در نشست نوآوری اجتماعی، صنایع خلاق و توسعه پایدار تاکید شد ضرورت تربیت منابع انسانی ماهر و توانمند برای زیست بوم کسب و کار کشور
پنل تخصصی “نوآوری اجتماعی، صنایع خلاق و توسعه پایدار” با حضور مهندس مرتضی پرهیزگار رییس اسبق سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاددانش بنیان جهاددانشگاهی، دکتر پرویز کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر اسماعیل پیرعلی رییس پارک علم و فناوری چهارمحال...
به گزارش خبرگزاری سینا، در این پنل ، مقاله “شناسایی مولفه های ارزشیابی تاثیر اجتماعی در پایداری کسب و کارهای اجتماعی با نویسندگی علیرضا ثلاثی و مهدی علیاری نیز ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر مرتضی پرهیزکار در این نشست به اهمیت تربیت منابع انسانی ماهر و توانمند برای اکوسیستم کسب و کار اشاره و تاکید کرد وگفت: اهمیت تربیت نیروی ماهر و توانمند منابع انسانی برای اکوسیستم کسب و کار است و کارآفرینان برای موفقیت علاوه بر حمایت های قانونی و تسهیلاتی نیاز به نیروی انسانی توانمند و ماهر دارند تا بتوانند به اهداف خود برسند. وی به اشاره به اینکه در بخش های مختلف با کمبود نیروی ماهر مواجه هستیم گفت: در اکثر رویداد ها به موضوعات مختلف از جمله قوانین، منابع مالی و ساختار ها توجه می شود اما به بحث نیروی انسانی در خطوط تولید، کیفیت تولید و محصولات، مشاغل مربوط به تحقیق و توسعه و نیز نیروی انسانی مهارتی در بخش بازاریابی و فروش توجه نمی شود و یکی از چالش های مشترک بنگاه ها و سازمان محسوب می شود.
استاد پیشکوست در حوزه کارآفرینی و اشتغال در این نشست با اشاره به اینکه موضوع دیگر بحث اهمیت توسعه پایدار در زمان طراحی کسب و کار هاست تاکید کرد: بسیاری از کسب و کار ها در زمان تشکیل خود به موضوع مهم توسعه پایدار توجه ندارند. کسب و کار ها باید به موضوعات مهمی مثل مسئولیت اجتماعی، محیط زیست و مصرف انرژی و … باید توجه نمایند. وی بر رعایت استاندارد ها در طراحی کسب و کار ها اشاره و تصریح کرد: کسب و کار ها باید از ابتدای تاسیس و راه اندازی به موضوعات مختلف محیط خود از جمله آسیب های احتمالی کسب و کار خود به محیط زیست، ضایعات و مسائل مختلف توجه داشته باشند.
همچنین در ادام پرویز کرمی، مشاور سابق معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به موضوع نوآوریهای فرهنگی و صنایع خلاق خاطرنشان کرد: من در دوران فعالیتم در دولت حس کردم که محتوای فرهنگی و صنایع خلاق جایگاه خاصی در کشور ما ندارند. من این موضوع را با آقای ستاری مطرح کردم و تلاشها برای تعریف مفهوم صنایع خلاق شروع شد تا خوشبختانه امروزه می بینیم این موضوع اهمیت پیدا کرده و هم اکنون به جایی رسید که لفظ خلاق و صنایع خلاق و فرهنگی به عنوان یک سند تعریف شد. وی افزود: پیشنهاد من این است که فعالانی که می¬توانند در زمینه صنایع فرهنگی فعالیت کنند این فرصت را مغتنم بشمارند.
وی ادامه داد: با اینکه کشور ما در صنایع فرهنگی مانند سینما حرفهای زیادی برای گفتن دارد، اما حتی یک accelerator سینما در آن وجود ندارد. این در حالی است که تعداد accelerator های سینمایی برای کمپانی والت دیزنی به دویست مورد میرسد. متاسفانه حتی امکان فعالیت در ایران نیز بعضا برای بسیاری از فعالان هنری سینمایی ایرانی خارج از کشور وجود ندارد. هفتاد درصد جلوههای ویژه و بصری بالیوود(سینمای هند) توسط یک شرکت ایرانی با سیصد نفر پرسنل انجام و طراحی میشود اما این فرد نمی تواند سرمایه خود را وارد ایران کند و این سرمایه در کشوری مانند امارات سرمایهگذاری میشود.
مفهوم بریکولاژ چیست؟
علیرضا ثلاثی دانشجوی دکتری رشته کارآفرینی دانشگاه تهران ضمن ارائه مقاله ای با عنوان شناسایی مولفههای ارزشیابی تاثیر اجتماعی در پایداری کسب و کارهای اجتماعی اظهار کرد: ارزیابی و ارزشیابی پدیدهها، سیاستها، اقدامات و برنامههای مختلف همواره راهی برای حصول اثربخشی در آنها قلمداد میشود. این نشان دهنده اهمیت ارزش گذاری است و نشان می دهد در برخی پروژهها اقدام نکردن میتواند فایده بیشتری از اقدام نسنجیده داشته باشد.
وی با اشاره به مفهوم بریکولاژ گفت: بریکولاژ به معنی استفاده از منابع بلااستفاده و استفاده بهینه از منابع است. این موضوع اهمیت ویژه ای دارد چرا که منجر به افزایش بهره وری خواهد شد.
در کسب و کار اجتماعی نیز همواره بریکولاژ اهمیت خاصی دارد، چرا که اکثر افراد برای شروع و رشد کسب و کار خود به مشکلات مالی یا دیگر مشکلات برمی خورند و مفهوم بریکولاژ میتواند توجیه بسیاری از چالشهای موجود در این زمینه باشد. ثلاثی با اشاره به تفاوت outcome ، result و impact گفت: اگر سازمان به مثابه یک سیستم تلقی شود، یک ورودی و یک خروجی خواهد داشت. نتیجه به مراتب گسترده تر و ملموس تر خواهد بود.
این در حالی است که impact و تاثیر آن بلندمدت و بسیار گسترده تلقی میشود. دو مورد اول قابل پیش بینی است، اما پیشبینی کردن impact کار بسیار سختی خواهد بود و نیاز به بررسی همه جانبه آن دارد. در ادامه ایشان با بهره گیری نظریه مفهوم سازی مبتنی بر پدیده ها(گراندد تئوری) الگویی از مولفه های موثر بر ارزشیابی اثر اجتماعی با رویکرد پایدارسازی کسب و کار اجتماعی ارائه داد که در آن نوآوری اجتماعی عامل علی ارزشیابی تاثیر اجتماعی ، واکنش راهبردی آن کسب و کارهای نوآورانه اجتماعی و پیامد آن همبستگی اجتماعی و وفاق ملی می باشد. همچنین پیشنهادهایی برای سیاستگذاران و حکمرانی نیز ارائه داد.
منبع: بازارکار