کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طرح توسعه زبان و ادبیات فارسی را در سطح ملی برگزار می‌کند/ کتاب گلستان سعدی به شیوه آسان خوانی برای کودکان عرضه می‌شود


کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طرح توسعه زبان و ادبیات فارسی را در سطح ملی برگزار می‌کند/ کتاب گلستان سعدی به شیوه آسان خوانی برای کودکان عرضه می‌شود

دیباچه- زهرا فرود: نگین صدری زاده، از پژوهشگران و نویسندگان موفق و پرکار عرصه کودک و نوجوان است که تا کنون توانسته کتاب های زیادی را در این حوزه وارد بازار کتاب کند؛ او که دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی است بزودی تازه ترین اثر خود...

دیباچه- زهرا فرود: نگین صدری زاده، از پژوهشگران و نویسندگان موفق و پرکار عرصه کودک و نوجوان است که تا کنون توانسته کتاب های زیادی را در این حوزه وارد بازار کتاب کند؛ او که دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی است بزودی تازه ترین اثر خود که " آسان خوانی کتاب گلستان" برای قشر کودک است را وارد بازار می کند.صدری زاده می گوید: " کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تلاش است تا طرح توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی را در سطح ملی به اتمام برساند."

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طرح توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی را در سطح ملی برگزار می‌کند /  کتاب گلستان سعدی به شیوه آسان خوانی برای کودکان عرضه می شود

نگین صدری زاده، پژوهشگر و نویسنده مطرح، فعال و موفق عرصه کودک و نوجوان به خبرنگار دیباچه گفت:از آنجا که ادبیات کودک و نوجوان، ادبیاتی مخاطب محور است و تمام ویژگی‌های این ادبیات، مستقیما تحت تاثیر مخاطب است، برای بررسی استقلال محتوایی و فرمی ادبیات کودک و نوجوان می‌بایست ببینیم مخاطبان این ادبیات، یعنی کودکان و نوجوانان تا چه اندازه از استقلال برخوردارند و به عنوان مخاطب، جدی گرفته می‌‌شوند. به صورت کلی، مفهوم کودکی و نوجوانی در دهه‌های اخیر بارها بازنگری شده و امروز کودک و نوجوان مفهومی مستقل از دوران بزرگسالی دارد که بر اساس نظریه‌های دوره‌های رشد، نیازها و قابلیت‌های متفاوتی دارند. نظریه‌های علمی در حوزه‌های روان‌شناسی و فلسفه با تکمیل و به روز رسانی مفهوم کودکی و نوجوانی به نویسندگان، ناشران و به طور کلی به بزرگسالان کمک می‌کند که با شناخت بهتری به تولید محتوا و ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان بپردازند. بنابراین ادبیات کودک و نوجوانِ امروز، موازی با جریان ادبیات بزرگسال و متناسب با مخاطب خود از استقلال محتوایی و فرمی برخوردار است و دیگر طفیلی و یا بخشی از ادبیات رسمی بزرگسالان نیست.
از سوی دیگر این استقلال به معنای عدم اشتراک موضوعی نیست و بسیاری از موضوعات و دغدغه‌های انسانی با زبان و روایت ویژه کودک و نوجوان در ادبیات کودک و نوجوان نیز بروز می‌یابد.

او در ارتباط با وضعیت کنونی پژوهش و ادبیات حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: با جدی گرفتن جهان کودکی و نوجوانی و شکل‌گیری جریان مستقلی به معنای ادبیات کودک و نوجوان، هم اکنون پژوهش درباره ادبیات کودک و نوجوان نیز به عنوان یک حوزه تخصصی جدی گرفته شده‌است. گویی در یک چرخه موثر، پژوهش‌ها و تکمیل نظریه‌های علمی به رشد ادبیات کودک و رشد ادبیات کودک به پژوهش‌ها و نظریه‌های تازه منجر شده تا گوی هفت‌رنگ ادبیات کودک و نوجوان، بیش از پیش شناسانده شود.همچنین لازم است گفته شود، سال‌هاست که ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یک گرایش علمی در رشته زبان و ادبیات فارسی، برنامه‌ریزی شده و سرفصل‌های آموزشی دارد، این رشته اکنون در برخی از دانشگاه‌های معتبر کشور در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشجو می‌پذیرند. این امر سبب شده تا حوزه پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان، پویا و مولد باشد. البته نشریات علمی، پژوهشی و علمی ترویجی در رونق و اعتبار پژوهش‌های این حوزه بسیار موثر بوده‌اند. با این حال، ادبیات کودک و نوجوان مانند چون ماهیتی مخاطب محور دارد، می‌بایست پا‌به‌پای جهان مخاطب، گسترده، به روز و کاربردی شود.

صدری زاده، که تاکنون کتاب‌های زیادی را در عرصه کودک و نوشته بیان کرد:کتاب‌های پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را می‌توان بر اساس مخاطب به دو دسته طبقه‌بندی کرد. دسته اول کتاب‌های پژوهشی و منابع علمی برای پژوهش‌گران علوم انسانی و تربیتی و دانشجویان و منتقدان حوزه ادبیات کودک بوده و دسته دوم، شامل کتاب‌های پژوهشی برای مخاطب کودک و نوجوان است که به عنوان کتاب کاوش و بینش در مجموعه کاووشگری و پژوهش برای کودکان و نوجوانان منتشر شد.

دکتر صدری زاده پیرامون رونق ادبیات کودک و نوجوان اظهار داشت:به نظر می‌رسد برای رونق بیشتر پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان، می‌بایست ارتباط پژوهشگران، منتقدان، دانشجویان ادبیات کودک با کودکان و نوجوانان بیشتر و مستقیم باشد تا بتوانند با نوآوری و خلاقیت، موضوعات تازه را در جهان مخاطب کشف کنند و با برخورداری از پشتوانه علمی و پژوهشی، به ارائه راهکارهای مناسب بپردازند. همچنین ترویج گفتمان ادبیات کودک و نوجوان در تمامی سازمان‌ها و نهادهای دولتی فراتر از وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حمایت گسترده از طرح‌های پژوهشی، برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی ادبیات کودک و نوجوان، شکل‌گیری انجمن‌های منتقدان و پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان و ... می‌توانند در پویایی پژوهش ادبیات کودک و نوجوان کشور بسیار موثر باشند.

او در پایان گفت:خوشحالم که این روزها به یاری خداوند و در کنار همکاران توانای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طرح توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی را در سطح ملی برگزار می‌کنیم، این طرح می‌تواند مسیر ارتباط کودکان و نوجوانان را با متون ارزشمند ادبیات فارسی هموار کند و در کنار ارتقای دانش ادبی، به فرصتی برای پرورش انواع تفکر و مهارت‌های زندگی از گذرگاه ادبیات و‌ همچنین رشد فرهنگی و تقویت هویت ملی منجر شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طرح توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی را در سطح ملی برگزار می‌کند /  کتاب گلستان سعدی به شیوه آسان خوانی برای کودکان عرضه می شود

همچنین این روزها مشغول گردآوری‌ و تالیف کتاب گلستان سعدی به شیوه آسان‌خوان و تعاملی برای مخاطب کودک و نوجوان هستم. کتاب به شیوه‌ای طراحی شده که مخاطبان به آسانی بتوانند با متن گلستان ارتباط برقرار کنند و با هر حکایت از گذرگاه‌های مختلف به شیوه تعاملی، لذت‌بخش و تفکر برانگیز مواجهه شوند. در تألیف این کتاب، سعی شده است که نیازهای محتوایی ما در حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دیده شود و فارسی‌آموزان سطح پیشرفته نیز بتوانند به منظور آشنایی با ادبیات فارسی با متن گلستان ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

سفره شب یلدا سنتی با تزیینات بسیار شیک