در حال حاضر کره جنوبی در عرصه فرهنگ و هنر نه فقط در آسیا بلکه در سطح جهان حرفهای زیادی برای گفتن دارد، موسیقی، سینما و فشن در کره جنوبی امروزه در بالاترین سطوح در جهان مطرح است و طرفداران زیادی دارد. به طور مثال موسیقی عامه پسند کروه جنوبی موسوم به کی پاپ این روزها نه فقط در کره و آسیا بلکه در کشورهای غربی هم بسیار محبوب است. فشن در کره جنوبی اگرچه هنوز در مراحل اولیه توسعه است اما در همین مدت کوتاه هم توانسته است هم در بخش استایل خیابانی و هم در بخش نمایشهای مد حرفهایی برای گفتن داشته باشد. در این مقاله تخصصی از مجله قرمز ما به بررسی مد و فشن در کره جنوبی خواهیم پرداخت و سه تن از معروفترین طراحان لباس حال حاضر در کره جنوبی را معرفی خواهیم کرد.
مد و فشن در کره جنوبی
هفته مد سئول یک رویداد جدید است که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده و همه ساله برگزار میشود. اما همین رویداد جدید باعث شده است که فشن در کره جنوبی در سطحی حرفهای و جهانی مطرح شود. در حال حاضر فشن در کره جنوبی تحت تسلط نسل جوان این کشور قرار دارد و استایل خیابانی در شهر سئول ویژگیهای ساختار شکنانه و جذابی دارد که توجه هر کسی را به خود جلب میکند. اما طراحان لباس کرهای هم سبک و سیاق خاص خود را دارند که هم فردگرایی در کارهای آنها به شدت مطرح است و هم جنبههای کلاسیک طراحی و مفهوم گرایی را میتوان در طراحیهای آنها مشاهده کرد. در ادامه به معرفی طراحان لباس معروف کرهای، هویونگ چی، هایمی لی و بونا کیم و جائه هیوک لیم خواهیم پرداخت.
معروفترین و موفقترین طراحان فشن در کره جنوبی
هویونگ چی موسس برند هتا Heta
هویونگ چی Hoyoung Chi در دانشگاه در رشته طراحی لباس مردانه مردانه تحصیل کرده است و مدت کوتاهی پس از اتمام دوره تحصیل در برند Kuho که یکی از معروفترین برندهای پوشاک زنانه در کره است مشغول به کار شده است. مهارت او در طراحی لباس باعث شد که به سرعت به فکر تاسیس برند شخصی خود بیفتد و این ایده را عملی کند. او برند خود را با نام هتا در سال ۲۰۱۶ تاسیس کرد، نام این برند که یک نام خوش آهنگ و فراموش نشدنی است از نام خود هویونگ چی گرفته شده است، H از اول نام او و اتا که یک حرف یونانی معادل H است. برند هتا یک برند لاکچری است که کار خود را با طراحی و تولید لباسهای مردانه آغاز کرده است. هویونگ چی در این باره میگوید: “من از لباسهای ارزان قیمت و ساده مردانه خسته شده بودم و مدام این سوال را از خودم میپرسیدم که چرا هیچ سرگرمی و جذابیتی در لباسهای مردانه وجود ندارد.” اما او امسال تصمیم گرفت که طراحی خود را طوری انجام دهد که همه انسانها را در ذهن داشته باشد. او در این مورد می گوید: “من به فرمهایی بدون جنسیت فکر می کنم مثل کتهای گشاد و بلوزهایی که کاملا راسته هستند و روان و پویا به نظر میرسند، یعنی خلاقیتی بدون مرز.” طراحانی که الهام بخش هویونگ چی بودهاند مارگیلا، رف سیمونز و نیکلا گسکیه هستند و در کارهای او میتوان شباهتهای بصری خاصی با کار این طراحان مشاهده کرد. چی میگوید: “مشتریان من افراد بسیار شیک پوش و جوان در حدود بیست و چند سال (معمولا از ستارگان موسیقی) هستند که علاقهای به دنبال کردن ترندها ندارند بلکه دوست دارند خودشان این ترندها را بسازند.”
هایمی لی موسس برند EENK
هایمی لی Hyemee Lee در سال ۲۰۱۳ پروژه جاه طلبانهای را موسوم به Letter Project آغاز کرد که در آن هر چند ماه یک بار بر اساس حروف الفبا لباسهایی را طراحی و به بازار عرضه میکرد به طور مثال او پروژه را با حرف B آغاز میکرد و به طراحی کلاه Beanie میپرداخت و این کار را ادامه میداد تا به حرف A برسد. اما همین پروژه عجیب و جالب باعث شهرت هایمی لی شد و برخی از لباسهای و اکسسوریهای مجموعه او محبوب و پرفروش شدند. در سال ۲۰۱۵ زمانی که او به حرف G رسیده بود تصمیم گرفت برند خود یعنی EENK را تاسیس کند. نام این برن از کلمه ink به معنای جوهر گرفته شده است و به خاطر علاقهای است که هایمی لی به جوهر سنتی برای نوشتن و ارتباط دارد و علت وجود دو E در این کلمه نیز به خاطر نام و نام خانوادگی خود او است که با دو حرف E نوشته میشود. مشتریان برند اینک در گروه جوانان قرار میگیرند یعنی از بیست سال تا سی و چند سال اما خود هایمی لی معتقد است که برند او فاصله زیادی با ترندهای هر دوره دارد. او میگوید: “مشتریان من اگرچه جوان اما افرادی با اعتماد به نفس بالا هستند و به هویت خود افتخار میکنند.” او در جای دیگری میگوید: ” من علاقه زیادی به لباسهای قدیمی دارد و آنها را جمع آوری میکنم و به همین دلیل طراحیهای من بر اساس کارهای کلاسیک انجام میشود به اضافه کمی عناصر غیرمنتظره.” جالب است بدانید که پرفروشترین اثر هایمی لی یک قاب گوشی آیفون شیک و ساده است که یک حلقه مربعی طلایی در پشت آن قرار گرفته است.
بونا کیم و جائه هیوک لیم موسسان برند BESFXXX
بونا کیم Bona Kim و جائه هیوک لیم Jae Hyuk Lim زمانی با همدیگر آشنا شدند که هر دو در کالج مد لندن مشغول به تحصیل بودند. این دو در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند برند مشترک خود را با نام Besfxxx تاسیس کنند که یک برند با زبان بصری جدید بود. این برند در مدت کوتاهی مورد توجه قرار گرفت و طراحان آن از همان زمان تا کنون همه ساله در هفته مد لندن شرکت میکنند و جدیدترین مجموعه از لباسهای طراحی شده خود را به نمایش میگذارند. یکی از ژاکتهایی که در این مجموعهها به نمایش درآمد توسط شرکت بارنی نیویورک خریداری شده و به یکی از پرفروشترین محصولات این برند تبدیل شد. ایده طراحی این ژاکت از لباسهای ارتشی گرفته شده بود و در واقع تعداد زیادی از محصولات این برند از لباسهای جنگیی و ارتشی الهام گرفته شده است. لیم در این مورد میگوید: “به طور طبیعی لباسهای ارتشی، کاربرد و عملکرد بسیار خوبی دارند و الهام گرفتن از آنها باعث میشود که لباسهای روزمره، کاربردیتر و مفیدتر شوند.” بیشتر لباسهای این برند را به روشهای مختلفی میتوان استفاده کرد مثلا میتوان آن را با دکمه بست، گره زد و یا باز گذاشت. این ویژگیها باعث میشود که لباسهای برند از زیبایی شناسی متفاوتی برخوردار باشند اما وقتی از نزدیک به آنها نگاه میکنیم جزئیات کلاسیک و ماندگاری در آنها مشاهده میکنیم که به گفته لیم: “کار ما نقطه تلاقی تاریخ و فرهنگ معاصر است.”
اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت میتوانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
منبع: Forbes (ترجمه و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)