چرا کشورهای خاورمیانه در جذب گردشگران 2024 خوش درخشیدند؟


چرا کشورهای خاورمیانه در جذب گردشگران 2024 خوش درخشیدند؟

توریسم خاورمیانه بر اساس ۴ موتور محرک «افزایش اتصال هوایی»، «سرمایه‏‏ گذاری در زیرساخت‏‏ ها»، «تحول دیجیتال» و «جشنواره‏‏ های فرهنگی و رویدادهای بین المللی» توانست خود را به قطب گردشگری جهان تبدیل کند.

توریسم خاورمیانه بر اساس ۴ موتور محرک «افزایش اتصال هوایی»، «سرمایه‏‏ گذاری در زیرساخت‏‏ ها»، «تحول دیجیتال» و «جشنواره‏‏ های فرهنگی و رویدادهای بین المللی» توانست خود را به قطب گردشگری جهان تبدیل کند.

به گزارش «دنیای سفر»، رشد چشمگیر خاورمیانه در آخرین سنجش گردشگری سازمان ملل در ۷ماه نخست سال ۲۰۲۴، بسیاری از تحلیلگران و پایگاه‏‏ های مختص سفر و گردشگری در جهان را بر آن داشت تا به‏‏ دنبال چرایی پیشتازی این منطقه در دوران پساکرونا باشند که چگونه منطقه‏‏ ای که شاید تا یک دهه گذشته، جایگاه چندانی در گردشگری بین المللی نداشت، اکنون توانسته است به یکی از مقاصد برتر گردشگری در جهان تبدیل شود و بیش ترین میزان بهبودی و رشد در دوران پساکرونا را به خود اختصاص دهد؟ به‏‏ طور کلی توریسم خاورمیانه بر اساس ۴ موتور محرک «افزایش اتصال هوایی»، «سرمایه‏‏ گذاری در زیرساخت‏‏ ها»، «تحول دیجیتال» و «جشنواره‏‏ های فرهنگی و رویدادهای بین المللی» توانست خود را به قطب گردشگری جهان تبدیل کند.

4 موتور پرواز توریسم خاورمیانه

پایگاه خبری سفر و گردشگری جهان (TTW)، رشد ۲۶درصدی ورود گردشگران بین المللی به خاورمیانه در ۷ ماه نخست ۲۰۲۴ را ناشی از عملکرد بسیار قوی کشورهای عربستان، امارات، قطر، عمان، کویت، بحرین و ایران می داند که توانستند مسیر رشد و توسعه پایدار را در مدت کوتاهی طی کنند. البته بر اساس منطقه بندی گردشگری سازمان ملل، ایران جزئی از منطقه آسیا و اقیانوسیه و زیرشاخه آسیای جنوبی به شمار می رود، اما با توجه به واقع شدن ایران در خاورمیانه و نقش کلیدی در این منطقه، عمدتا در سنجش های جهانی در گروه خاورمیانه مورد بررسی قرار می گیرد.

کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت، بحرین، مصر، ایران و بسیاری از کشورهای دیگر این منطقه، به دلیل تاریخ غنی، فرهنگ های متنوع و مدرن سازی سریع خود شهرت دارند و رشد قابل توجهی را در بخش گردشگری از خود نشان داده اند. از ۷ ماه اول سال ۲۰۲۴، ورود بین المللی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است و خاورمیانه را به صورت نسبی به عنوان سریع ترین منطقه در حال رشد در سطح جهان نشان می دهد. این افزایش نشان دهنده بهبود قابل توجه و اعتماد رو به رشد در بین مسافران بین المللی است.

بر اساس آخرین گزارش گردشگری سازمان ملل (UN Tourism)، در سال ۲۰۲۴، بخش مسافرت و گردشگری جهانی انعطاف پذیری قابل توجهی از خود نشان داد و تقریبا به عملکرد قبل از همه گیری رسید و گردشگری بین المللی در ۷ ماه اول به ۹۶ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ خود بهبود یافت. این احیای قوی با تقاضای شدید در سراسر اروپا و بازگشایی مقاصد در آسیا و اقیانوسیه به پیش رانده شد. به رغم وجود عدم قطعیت های اقتصادی و مسائل ژئوپلیتیکی، این صنعت سرسختی چشمگیری از خود نشان داده است. داده ها حاکی از آن است که حدود ۷۹۰ میلیون گردشگر از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۴ در سطح بین المللی سفر کرده اند.

این آمار نشان دهنده افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل است و فقط ۴ درصد کاهش نسبت به ارقام ۲۰۱۹ دارد. این آمار حاکی از بهبودی امیدوار کننده است و نشانه بهبود بالقوه پایدار برای چشم انداز گردشگری در سراسر جهان است. اما سوای تمام تحولات رو به رشد توریسم جهان پس از همه گیری، «خاورمیانه» توانست به قطب گردشگری جهان تبدیل شود و بر اساس داده های سایت گردشگری و سفر، شرکت های هواپیمایی خاورمیانه همچون امارات ایر، قطر ایرویز، اتحاد ایرویز، عربستان ایر، ترکیش ایرلاین، مصر ایر، رویال اردن، کویت ایر، عمان ایر و خلیج ایر تقریبا از تمامی قاره های جهان پروازهای بلند مدت خود را فعال کرده و پذیرای سیل عظیمی از توریست های خارجی در ۷ماه نخست ۲۰۲۴ بوده اند.

این گزارش ضمن بررسی چرایی برتری ۷ کشور خاورمیانه شامل عربستان، امارات، قطر، عمان، کویت، بحرین و ایران در افزایش گردشگران خارجی، عوامل کلیدی تجدید حیات گردشگری در این منطقه را مورد بررسی قرار داده است. «عربستان سعودی» از برنامه بلند پروازانه چشم انداز ۲۰۳۰ برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از وابستگی به نفت استفاده کرده و به شدت بر توسعه بخش گردشگری خود تمرکز کرده است. معرفی ویزای توریستی در اواخر سال ۲۰۱۹، همراه با کمپین های بازاریابی گسترده و توسعه جاذبه های گردشگری جدید، پادشاهی این کشور را به کانونی برای بازدیدکنندگان بین المللی تبدیل کرده است.

«امارات متحده عربی» همچنان به منزله یک آهن ربا برای گردشگران به شمار می رود که گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می کند و دبی و ابوظبی در این زمینه پیشتاز هستند. نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی که به دلیل شیوع همه گیری تا سال ۲۰۲۱ تمدید شد، نقش مهمی در احیای صنعت گردشگری ایفا کرد. سرمایه گذاری های استراتژیک امارات در میهمان نوازی، سرگرمی و پیشنهادهای فرهنگی همچنان مخاطبان بین المللی متنوعی را به خود جذب می کند.

با توجه به اینکه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به عنوان یک رویداد تاریخی در تاریخ «قطر» اتفاق افتاد، این کشور با موفقیت در جذب گردشگران موقعیت خود را حفظ کرده است. سرمایه گذاری در زیرساخت ها، همراه با توسعه گردشگری فرهنگی و ورزشی، قطر را به یک مقصد برجسته در طول سال تبدیل کرده است.

تمرکز «عمان» بر اکوتوریسم و گردشگری فرهنگی، حفظ زیبایی و میراث طبیعی آن، برای کسانی که به دنبال تجارب سفر پایدارتر و همه جانبه هستند، جذاب شده است. تحولات اخیر در استراحتگاه های لوکس و گردشگری ماجراجویی نیز بخش جدیدی از مسافران را به خود جذب کرده است. «کویت» نیز به دلیل سرمایه گذاری در موزه ها، گالری های هنری و نمایش های صحنه ای به طور فزاینده ای به دلیل گردشگری فرهنگی خود شناخته می شود. تاکید این کشور بر جاذبه های خانوادگی و تجربه خرید نیز به جذابیت فزاینده آن در میان گردشگران خلیج فارس کمک کرده است.

تعداد گردشگران «بحرین» به لطف سیاست های روادید راحت و ترویج رویدادهایی مانند جایزه بزرگ فرمول یک بحرین، افزایش یافته است. تاریخ غنی و توسعه مجتمع های توریستی جدید جذابیت آن را به عنوان یک مقصد کوتاه مدت تکمیل کرده است.

در این گزارش که ایران را در گروه منطقه خاورمیانه قرار داده است، بر جنبه توجه بیشتر جهان بر جاذبه های گردشگری کشور تاکید شده است و معتقد است، ایران به رغم مواجهه با چالش های ژئوپلیتیکی، همچنان بازدید کنندگانی را به سمت مکان های تمدن باستانی و صحنه های فرهنگی پر جاذبه جذب می کند.

ابتکارات برای بهبود امکانات توریستی و تبلیغ مقاصد کمتر شناخته شده در داخل کشور به آرامی در حال تغییر دیدگاه ها و جذب بازدیدکنندگان بین المللی بیشتری است. اما این تجدید حیات گردشگری در خاورمیانه نشات گرفته از ۴ عامل کلیدی «افزایش اتصال هوایی»، «سرمایه گذاری در زیرساخت ها»، «تحول دیجیتال» و «جشنواره های فرهنگی و رویدادهای بین المللی» است. افزایش مسیرهای پروازی و ظرفیت های خطوط هوایی بزرگ خاورمیانه، منطقه را در دسترس تر کرده است و سرمایه گذاری های قابل توجه در زیرساخت های گردشگری، از جمله هتل ها، استراحتگاه ها و جاذبه های توریستی، تجارب بازدیدکنندگان را افزایش می دهد. علاوه بر این، ابتکارات دیجیتال در پردازش ویزا و خدمات مسافرتی، سفر را ساده کرده و آن را برای گردشگران بین المللی جذاب تر می کند و از همه مهم تر، یک تقویم قوی از رویدادها و جشنواره ها به طور مداوم بازدید کنندگان را به منطقه می کشاند.

از آنجا که خاورمیانه به روند بهبودی پس از همه گیری ادامه می دهد، این منطقه برای رشد بیشتر در بخش گردشگری نیز آماده است. «گردشگری پایدار»، با تمرکز بر به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و به حداکثر رساندن منافع اجتماعی و اقتصادی برای جوامع محلی، در اولویت قرار گرفته است. «توسعه مداوم» بخش های فرهنگی، ماجراجویی، لوکس و اکوتوریسم همراه با ثبات سیاسی و اقدامات ایمنی افزایش یافته، احتمالا به رشد گردشگری در منطقه ادامه خواهد داد.

بنابراین، رشد قابل توجه ۲۶ درصدی ورودی های بین المللی به خاورمیانه در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۴ نه تنها انعطاف پذیری این منطقه را نشان می دهد، بلکه پتانسیل آن را به عنوان یک مقصد گردشگری پیشرو در جهان معرفی می کند و به صورت منحصر به فردی با هر کشور دارای موفقیت در زمینه گردشگری مشارکت می کند تا جایی که خاورمیانه، قرار است خطوط گردشگری بین المللی خود را دوباره تعریف کند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قتل خونین همسر با دستور زن خیانتکار+گفتگو با متهم