مفید پاسخ داده شده است.
درفصل سوم هم باتوجه به اهمیت انجام تکالیف درسی به وسیله کودکان و مشکلاتی که دراین زمینه دارند، رهنمودهایی به طورمفصل ارائه شده است. در ادامه فصل راهکارهایی برای علاقمندکردن کودکان به کتابخوانی شرح داده شده و یک مبحث ویژه درباره دانش آموزانی که مشکل پرجنب وجوش بودن و کم توجهی دارند بیان شده است. در آخر شیوه های ارتباط موثر و تربیت هوشمندانه ارائه گردیده است.
این کتاب حاصل تجارب سه نفر از درمانگران مجرب حوزه اختلال یادگیری است و انتشارات تیمورزاده آن را به چاپ رسانده است.