آفرود یکی از جذابترین تفریحاتی است که دوستداران طبیعت و رانندگی از آن لذت می برند. برای داشتن آفرودی ایمن حتما باید خودروی مناسبی داشته باشید . با سیری در ایران همراه باشید تا با آفرود و بهترین ماشین های آفرودی در ایران بیشتر آشنا شوید.
انواع خودروهای شاسیبلند دو دیفرانسیل با بدنه مکانیکی قوی و موتور قابل ارتقا، بهترین ماشین برای آفرود در ایران و دیگر نقاط جهان هستند. آفرود سواری در طبیعت صعبالعبور مانند کوهستانهای پرشیب، جنگلهای پرپیچوخم، تپههای سنگلاخی و شنزارهای پر فراز و نشیب، از تفریحات محبوب میان بسیاری از گردشگران و طبیعتگردان حرفهای است. بهدلیل تنوع جغرافیایی بالا و ظرفیتهای طبیعی منحصربهفرد، بهترین مقاصد ایران برای آفرود گسترهای وسیع را شامل میشود.
فهرست
آفرود چیست؟
آفرود (Off Road) کلمهای انگلیسی به معنی «خارج از جاده» است که در حقیقت به رانندگی خارج از مسیرهای اصلی اشاره میکند. اصطلاح آفرود در گردشگری به مفهوم پیمایش طبیعت در بخشهای بکر و خارج از دسترس با ماشین سواری، بهوسیله خودروهای شاسیبلند است.
بسیاری از مسیرهای طبیعتگردی در ارتفاعات سنگلاخی و پوشیده از شن و سنگریزه قرار دارند. برخی جاذبههای طبیعی نیز در مسیرهای باتلاقی و پر گل و لای یا میان رملهای کویری واقع شدهاند. بازدید از این جاذبهها با ماشین معمولی امکان آسیبهای جدی به خودرو را در بر دارد و در مواردی نیز خطرساز خواهد بود.
خودروی آفرود در واقع رانندگی لذت بخشی را در جاده های سخت و صعب العبور و بدون آسفالت فراهم می کند. با خودروهای آفرودی به راحتی می توانید در جاده های کوهستانی، جنگلی، کویری، یخی و … رانندگی کنید. معمولا خودروهای آفرودی به دلیل عبور از مسیرهای ناهموار، رودخانه، گودال ها و چاله چوله ها از شاسی بلند و مستقل، سیستم های چهار چرخ محرک دو دیفرانسیلی، تایرهای پهن، آج ها مخصوص، سپر کوچک که معمولا در ارتفاع بالاتر نصب می شود. که معمولا باعث حرکت ماشین در ناهمواری ها می شود.
در این مدل خودروهای آفرودی عملیات هوا دهی به موتور از طریق یک هواکش که در بالای خودروها نصب می شود انجام می پذیرد بنابراین امکان نفوذ آب به درون موتور بسیار پایین می باشد.برای انتخاب بهترین ماشین آفرود در ایران، باید بودجه و مقصد طبیعتگردی خود را مشخص کنید. در بازار خودروی ایران گزینههای متنوعی از خودروهای دو دیفرانسیل قدیمی تا لوکسترین شاسیبلندهای روز جهان وجود دارند که مناسب برای آفرود در نقاط بکر کشور هستند.
ویژگیهای ماشین آفرود
ماشین آفرود باید دارای سیستم تعلیق «چهار چرخ متحرک» (۴WD؛ Four-Wheel Drive) یا سیستم تمام چرخدندهای باشد؛ در این حالت سیستم دیفرانسیل قدرت ماشین را به هر چهار چرخ منتقل میکند و در نتیجه حرکت در مسیرهای ناهموار با قدرتی چند برابر انجام میشود. در ماشینهای آفرود، چرخهای عقب و جلو نقش محرک دارند و به همین دلیل انعطافپذیری این ماشینها در آغاز حرکت بالا است. در زمان ترمزگیری نیز همه چرخها بهصورت ترمز موتوری عمل میکنند و به همین دلیل طول مسیر توقف پس از ترمزگیری کوتاه میشود. سیستم هماهنگی تعادل شاسی در ماشینهای آفرود بالا است و این امر سبب پایداری این خودروها در مسیرهای پرشیب و ناهموار میشود.
ماشینهای آفرودی باید قابلیت ارتقا در بخش موتور و فضای بدنه داشته باشند؛ به این معنا که در صورت نیاز بتوان بخشهایی از موتور را تقویت و قطعاتی به بدنه خودرو اضافه کرد. این ماشینها باید در فرمانپذیری سریع باشند و در زمان نیاز به تغییر جهت، در کوتاهترین فاصله زمانی تغییر زاویه دهند.
در خودروهای آفرود تخصصی، نخست شاسی اصلی ماشین ساخته میشود و آزمونهای جادهای را روی شاسی اصلی انجام میدهند؛ سپس اتاق و بدنه ماشین را بر آن سوار میکنند؛ به این ترتیب، مقاومت شاسی در برخوردهای جادهای بسیار بیشتر میشود و بدنه خودرو نیز محافظت بیشتری از شاسی انجام خواهد داد.
از مهمترین ویژگیهای ماشین آفرود خوب میتوان به لاستیکهای مناسب آن اشاره کرد. لاستیکهای دارای آجهای عمیق، نمونههایی مناسب برای ماشینهای آفرود هستند. این لاستیکها مقاومت بیشتری برای تردد در محیط سنگریزهای و شنی دارند و گل و لای میان آجهای آنها را میتوان بهراحتی خارج کرد.
بهطور معمول استفاده از لاستیکهای بزرگتر در ماشینهای آفرود کارآمدتر است؛ زیرا فاصله بدنه خودرو تا زمین بیشتر و حرکت سادهتر میشود؛ البته این نکته در پیمایش بعضی مسیرهای آفرودی چندان صدق نمیکند و لاستیکهای بزرگ دردسرساز میشود. هر ماشین آفرود، لاستیک مناسب و منحصربهفرد خود را دارد که با مشورت با متخصصان این رشته، میتوانید بهترین گزینه را برای آن انتخاب کنید.
ماشینهای آفرود بهجز ویژگیهای فنی بالا باید دارای امکانات و تجهیزات زیر نیز باشند:
باربند مناسب
پمپ باد
کیت افزایش ارتفاع
قرقره و سیم بکسل (وینچ)
سایهبان
محل نگهداری وسایل کمپینگ
بهترین آفرود ها در ایران کدامند؟
باید اعلام کنیم تعداد خودروهای آفرودی در ایران بسیار کم می باشد. در اینجا بهترین خودروهای آفرودی موجود در بازار ایران را مشاهده خواهید کرد.
تویوتا لندکروز VXR
یکی از شرکت های برتر در زمینه تولید و ساخت ماشین های آفرودی شرکت تویوتا می باشد. آخرین مدل آفرود تویوتا در سال ۲۰۱۱۲ وارد ایران شد. این مدل آفرود تویوتای دارای موتور ۶ سیلندری ۴ لیتری، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، مانیتور ۸ اینچ، سیستم تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، فضای کابین بزرگ و عایق بندی عالی، ۶ عدد ایربگ برخوردار است.
تویوتا پرادو VXL
آخرین مدل این تویوتا در سال های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۳ وارد ایران شده بود. موتور این آفرود از نوع ۶ سیلندری قوی و ۴ لیتری است. این ماشین دارای امکاناتی مانند دوربین جانبی در دو طرف، تعلیق سه حالته، کرال کنترل، ارتفاع بالا و … است. این خودرو دارای هزینه نگهداری بالاست در عین حال کیفیت پایین در هندلینگ دارد.
آفرود کیا سورنتو
آفرود سورنتو از سال ۲۰۰۷ وارد ایران شد و بهترین مدل آن مربوط به سال ۲۰۱۷ است. کیا سورنتو دارای طراحی مدرنی است و نسبت به هم رده های خود دارای قیمت مناسب تری می باشد.
آفرود میتسوبیشی پاجرو
یکی از خودروهای آفرودی ژاپنی که از ده ۷۰ شمسی در ایران به چشم می خورد. این خودرو دارای موتور قوی، عملکرد سیستم تعلیق فوقالعاده و استهلاک بسیار پایینی را دارد. اگر فردی هستید که به دنبال ماشین آفرودی غیر لوکس با موتور قوی و استهلاک پایین می گردید این خودرو بهترین گزینه خواهد بود.
نیسان رونیز
شرکت نیسان خودروهای بسیار قوی با عملکرد عالی و استقامت بالایی را دارد. اگر به دنبال خودروی آفرودی با هزینه پایین هستید نیسان رونیز عالی است. اما اگر می خواهید به مدت طولانی در مسیرهای ناهموار برانید این خودرو گزینه مناسبی نیست چرا که سیستم تعلیق ضعیفی دارد و ضربات به داخل کابین انتقال می یابد و شما را خسته و ناراحت می کند.
آفرود کیا موهاوی
خودروی آفرودی کیا موهاوی بین سال های ۹۰ تا ۹۴ وارد ایران شد. این خودرو جزو شاسی بلندهای متوسط به حساب می آید. خودرو برای افرادی مناسب است که قصد دارند به سفر خانوادگی بروندو در طبیعت گشت و گزار کنند قطعا از این ماشین نباید انتظار تویوتا لندکروز را داشت.
این خودرو از آنجایی که دارای مزایای زیادی است اما معایبی نیز دارد مانند سیستم تعلیق کمی خشک و کیفیت ساخت کابینش که چندان بالا نیست. موترو آن از نوع ۶ الی ۸ سیلندر با حجم ۴.۶ لیتری است.
تویوتای اف جی کروز
تویوتای اف جی کروز یکی دیگر از خودروهای آفرود پرطرفدار در ایران که از سال ۲۰۰۶ به بازار جهانی عرضه شد و در سال ۲۰۱۱ به ایران راه یافت. موتور این از نوع ۶ سیلندری برابر با ۴ لیتر است. قدرت آن ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتن متر گشتاروی است. این خودرو دارای کابین جا دار و کیفیت ساخت عالی دارد.
تویوتای اف جی کروز دارای فرمان نرم ضمن این که دیفرانسیل آن مجهز به قفل الکترونیکی و ارتفاع خوب آن از سطح زمین است.
تویوتای هایلوکس
یکی زا پرطرفدارترین خودروهای آفرودی تویوتای به شمار می روند. آفرود هایلوکس دارای موتور و گیربکس مختلفی است به بازارهای جهانی عرضه شده است. موتورهای بنزینی ۴ سیلندری ۲ لیتری، ۶ سیلندری ۴ لیتری گرفته تا پیشرانه های دیزلی ۲.۵ لیتری توربوشارژر و موتورهای اینترکولر ۳ لیتری که قدرت آن ها از طریق گیربکس های ۵ سرعته و ۶ سرعته دستی و اتوماتیک به محور عقب منتقل می شود.
بهترین ماشین آفرود ارزان در ایران
در اینجا چند مدل از ماشین های آفرودی ارزان را بیان خواهیم کرد. شما اگر بخواهید با هزینه پایین تر ماشین آفرودی سفارش دهید می توانید به سراغ ماشین های آفرودی جیب چروکی XJ، تویوتا فورانر، تویوتا تاکوما، فورد رنجر نسل سوم، سوزوکی جیمنی، میتسوبیشی پاجرو نسل سوم، کیا اسپورتیج و … است. در اینجا طبق آمار بازار چند مدل از آفرودهای ارزان بازار را نام بردیم. شما هم اگر آفرودی را با قیمت پایین تر از مطالب بالا می شناسید معرفی کنید.
جیپ میول، فورد میوت و جیپ کا ام KM
این خودرو که از ابتدای ورود به بازار ایران به عنوان خودروی ارتشی مورد استفاده قرار میگرفت مجهز به یک موتور ۳.۲ لیتری است که توان تولید ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۷۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس میوت دستی و ۴ دنده است؛ اما برای حرکت از حالت سکون باید از دنده ۲ شروع کرد. این خودروی دو دیفرانسیلی بسیار سبک است و فقط ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد. مدل KM از این مدل جیپ نیز که در کره جنوبی تولید شده است مجهز به یک مدل ۲۰۰۰ سیسی با توان تولید ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور است. این خودرو دارای فرمان هیدرولیکی است و در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط بین ۱۱ تا ۱۲ لیتر سوخت مصرف میکند.
جیپ شهباز و جیپ صحرا CJ
جیپ Cj که در ایران به نام جیپ شهباز نیز شناخته میشود یکی از بهترین خودروهای آفرود بازار ایران است. اکثر جیپهای شهبازی که هنوز در ایران خرید و فروش میشوند دارای یک موتور ۸.۳ لیتری هستند که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور مجهز به دو دیفرانسیل است و با وجود ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن، میتواند در عرض ۱۳ ثانیه سرعت خودرو را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت ۱۵ لیتر در هر صد کیلومتر از دیگر ویژگیهای شاخص این خودرو هستند.
جیپ صحرا که از نظر ظاهری کمی با شهباز تفاوت دارد نیز مجهز به موتوری ۴.۲ لیتری است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۴ نیوتن متر گشتاور دارد.
جیپ سیمرغ و جیپ آهو
این دو خودرو نیز تولید شرکت جیپ ایران هستند و به عنوان ماشین های آفرود در ایران شناخته میشوند. در آن زمان جیپ آهو در دو تیپ دو در و چهار در تولید میشد؛ اما سیمرغ به دلیل اینکه بر اساس شاسی وانت طراحی شده بود فقط نوع دو در آن در بازار وجود دارد. موتوری که روی این خودروها نصب است ۸.۳ لیتر گنجایش داشته و توان تولید ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۱ نیوتن متر گشتاور را دارد. بدنه جیپ آهو ۲ تن ورن داشته و شتاب صفر تا صدش حدود ۱۶ ثانیه است. مصرف سوخت بالای ۱۸ لیتر برای هر صد متر تنها نقطه ضعفی است که برای این خودروها میتوان برشمرد.
شورولت بلیزر K5
این خودروی پرمصرف و کمیاب در دو تیپ ۶ سیلندر و ۸ سیلندر تولید شده است. حجم موتور، قدرت و گشتاور نوع ۶ سیلندر بلیزر به ترتیب ۴.۱ لیتر، ۱۰۰ اسب بخار و ۲۳۷ نیوتن متر است. نوع ۸ سیلندر شورولت بلیزر نیز مجهز به موتوری ۷.۵ لیتری است که ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. البته برخی از مدلهای ۸ سیلندر با موتور ۶.۶ لیتری به بازار عرضه شدهاند. قدرت و گشتاور این موتور به تریب ۱۸۵ اسب بخار و ۴۰۷ نیوتن متر است. مدلهای بین ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ این خودرو به شرط سلامت بدنه و داشتن گیربکس اتوماتیک به عنوان خودروی کلکسیونی شناخته شده و بیش از یک میلیارد قیمت دارند.
سانگ یانگ اکتیون
سانگ یانگ یک شاسی بلند دو دیفرانسیل و پرخرج محسوب میشود که در دو نسخه به بازار ایران عرضه شده است. پیشرانه ۳.۲ لیتری و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو مجموعا قادرند ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۱۴ نیوتن متر گشتاور تولید کنند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۱۲ ثانیه و نهایت سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. میانگین مصرف سوخت اکتیون ۱.۹ تنی نیز ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر است.
رنو داستر
نسل اول این خودرو به نام داچیا توسط برند رنو در ایران مونتاژ میشد. این نسخه برای آفرود مناسب نیست؛ اما توانایی تپهنوردی را دارد. روی این خودور یک موتور ۲ لیتری مجهز به دنده اتوماتیک نصب است که ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. وزن رنو داستر ۱.۲ تن، شتاب صفر تا صدش ۱۱ ثانیه، مصرف سوختش ۸ لیتر و نهایت سرعتی که میتوان با آن راند نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.
فوتون تونلند دیزل
این وانت چینی گزینه مناسبی برای آفرود نیست؛ اما بسیاری از مالکان آن سالهاست که بدون مشکل از این خودرو برای تردد آرام در مسیرهای کوهستانی و سنگلاخ استفاده میکنند. موتور توربو تونلند ۲.۸ لیتر گنجایش دارد و گیربکس آن نیز ۵ سرعته دستی با قابلیت سه حالت تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین است. این پیشرانه قابلیت تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. ضمن اینکه میتواند با میانگین مصرف ۹ لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر شتابی معادل ۱۴ ثانیه داشته باشد. برای این خودرو با موتور ۴.۲ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری نیز طراحی شده و به تازگی توسط ایران خودرو از آن رونمایی میشود.
پیکاپ KMC T8
T8 تنها وانت دو دیفرانسیل برند جک است که در حال حاضر با یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ و گریبکس دستی توسط کرمان خودرو تولید و روانه بازار میشود. این موتور توان تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و در عرض ۱۲ ثانیه سرعت خودرو را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. میانگین مصرف سوخت وانت جک T8 حدود ۱۰ لیتر است. ضمن اینکه سه حالت رانندگی دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین برای T8 قابل انتخاب هستند.
آمیکو آسنا
آسنا یکی از جدیدترین محصولات کمپانی آمیکو است که با موتور ۲.۴ لیتری بنزینی و دو گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشود. پیشرانه این خودرو ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. میانگین مصرف، حداکثر سرعت و شتاب این خودرو به ترتیب ۱۱ لیتر، ۱۳۰ کیلومتر و ۱۵ ثانیه است.
دایون Y5 و دایون V5 کلوت
Y5 به دلیل دارا بودن تجهیزات خاصی مانند کنترل پایداری بوش، سیستم چهار چرخ محرک ساخت بورگوارنر آمریکا، قفل دیفرانسیل مکانیکی محور عقب و گیربکس ۶ سرعته تقریبا یکی از بهترین خودروهای چینی مخصوص آفرود در بازار داخلی است. موتور این خودرو ۲ لیتری توان ۲۰۲ اسب بخار قدرت را دارد و گشتاورش معادل ۲۸۰ نیوتن متر است. این شاسی بلند ۲ تنی میتواند در عرض ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوختش ۱۰ لیتر است.