فروش ورقِ قرآن سرقتی از ایران متوقف شد
حراجی ساتبیز لندن فروش ورقی از قرآن سرقت شده از ایران را متوقف کرد.
حراجی ساتبیز لندن فروش ورقی از قرآن سرقت شده از ایران را متوقف کرد.
به گزارش «دنیای سفر»، مرتضی کریمی نیا پژوهشگر نسخه های خطی و قرآنی که چندی پیش از به حراج گذاشتن صفحه هایی از قرآن خطی سرقت شده از ایران در حراجی ساتبیز لندن (انگلیس) خبر داده بود، اکنون اطلاع داده است، این حراجی فروش این برگ (متعلق به قرآن مسروقۀ ۵۴۸ موزۀ ملی پارس) را متوقف کرده و این صفحات از روی سایت رسمی حراج ساتبیز حذف شده اند. بنابراین این برگه در تاریخ چهارشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) به فروش نخواهد رسید.
براساس آنچه در سایت ساتبیز منتشر شده بود، قرار بود صفحاتی از قرآن خط کوفی چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه (۲۴ آوریل) در لندن با قیمت پایه ۱۵ تا ۲۵ هزار پوند به حراج گذاشته شود.
کریمی نیا که بیش از دو دهه است وضعیت این قرآن سرقت شده را پیگیری می کند، تشخیص داده بود برگی که در حراج ساتبیز لندن به فروش گذاشته شده، شماره ۴۲ از مجموع ۱۷۲ برگ قرآن کوفی و حاوی آیات ۱۷ تا ۲۲ سوره «حاقه» است.
این قرآن پژوه و مترجم و نسخه شناس مصاحف قرآن که ورق های جداشدهٔ قرآن مسروقه را تا کنون در موزه های لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپلیتن (نیویورک) و موزۀ هنر اسلامی (دوحه) و همچنین حراجی های ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کرده، تاکید کرده است: طبیعتاً بازگرداندن این برگه ها نیازمند اقدامات حقوقی و پیگیری اداری و رسمی از سوی مسئولان وزارت میراث فرهنگی است.
مدیرکل موزه ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش تر از پیگیری حقوقی این وزارتخانه برای اثبات مالکیت اوراق شناسایی شده این قرآن در حراجی ها و موزه ها خبر داده بود.
سرقت این قرآن خطی (کوفی) عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه سال ۱۳۸۲ شمسی (۱۶ آوریل ۲۰۰۳ میلادی)، در ساعات پایانی وقت اداری انجام شد. چهار سارق مسلح با لباس مبدل وارد موزۀ ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترین های شیشه ای موزه، نسخه ای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. درباره سرنوشت آن دزدها تا کنون خبری نشده است. نظر کریم نیا، پژوهشگر نسخ قرآنی بر این است که سارقان احتمالا قرآن کوفی را ورق ورق کرده و از ایران خارج کرده اند.
درباره این قرآن گفته شده است که یک نسخه منحصر به فرد از کتابت مصحف شریف و متعلق به قرن دوم یا سوم هجری است. نسخه ای که توسط کاتبان ایرانی به نگارش درآمده و به لحاظ نوع نوشتار و تذهیب، بی همتا معرفی شده است.