بیانیه مشترک ایران، چین و روسیه
ایران، چین و روسیه تحت دستور کار ۶ نشست شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی《راستیآزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد》بیانیه مشترکی را صادر و تاکید کردند که مفاد برجام همچنان معتبر است.
جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تحت دستور کار ۶ نشست شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمیراستیآزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد》بیانیه مشترکی را صادر کرده و تاکید کردند که مفاد برجام همچنان معتبر است.
این بیانیه به شرح زیر است:
آقای رئیس عزیز،
من بیانیه مشترک را به نمایندگی از جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ارائه میدهم. کشورهای ما به طور مداوم هواداران قوی برجام بودهاند. ما به همراه طرفهای دیگر در مذاکرات، زمان و تلاش سرمایهگذاری کردیم که منجر به نتیجهگیری برجام در سال ۲۰۱۵ و سپس اجرای آن شد. از سال ۲۰۱۸، هنگامی که آمریکا به طور غیرقانونی و یک جانبه از این توافق کنارهگیری و تحمیل تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی و اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران نقطه عطفی برای این توافق شد، حمایت ما از برجام تغییر نکرده است.
ما از هیچ تلاشی برای بازگرداندن برجام دریغ نکردیم. در ۹ دور مذاکره در اینجا در وین شرکت کردیم. ما سه کشور آمادگی خود را برای نتیجهگیری بازگرداندن این توافق براساس متن اوت ۲۰۲۲ تأیید کردیم.
متأسفانه، سایر شرکت کنندگان برجام- فرانسه، آلمان و انگلیس-و همچنین آمریکا، با وجود وعدههای خود، روند مختلفی را انتخاب کردند، هدف مشترک از سرگیری اجرای برجام توسط ما را به خاطر ملاحظات سیاسی خودشان نادیده میگیرند.
جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر این عقیده هستند که مفاد برجام همچنان معتبر است- همانطوری که براساس UNSCR ۲۲۳۱ میباشد. یکی از جدیدترین نمونهها - در روز انتقالی برجام در ماه اکتبر ۲۰۲۳ تعدادی از محدودیتهای باقیمانده از ایران برداشته شد. لازم به ذکر است که سازمان ملل متحد تحت دبیرکل در یک نامه رسمی (S/AC.۵۸/۲۰۲۳/OC.۱۴) اعلام کرد که دبیرخانه در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ از وبسایت شورای امنیت فهرست ۲۳ نفر و ۶۱ نفر از اشخاص مشمول اقدامات محدودکننده مندرج در بندهای ۳، ۴ و ۶ (ج) و (د) ضمیمه B به UNSCR ۲۲۳۱ را حذف کرد. با این حال، شرکت کنندگان اروپایی برجام به همراه چند کشور دیگر رویکرد متفاوتی را انتخاب کردند، به طور یک جانبه این محدودیتها را در سطح ملی در مغایرت با UNSCR ۲۲۳۱ حفظ کردند و بازههای زمانی مذاکره شده را که به طور محکمی مقرر گردیده مورد سئوال قرار میدهند بدون آنکه هیچگونه صلاحیتی در برجام و UNSCR ۲۲۳ ذکر شده باشد.
ما با یادآوری بند ۸ از UNSCR ۲۲۳۱، تأکید میکنیم که پس از بازههای زمانی پیشبینی شده در برجام و UNSCR ۲۲۳۱، با برنامه هستهای ایران به همان روشی که با هر یک از دولتهای دیگر فاقد سلاح هستهای عضو NPT انجام میشود، رفتار خواهد شد.
آقای رئیس،
امروز در صورت اجرای کامل برجام، این امر میتوانست اکثریت قریب به اتفاق سؤالات موجود در مورد برنامه هستهای صلحآمیز ایران را براساس پذیرش متقابل فرونشاند. دبیرخانه آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز میتوانست ابزار تأیید و نظارت گستردهتری داشته باشد. بدون شک توافق هستهای کاملاً عملیاتی به عنوان ابزاری برای محدود کردن و کاهش تنشها عمل میکرد. ما فکر نمیکنیم کسی بتواند استدلال کند که این یک وضعیت برد-برد برای همه بوده است.
جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه متقاعد شدهاند که زمان آن رسیده است که کشورهای غربی اراده سیاسی نشان دهند، از چرخ بیپایان تشدید خودداری کنند که تقریباً در دو سال گذشته در حال چرخیدن بوده است گام لازم را برای احیای برجام اتخاذ نمایند. هنوز هم امکان انجام این کار وجود دارد. جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای آن آماده هستند.