بیشترین شاخصه ی دریاکنار توجه به خانواده و ارزش نهادن به این بستر تربیتی است
به گزارش دیباچه، شیوا ایوبی بازیگر تئاتر معتقد است: تئاتر کمدی همچون تولیدات طنز سینمای ایران میتواند جایگاه خوبی در شاد نمودن روحیه اجتماع داشته باشد، اما این امر مستلزم تمهیدات مسئولان مربوطه است چراکه آنها میتوانند شرایطی را فراهم...
به گزارش دیباچه، شیوا ایوبی بازیگر تئاتر معتقد است: تئاتر کمدی همچون تولیدات طنز سینمای ایران میتواند جایگاه خوبی در شاد نمودن روحیه اجتماع داشته باشد، اما این امر مستلزم تمهیدات مسئولان مربوطه است چراکه آنها میتوانند شرایطی را فراهم کنند که مردم در کنار تفریحات کوچک خود از جمله رفتن به سینما و رستوران، تئاتر کمدی را نیز در سبد فرهنگی و هنری خود جایگزین کنند.
شیوا ایوبی بازیگر نمایش " دریا کنار" به دیباچه گفت: افرادی که تئاتر کمدی اجرا میکنند، شاید به ظاهر در این تفکر باشند این اجرا فقط یه کار کمدی است و هدفش ایجاد یک فضای شاد است، ولی در واقع اینگونه نیست، چرا که به وسیله تولیدات طنازانه میتوان به راحتی مسائل و مشکلات روز را با مردم در میان گذاشت.
وی در ادامه گفت: در نمایش "دریاکنار" داستان جوان هایی را ترسیم کردیم که نمیتوانند با چارچوب ذهنی خانواده خود کنار بیایند و با خانواده ارتباط و تعامل خوبی برقرار کنند و همچنین جوانانی که در این تفکرند که صرفا با مهاجرت است که میتوانند اتفاقات بهتری برای آینده خود رقم بزنند و آزادی را فقط در مهاجرت میبینند. همچنین در کنار این موارد، به طور موازی سیر داستان زندگی نوجوانانی را نیز برای مخاطب روایت خواهد کرد که پایبند خانواده بودند و چه بسا در این پایبندی موفقیت های زیادی را برای خود رقم زدند.
در کل بیشترین شاخصه نمایش دریاکنار این است که بتوانیم الگویی را برای جوانان ترسیم نماییم که به واسطه آن به این مهم دست یابند که قدر خود و خانواده خود را بیشتر بدانند.
او ادامه داد: من از تئاتر کلاسیک و فاخر به سمت و سوی تئاتر کمدی آمدم و چیزی که برایم در این عرصه جالب بوده فعالیت در تئاتر کمدی است که خیلی به آن وابسته شدم؛ هنگامی که وارد تئاتر کمدی شدم، افتخار این را داشتم اول با استادم آقای خاکسار همکاری کنم و باید بگویم که خیلی از ایشان آموختم.
این بازیگر تصریح کرد: ذائقه مخاطب تغییر کرده و به عبارتی شاد کردن مردم بسیار سخت شده است. متاسفانه گروه های زیادی هستند که بدون داشتن هیچ ترفند و روشی، سعی دارند مخاطب را از هر طریقی بخندانند که متاسفانه این کار درستی نیست، چرا که تا وقتی ندانی ذائقه مخاطب چیست و چه میخواهد و از چه چیزی لذت میبرد و شاد میشود، نمیتوان برای او اثری قابل تامل که حرف برای گفتن داشته باشد تولید کرد؛ ولی ازطرفی وقتی میبینیم مردم با خنده از سالن خارج میشوند و حال دلشان خوب است و شب خوبی برایشان رقم خورده برایمان لذت بخش است.
حداقل در شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم آنچنان از حال خوبی برخوردار نیستند و اینکه بتوانیم برای لحظه ای خنده به لبشان بیاوریم همین قدر کفایت میکند و به نظرم ما رسالت خود را به پایان رسانده ایم.
او افزود: از آنجا که چرخه ی اقتصادی سینما در بسترِ گیشه طنز تجاری میچرخد و مخاطبان از آن استقبال میکنند در نتیجه این یک واقعیت است که از آثار طنز بیشتر استقبال میکنند.
ایوبی پیرامون اینکه تئأتر طنز چقدر توانسته خود را به پای تولیدات طنز برساند و بالا بکشد،گفت:انقدر شرایط اجتماعی و اقتصادی جاری در جامعه گاهی دشوار میشود که مردم در راستای دوری از آن، به دیدن آثار طنز رغبت نشان می دهند؛ به عبارتی فروش فیلم های طنز بالاتر میرود و مخاطب بدون درنظر گرفتن اینکه آیا این کار طنز، صرفا طنز درست و استانداردی است یا طنزی است که بر پایه خنده گرفتن تولید شده به سمت گرفتن آن ترغیب میشود تا فقط حال خود را خوب کند.
او یادآور شد: از آنجا که مردم آنچنان سرگرمی ندارند و متاسفانه کتاب در سبد فرهنگی خانواده ها کمتر وجود دارد، باید تمهیداتی اندیشید تا مردم در کنار تفریحات کوچک خود از جمله رستوران رفتن و سینما، تئاتر کمدی را نیز جایگزین کنند.
به هر حال امیدوارم اتفاقات خوبی در عرصه سینما و تئاتر نیز بیفتد و این مورد مستلزم آن است که همکاران پای تئاتر بیایند و بر اساس سلیقه تماشاچی کارهای بهتر و با مفهوم تری را ارائه دهند.
گفتنی است، رضا پاپی نویسنده، مهدی خزلبانی کارگردان و بازیگر، مهدی امینی خواه، دانیال بلوری، مجید کوشانژاد، شیوا ایوبی، النا مکاری، آریا خاژنی، رضا وفقی و مهدی امینی خواه از بازیگران این نمایش هستند که در پردیس سینمایی زندگی در روزهای گذشته روی صحنه رفت.
گفتگو از: دینا محمدی