یادی از پژو ۹۰۸ RC، سدان موتور وسط با پیشرانه V۱۲ دیزلی!

منبع خبر / پدال / خودرو / ۰۸-۰۸-۱۴۰۳

یادی از پژو 908 RC، سدان موتور وسط با پیشرانه V12 دیزلی!

سدان کانسپت پژو ۹۰۸ RC که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد، به یک پیشرانۀ ۵.۵ لیتری V۱۲ دیزلی با ۷۰۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، خودروسازان پیشرانه‌های دیزلی را یکی از گزینه‌های اصلی برای نیرو بخشیدن به خودروهای سواری آینده می‌دانستند...

سدان کانسپت پژو ۹۰۸ RC که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد، به یک پیشرانۀ ۵.۵ لیتری V۱۲ دیزلی با ۷۰۰ اسب بخار قدرت مجهز بود.

در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، خودروسازان پیشرانه‌های دیزلی را یکی از گزینه‌های اصلی برای نیرو بخشیدن به خودروهای سواری آینده می‌دانستند و به همین دلیل، شرکت‌ها روی ساخت پیشرانه‌های دیزلی جدیدی متمرکز شدند که هم کم‌مصرف‌تر و هم قوی‌تر باشند. در زمینه توسعهٔ موتورهای دیزلی، آئودی و پورشه رقابت سختی باهم داشتند که حتی به پیست و مسابقات ۲۴ ساعته لمان هم کشیده شده بود. این رقابت بین آئودی و پژو، منجر به ساخت موتورهای دیزلی عجیب و غریبی شد. پژو در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۰۶، کانسپتی بنام ۹۰۸ RC را معرفی کرد که به یک نیروگاه عظیم دیزلی مجهز بود.

پژو ۹۰۸ RC یک هیولای واقعی بود تا جایی که شاید از تصاویر متوجه نشوید که چه سدان پرچم‌دار بزرگ و باشکوهی است. ویژگی اصلی این کانسپت یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V۱۲ دیزلی با ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۰۰ نیوتن متر گشتاور بود. جالب اینکه در این سدان، موتور موردبحث مثل سوپراسپرت‌ها به‌صورت عرضی در وسط خودرو یعنی پشت صندلی‌های عقب قرار گرفته بود. پژو همچنین با نوآوری‌هایی مثل استفاده از دو فیلتر ذرات (یکی برای هر لوله اگزوز)، قدرت و پرفورمنس این موتور را به حداکثر رسانده بود. نیروی این موتور منحصربه‌فرد توسط یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. همین قوای محرکه بعداً روی خودروی مسابقه‌ای پژو نصب شد که در سال ۲۰۰۷ در لمان شرکت کرد.

این پژوی جذاب غیر از پیشرانه، ویژگی‌های جالب دیگری هم داشت. بدنهٔ ۹۰۸ RC با ترکیبی از کربن و آلومینیوم ساخته شده و دیسک‌های ترمز از نوع کربن سرامیکی بودند. رینگ‌های خودرو هم در جلو ۲۰ اینچی با لاستیک‌های ۲۵۵ و در عقب ۲۱ اینچی با لاستیک‌های ۲۸۵ بودند. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این کانسپت پژو اما شیشهٔ جلوی بزرگی است که تا ستون‌های B کشیده شده است. در داخل هم شاهد یک نمایشگر عمودی بزرگ هستیم که شبیه خودروهای بسیار مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

در همان سال‌ها، آئودی هم یک پیشرانهٔ دیزلی V۱۲ را معرفی کرد که در سال ۲۰۰۷ در شاسی‌بلند Q۷ به بازار عرضه شد ولی متأسفانه، کانسپت ۹۰۸ RC و پیشرانهٔ V۱۲ دیزلی پژو هیچ‌گاه تولید نشد هرچند که نوآوری‌های آن به برنامه‌های مسابقه‌ای پژو راه پیدا کرد.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نظرات (0)
    
No ratings yet. Be the first to rate!
هنوز نظری ارسال نشده است
ارسال با عنوان
×
رتبه دهید:
    
0   / 450   کاراکتر
Suggested Locations
کد تصویری را وارد کنید
شرایط جدید فروش اکستریم TXL (آبان ۱۴۰۳)