عکس فرش دستباف | 53 عکس فرش دستباف ایرانی برای خانه های ایرانی
عکس فرش دستباف : هر کشوری به یک موضوع یا کالا یا محصولی مشهور است و باعث افتخار است که فرش ایران را با فرش ایرانی بشناسند فرش های با رنگ ها و طرح های چشم نواز و سحر آمیز که چشم را خیره میکند و تو را ناخودآگاه به تحسین وامیدارد فرش...
عکس فرش دستباف : هر کشوری به یک موضوع یا کالا یا محصولی مشهور است و باعث افتخار است که فرش ایران را با فرش ایرانی بشناسند
فرش های با رنگ ها و طرح های چشم نواز و سحر آمیز که چشم را خیره میکند و تو را ناخودآگاه به تحسین وامیدارد
فرش هایی که به جهت تنوع طرح و رنگ و جنس قطعا در جهان بی نظیرند . شاید همه این سحرانگیزی و زیبایی فرش دستباف ایرانی به خاطر رنجی باشد
که بافنده های زحمتکش ایرانی رج به رج و گره به گره برای بافت نه یک فرش که یک اثر هنری فاخر متحمل میشوند
و فرش های زیبایی دستباف در نهایت پیام رسان غصه پر رنج دستان هنرمند زنان و مردان ایرانی در سراسر جهان خواهند بود
عکس فرش دستباف | ۵۳ عکس فرش دستباف ایرانی برای خانه های ایرانی
عکس فرش فیروزه ای
عکس فرش لاکی
در این نوشته از دلبرانه قصد دارم مجموعه مطالبی در خصوص فرش دستباف ایرانی را آغاز کنم
که این اولین مطلب این سری خواهد بود. در این نوشته در کنار مطالب آموزشی مفصل که اغلب از دانش نامه ویکی پدیا بازنشر شده است ،
۵۳ عکس فرش دستباف زیبا و اصیل ایرانی را در خانه های ایرانی از صفحات اینستاگرامی جمع آوری کرده ایم .
با این هدف شما را با نوع چیدمان سنتی و مدرن با فرش دستباف و اصیل ایرانی و یا فرش های دستباف مدرن و طرح های جدید آن در دکوراسیون منازل آشنا کنیم . امیدواریم مطلب پیش رو برای شما مفید باشد .
با دیدن این تصاویر میتوانید جوابی بصری به این سوالات بدهید :
- آیا میتوان از فرش اصیل و سنتی و دستبافت ایرانی در دکوراسیون مدرن استفاده کرد ؟
- آیا فرش های دستبافت و اصیل ایرانی مناسب دکوراسیون مدرن وجود دارند ؟
- چگونه میتوان از فرش هاس سنتی و اصیل ایرانی در دکوراسیون خانه استفاده کرد ؟
- چه رنگ فرشی متناسب با مبلمان خانه من است ؟
- چند ایده برای استفاده از فرش های اصیل و قدیمی ایرانی روی دیوار .
در ادامه تماشای سری عکس دستباف ایرانی ، مطلب مفیدی از دانش نامه ویکی پدیا در خصوص آشنایی بیشتر با قالی ایرانی را با هم مطالعه خواهیم کرد:
عکس فرش زرد ، عکس فرش سبز
عکس فرش آبی ، عکس فرش نارنجی
عکس فرش سرمه ای
عکس فرش قرمز
آشنایی با فرش ایرانی
فرش ایرانی بیانگر هنر صفوی (حدود ۱۶۰۰ میلادی). در این فرش خط نستعلیق به کار برده شدهاست. ابعاد این فرش ۲۲۶ در ۱۶۲ سانتیمتر میباشد.
قدیمیترین نمونهٔ قالی جهان که تاکنون یافته شده، قالیچهای آریایی با نقوش اصیل هخامنشی است که در گور یخزدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در ۸۰ کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده و قالی پازیریک نامیده میشود. پژوهشگران این قالی را از دستبافتهای پارتها یا مادها و مربوط به دوره هخامنشی میدانند.
قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده، سند آن نیز گزنفون تاریخنگار یونانی در کتاب سیرت کوروش، در بین سالهای ۴۳۰ تا ۳۴۵ پیش از میلاد مینویسد: «ایرانیان برای اینکه بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود میگسترند.»
سالنامهٔ چینی سوئیسو در دورهٔ ساسانی از فرش پشمی ایران به عنوان کالای وارداتی به چین نام میبرد.
فرش معروف بهارستان در کاخ تیسفون نیز به خاطر شکوهش بازتاب گستردهای در ادبیات اسلامی داشتهاست.
هماکنون ۴۰ درصد صادرات قالی ایرانی از طریق استان آذربایجان شرقی صورت میگیرد.
عکس فرش ایرانی
عکس گلیم فرش ایرانی
مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستبافت
یکی از پدیدههای قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است؛ ایران نیز به منظور گسترش صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور میباشد.
عکس فرش دستباف
عکس فرش دستبافت
فرش ایرانی قبل از اسلام
تاریخ فرش ایران دارای خلأ بسیاری میباشد و در زمان حال کمابیش با کمی شواهد در این زمینه مانند مدارک تاریخی و ادبی مستدل یا نقاشیهای قدیمی اصیل که فرشهای قدیمی را تجسم میکند رو به رویی زیرا قالیها و منسوجات و اشیاء مورد استفاده عمرشان بسیار کوتاهتر از مصنوعات هنری دستساز دیگر مانند سفال لعابینه یا فلز است. محققین برای شواهدشان بر منابع اولیه نظیر انجیل و آثار هومر و بسیاری از مؤلفین و نویسندگان دیگر به جهت جبران فقدان شواهد تاریخی مذکور تکیه دارند متأسفانه آنها با اتکا به ترجمههای موجود اولیه اغلب به خاطر خطای ترجمه و عدم درک درست گمراه شدند بیفایده نیست.
عکس فرش کاشان
عکس فرش تبریز
نماد و نشانهشناسی در فرش ایران
در هنر قالی بافی ایرانی به مثابهٔ یک هنر آنچه از نظرها دور ماند ارتباط خالق آن با جهان پیرامونی میباشد که تجلی آن را به بی واسطهترین و مستقیمترین وجه در آثار مشاهده میکنیم. قالی باف ایرانی که از باورهای مذهبی اسطورهای خود در هیچ زمانی سترون نشده تفاوت عمدهاش با هنرمند غربی در رابطهٔ متافیزیکی با زمین میباشد. قالی باف شرقی و به خصوص تیرهٔ آریاییان یعنی بافنده و طراح ایرانی زمین را گستردهٔ معاد و معاش دانسته شاید از همین جهت میباشد که در قالی شرقی هر نقش به عنصری نشانه گون از جهان بالایی تبدیل میگردد شاید به همین دلیل میباشد که اندازهٔ نقشهایی که او میزند به بزرگی نقشهایی که خداوندگارش میزند میباشد
بنابراین گسترده و پنهانی قالی و آوردگاهی میگردد تا به مدد قوهٔ خلاقه پیرامون خود را محاکات کند و تلفیق ذوق و مشاهده رابر آن جایی بپاشاند که پس برخاک قدم بگذارد ممنوعیت نه چندان مستند به مدرک معتبر نقش حیوان با صورت انسان زدن و بدون آن که خود بخواهد عرصهای را بر هنرمند قالی باف باز میکند که او را در گستردهٔ اشکال تجریدی قائم به فیگور جلو میبرد نقش در قالی ایران هرگز به حوزهٔها و یه محض نخواهد رسید و در تجریدیترین شکل خود و انتزاعی از ماهیت شکل برای رسیدن به وجود آن میباشد
عکس فرش فانتزی
عکس فرش مدرن
سیمای فرش و فرشبافی
فرش ایران و بحث درخصوص تاریخ ان همواره یکی از مسائل موردعلاقه شرق شناسان اعم از ایرانی و غیرایرانی بوده اما از آنجاییکه بیشتر مطالعات انجام گرفته در این باره فاقد بنیاد علمی و به تعبیر دیگر از مبنای صحیح برخوردار نمیباشد در اغلب موارد با نتایج سراسر نادرست و حتی مغرضانه همراه بوده علاقه به تحقیق در مورد قالی ایرانی و سوابق تاریخی ان بیشتر از یکصد سال میباشدکه توجه محققان غربی را به خود معطوف کردهاست
اما از آنجایی که توجه به هنر دیرینهٔ شرق دربسیاری موارد با اهداف غیر باستانشناختی همراه بوده کوشیدهاند که دربسیاری موارد از جمله تاریخ و تاریخ فرش بافی ایران را سراسر مخدوش کرده و با برخی تصاویر غلط و استنتاجات شتابزدهٔ آن را به هنر ترک و قبایل آسیای مرکزی مرتبط گردانند که به ان پرداخت خواهیم کرد به گفتهٔ دکتر سیروس پرهام هنرهایی مانند قالی بافی که اختصاص به منطقه خاور نزدیک و خاورمیانه و به ویزه ایران است.
و قفقاز و ترکمنستان و آسیای صغیر و افغانستان داشتهاست ازهمان اول برای هنرشناسان عربی معمایی آزاردهنده بوده و چون نه به یونان ورم و تمدن وفرهنگ باختری چسبیده میشد و نه به مسیحیت و نه میتوانسته دستاورد یا دستآموز مستعمره نشینها باشد اما دیری نپایید که از برکت /درایت/تنی چند از باستان شناسان امپراطوری پروس وراه حل معما کشف گردید و قالیبافی هنر و صنعتی قلمداد گردید و در جوار و در پناه مغرب زمین و مسیحیت رشد کردهاست و اعتلا گردید.
عکس فرش ۲۰۱۹
عکس فرش ۲۰۱۸
فرشهای پیش از اسلام
ازسال هزار و نهصد و شصت وشش که هانس ولف نوشت درفنون صنعتی ایران فرش بافی اهمیت زیادی دارد و با این حال اطلاعات کلی در چگونگی تکامل اولیهٔ آن در اختیار ماست تابه حال دانستههای جدید ناچیزی در دست نیست. درحقیقت به شواهد و مدارک در مورد انواع منسوجات پیش از اسلام در اسلام بهطور بسیار پراکندهاست و ضرورت دارد با بررسی اینگونه منسوجات باقیمانده که تابه امروز و آنانی که در آثار هنری و دیگر شواهد و مدارک و جنبههای غیرمستقیم بافت منعکس میباشد ان را کامل کرد
به عنوان مثال در این مورد میتوان نقشهای باقیمانده وشکلهای خیالی به دست ما آمده از حفاریها را ذکر کرد ۲ در این درس تمرکز اصلی روی منسوجاتی است که به ما رسیدهاست و منظور آن نشان دادن گستردگی دامنهٔ این بافتههای ایرانی و فنون کاربردی درانان درطول زمان وازان طریق فراهم آوردن یک زمینه برای پیگیری مرحلههای تکمیلی بافت فرش