تامین نقدینگی، علت اصلی تغییر مدل فروش خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به طرح جدید قرعهکشی که توسط یکی از خودروسازان بزرگ انجام میشود، گفت: وزارت صمت با دادن مجوز برای چنین کاری به دنبال آن است که به طور آهسته، سامانه یکپارچه فروش خودرو را کمرنگ و سپس از آن عبور کند.
گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسن کریمی سنجری» در گفتگو با بازارنیوز پیرامون قرعهکشی محصولات یک خودروساز دولتی در طرحی به غیر از سامانه یکپارچه فروش خودرو اظهار کرد: این سامانه در حقیقت بستری است که مسئولان وقت وزارت صمت آن را برای ایجاد نظم و ترتیب دادن به فرایند فروش خودرو و همچنین توزیع مناسب آن در میان مصرفکنندگان واقعی پایهریزی کرده بودند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: خودروسازان نسبت به این رویه اعتراض داشتند، زیرا بر این باور بودند که با اجرای این سیاست، بخشی از اختیارات تنظیمگریهای مسائل مالی و فروش و همچنین تصدیگری آنها توسط وزارت صمت گرفته میشود.
وی تصریح کرد: نزدیک به دو سال از این موضوع میگذرد و حالا وزارت صمت تصمیم گرفته که دیگر فروش خودروسازان را به سامانه فروش یکپارچه محدود نکند و با دادن مجوز فروش به طرحی خارج از سامانه، به طور آهسته سامانه یکپارچه را کمرنگ و سپس از آن عبور کند.
کریمی سنجری تصریح کرد: مضاف بر این موضوع، علت ایجاد طرح پیش فروش برای محصولات یک خودروساز دولتی به کمبود نقدینگی بازمیگردد که از مدتها قبل گریبان صنعت خودرو کشور را گرفته است. متاسفانه فرآیند سرمایه در گردش خودروسازان همیشه در حالت منفی قرار دارد.
این کارشناس صنعت خودرو اختلاف قیمت فروش خودرو با قیمت کارخانهای آن را به عنوان مهمترین عامل در وقوع این مسئله دانست و گفت: این وضعیت باعث میشود که بخش از منابع تزریق شده برای تولید تعداد مشخصی از خودروها هرگز به چرخه نقدینگی شرکتها بازنگردد. در نهایت با عرضه خودروها به بازار، خودروسازان به جای کسب سود با ضرر مواجه میشوند.
بانکها برنده اصلی پیش فروش خودروها
کریمی سنجری گفت: مبالغ تعیین شده برای قرعهکشی خودروها اکنون در حسابهای بانکی بلوکه شده که این موضوع در وهله اول به نفع بانکهاست. پس از مدتی با تعیین تکلیف قرعهکشی خودروها تعداد متقاضیان آنها دچار ریزش شده و سپس مبالغ بلوکه شده از حسابهای وکالتی خارج میشود.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: پس از مشخص شدن تعداد حقیقی متقاضیان خودروهای قرعهکشی شده، خودروساز مبلغ به جا مانده در حسابهای بلوکه شده را برداشته و به چرخه تولید تزریق میکند. در حقیقت این موضوع از همان ابتدای امر انگیزه اصلی خودروساز برای برگزاری قرعهکشی بوده است.
وی در پایان متذکر شد: در هر دور از تولید، نقدینگی خودروسازان با کاستی همراه میشود؛ لذا آنها ناچار میشوند برای جبران این موضوع به سمت طرحهایی همچون پیش فروش و یا قرعهکشی خودرو روی بیاورند.
پایان پیام//