تست و بررسی لکسوس GX جدید 2024؛ ژاپنیِ کاربلد و جذاب!


تست و بررسی لکسوس GX جدید 2024؛ ژاپنیِ کاربلد و جذاب!

به تازگی فرصت تست و بررسی نسل جدید لکسوس GX مدل ۲۰۲۴ فراهم شده و باید گفت این خودرو همان آفرودری است که همه آرزوی خریدش را دارند! جذابیت شاسی‌بلند لکسوس همیشه به خاطر توانایی‌های آفرود عالی و احساس خاصی بوده که به مالکان منتقل می‌کرده است. همه...

به تازگی فرصت تست و بررسی نسل جدید لکسوس GX مدل ۲۰۲۴ فراهم شده و باید گفت این خودرو همان آفرودری است که همه آرزوی خریدش را دارند!
لکسوس GX جدید 2024

جذابیت شاسی‌بلند لکسوس همیشه به خاطر توانایی‌های آفرود عالی و احساس خاصی بوده که به مالکان منتقل می‌کرده است. همه همین را می‌خواهند. لکسوس GX که قبلاً نسخه‌ای لوکس از لندکروزر پرادو کوچک به شمار می‌رفت هم‌اکنون بزرگ شده تا در رده محصولات بزرگ‌تر و خشن‌تر تویوتا همچون لندکروزر، ۴ رانر و تاکوما قرار گیرد.

تویوتا اخیراً درست همان چیزی را ارائه کرده که طرفداران می‌خواهند و زمانی که نسل جدید لکسوس GX مدل ۲۰۲۴ با زیرساخت لندکروزر و تجهیزات آفرود فراوان معرفی شد همه آن را تحسین کردند. حالا نوبت تست و بررسی این قدبلند ژاپنی فرا رسیده است. منطقه NORA در شهر النویل نیویورک مسیر ایده آلی برای تست این خودروست و بیش از آنکه مسیری همگانی برای ماجراجویی باشد یک مرکز تمرین به شمار می‌رود. این منطقه چندین هکتاری دارای مسیرهای چالش‌برانگیز زیادی برای شاسی‌بلند جدید لکسوس GX است.

خودرویی که مشاهده می‌کنید نسخه اور تریل از GX550 به عنوان تواناترین نسخه از GX جدید ۲۰۲۴ به شمار می‌رود. البته مدل اور تریل پلاس با ویژگی‌های لوکس بیشتر نیز در دسترس است. همانند تمامی نسخه‌های GX مدل اور تریل به سیستم چهار چرخ محرک فول تایم با گیربکس دنده‌سنگین و دیفرانسیل مرکزی قفل شونده مجهز است اما به این لیست باید لوکر عقب را نیز افزود. قدبلند تازه‌نفس لکسوس از سیستم انتخاب چند سطحی تویوتا MTS نیز سود می‌برد. این سیستم کشش موردنیاز در هر نوع مسیری را مهیا می‌سازد.

لکسوس GX جدید ۲۰۲۴ همچنین به کرال کنترل مجهز است که نوعی کروز کنترل آفرود به شمار می‌رود. سیستم E-KDSS نیز به‌طور مؤثری می‌تواند ارتباط میل موج گیرها را قطع کند تا سیستم تعلیق توانایی‌های بیشتری داشته باشد. چندین دوربین هم برای بررسی مسیر پیش روی خودرو بکار گرفته شده‌اند. نهایتاً باید به لاستیک‌های ۳۳ اینچی تویو و رینگ‌های ۱۸ اینچی و سینی‌های محافظ زیر بدنه اشاره کنیم. لکسوس GX جدید ۲۰۲۴ دارای زاویه حمله، شکست و فرار ۲۶، ۲۴ و ۲۲ درجه است و در روی کاغذ بهترین آفرودر کلاس محسوب نمی‌شود. لندرور دیفندر با سیستم تعلیق بادی زوایای بهتری دارد اما GX قطعاً هر چیزی را که راننده بخواهد انجام می‌دهد. الکس تراگر که در منطقه NORA ما را هدایت می‌کرد مسیری را انتخاب کرد که از نظرش چالش بالایی داشت و GX اصلاً شکست نخورد. ما هرگز حتی باد لاستیک را کم نکردیم تا ببینیم خودرو در مسیرهایی با چسبندگی کم چگونه عمل می‌کند.

درگیر شدن سیستم MTS و کشش نیز مشکلی ایجاد نکرد. شما باید به کامپیوترها زمان بیشتری بدهید تا بفهمند که با چه چیزی روبرو هستند؛ اما پس از یک یا دو ثانیه شاهد تکان خوردن چندین اهرم در کابین برای شروع حرکت لکسوس هستیم. شما احساس می‌کنید خود سیستم‌ها ترمز می‌گیرند، گشتاور پیشرانه را تنظیم می‌کنند و باعث می‌شوند شما به راحتی حرکت کنید. البته در معدود مواردی هم مجبور شدیم به‌صورت سنتی آفرود کنیم. اندکی ترمز با پای چپ به جلوگیری از عقب‌گرد GX کمک می‌کند هرچند در اکثر اوقات ما MTS و کرال کنترل را درگیر می‌کردیم. تنها چیزی که راننده انجام می‌داد کنترل فرمان خودرو بود.

در مسیرهای جنگلی، قطعاً طول ۵۰۰۳ میلی‌متری لکسوس GX جدید ۲۰۲۴ مسئله‌ساز است و گردش K در این منطقه نسبت به خودرویی همچون رانگلر دو در امری پیچیده‌تر خواهد بود اما پهنای ۲۱۱۳ میلی‌متری شاسی‌بلند لکسوس را می‌توان بهتر مدیریت کرد. البته در نظر داشته باشید که زوایای تیز کاپوت در واقع گوشه‌های خودرو محسوب نمی‌شود و گلگیرها چند میلی‌متری بیرون‌تر هستند.

نکته مهم درباره لکسوس GX جدید ۲۰۲۴ به قلب تپنده آن مربوط می‌شود چراکه دیگر خبری از پیشرانه ۸ سیلندر قدیمی نیست و جای آن را نمونه ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری توئین توربوی جدید گرفته است. ما فکر می‌کردیم دلمان برای پیشرانه ۸ سیلندر قبلی تنگ خواهد شد اما نمونه جدید قدرت و گشتاور بیشتری دارد. این نیروگاه همچنین کاملاً با گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک GX همکاری می‌کند. در مجموع قوای محرکه این خودرو به خوبی برای آفرود تنظیم شده‌اند و به راننده اجازه می‌دهند در ارسال گشتاور به چرخ‌ها بسیار دقیق باشد.

پس از تست و بررسی این خودرو در مسیرهای سخت و صعب‌العبور احساس کردیم بیش ‌از پیش GX را دوست داریم. شاید نتوان شاسی‌بلند جدید لکسوس را به خاطر ابعاد بزرگش یک بز کوهی دانست اما هر بار که GX از مسیرهای خشن همچون صخره‌ها، گل‌ولای و زوایای ۳۰ درجه سربلند بیرون می‌آمد ما آن را با بز چابک مقایسه می‌کردیم. خودروی موردبحث ترکیبی از سیستم‌های مدرن و سنتی است. MTS، E-KDSS و کرال کنترل به خوبی آفرود را مدیریت می‌کنند اما در نهایت باید طراحی سنتی شاسی نردبانی هم اشاره کنیم که چنین بستر توانایی را مهیا ساخته است.

اما شاید بزرگ‌ترین ترفند این خودرو در مسیرهای جاده‌ای بروز کند. با وجود چنین توانایی‌های قابل‌توجهی در آفرود، لکسوس GX جدید ۲۰۲۴ در روی آسفالت هم بسیار خوب عمل می‌کند. در سرعت‌های پایین شاهد ورود لرزش‌های جاده به کابین هستیم که از یک خودروی بدنه روی فریم انتظار می‌رود اما در دیگر موارد GX550 بسیار لوکس است. در حالت‌های کامفورت و نرمال، دامپرهای تطبیقی سواری نرمی ارائه می‌کنند و گشتاور زیاد پیشرانه نیز باعث می‌شود پیشرانه‌های ۸ سیلندر تویوتا را فراموش کنید.

البته به نظر می‌رسد ۱۰ دنده برای گیربکس لکسوس زیاد است چراکه گاهی اوقات شاهد تعلل در انتخاب دنده درست به ویژه برای معکوس‌ها خواهید بود. همچنین علیرغم وجود گیربکس ۱۰ سرعته، مصرف سوخت خودرو تعریفی ندارد و بیشتر از ۱۱ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود؛ اما GX واقعاً خودرویی آرام نسبت به چنین ابعاد و وزنی است و حتی صدای لاستیک‌ها نیز به خوبی سرکوب شده است. متریال بکار رفته در کابین و کیفیت ساخت خودرو عالی است و درست همانی خواهد بود که از لکسوس انتظار می‌رود. اگرچه فکر می‌کنیم پشت آمپرهای دیجیتالی تویوتا کمی بیش از حد پیچیده هستند اما سیستم اطلاعات سرگرمی GX خیلی خوب از کار درآمده است. از طرف دیگر باید به خط کمر پایین بدنه اشاره کنیم که میدان دید بسیار خوبی را ایجاد کرده‌اند و با پایین آوردن شیشه می‌توان دست را روی آن گذاشت. چنین چیزی به ندرت در خودروهای مدرن دیده می‌شود.

حتی فرمان خودرو هم سنگینی خوبی دارد و دقیق عمل می‌کند. در جاده‌های کوهستانی نیز شاهد عملکرد خوب GX جدید هستیم. لندرور دیفندر یونی بادی شاید به عنوان یک خودروی جاده‌ای بهتر باشد اما شاسی‌بلند لکسوس هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این پلتفرم و قوای محرکه به تازگی توسعه یافته‌اند و از طرفی می‌دانیم که شاسی بلندهای تویوتا با استانداردهای بسیار بالایی تولید می‌شوند.

شاید مهم‌ترین رقیب GX پسرعمویش یعنی نسل جدید تویوتا لندکروزر پرادو باشد. قیمت این خودرو از حدود ۵۷ هزار دلار شروع می‌شود درحالی‌که برای GX باید حدود ۶۴ هزار دلار پرداخت کرد. البته مدل رده میانی لندکروزر پرادو ۶۳ هزار دلار قیمت دارد و از نظر تجهیزات بی‌شباهت به GX پایه نیست. همچنین فعلاً نسخه معادل‌ تریم اور تریل لکسوس برای لندکروزر پرادو معرفی نشده است. خودروی تست شده حدود ۷۲ هزار دلار قیمت دارد و اگرچه این رقم واقعاً بالاست اما مشابه دیفندر و تریم های فول جیپ گرند چروکی به نظر می‌رسد. فکر می‌کنیم انتخاب خودروی برتر بین همه این رقبا کاملاً واضح خواهد بود.

لکسوس GX550 اور تریل تنها خوب نیست بلکه یکی از کامل‌ترین خودروهای موجود در بازار به شمار می‌رود. این شاسی‌بلند دقیقاً همان چیزی است که می‌خواستیم.

پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۳۴۹/۶۴۹
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک به همراه دنده‌سنگین
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۶.۵
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۷۵
وزن (کیلوگرم) ۲۵۷۴
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۱۵.۶/۱۱.۲/۱۳.۸
حجم فضای بار (لیتر) ۱۲۹۱
قیمت پایه (دلار) ۶۹,۲۵۰
قیمت مدل تست شده (دلار) ۷۱,۶۲۰

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چری تیگو 5x High Energy: کراس‌اوور فونیکس FX با طراحی متفاوت