تفاوت مدیران اثربخش و مدیر موفق و ناموفق در یک نگاه جامع
مهم ترین تفاوت مدیران اثربخش و مدیر موفق در شیوه عملکرد آنها است. به زبان ساده مدیران موثر تلاش می کنند تا در فرآیند مدیریت خود، از توانمندی کارکنان خود با تمرکز بر رفع نیازهای اجتماعی و انسانی آنها گام بردارند، اما مدیر موفق صرفا رسیدن به هدف...
مهم ترین تفاوت مدیران اثربخش و مدیر موفق در شیوه عملکرد آنها است. به زبان ساده مدیران موثر تلاش می کنند تا در فرآیند مدیریت خود، از توانمندی کارکنان خود با تمرکز بر رفع نیازهای اجتماعی و انسانی آنها گام بردارند، اما مدیر موفق صرفا رسیدن به هدف سازمان را در نظر گرفته و برای کارکنان خود از روش های تشویقی و تنبیهی کمک می گیرد.
این نکته را در نظر داشته باشید که مدیران موثر به طور معمول از انواع دوره های آموزشی کوچینگ برای ارتباط بهتر با مشتریان و نیروی انسانی خود استفاده می کنند.
در ادامه به صورت کامل تمام ویژگی های مدیران اثربخش و مدیر موفق و ناموفق را برایتان شرح داده و مهمترین تفاوت آنها را بیان می کنیم.
انواع مدیران در سازمان ها
به صورت کلی در تمام سازمان ها دارای سه سبک مدیریت هستیم. این مدیریت ها عبارتند از:
- مدیر اثربخش
- مدیر موفق
- مدیر ناموفق
مدیر اثر بخش کیست؟
مدیر اثربخش مدیری است که در پشت میز خودش در اتاقی دربسته قرار ندارد. حضور او را می توانید در بخش های مختلف سازمان به عنوان فردی دلسوز و راهگشا برای مشکلات حس کنید. مدیران اثربخش برای افزایش بهره وری به سراغ آموزش های مختلف رفته و همواره خود را به روز نگه می دارند، آنها از دوره هایی چون دوره کوچینگ حرفه ای و بیزنس کوچ استفاده کرده و از مشاورین خبره کمک می گیرند.
مدیر موفق کیست؟
این نوع مدیر از سیاست های تشویقی و تنبیهی برای کارکنانش استفاده می کند. برای این افراد، رسیدن به اهداف سازمان در اولویت قرار دارد. این نوع مدیران در اکثر سازمان ها حضور دارند.
مدیر ناموفق کیست؟
این نوع مدیریت کمی با مدیر موفق در برخی ویژگی ها همپوشانی دارد. از این جهت که این نوع مدیر صرفا کارکنان و منابع سازمان را برای رسیدن به اهداف خود در نظر می گیرد. مدیر ناموفق بیشتر از سیاست های تنبیهی و تخریبی نسبت به کارکنان استفاده می نماید و تمام کارکنان از عملکرد او ناراضی هستند. مدیر ناموفق معمولا در اتاق خود حضور داشته و کارکنان را با تکنولوژی های روز چون انواع دوربین ها چک می نماید.
بررسی تفاوت مدیران اثربخش و مدیر موفق، ناموفق
مدیریت کلمه ای است که تعاریف مختلف دارد. به معنای کلی مدیریت، تکمیل کردن فرآیند مالی و منابع انسانی در جهت رسیدن به اهداف یک سازمان است.
در ابتدا به تعریف ساده مدیر اثربخش و موفق پرداخته ایم، در ادامه انواع شیوه مدیریت مدیران اثربخش و مدیر موفق و ناموفق را در یک سازمان با یکدیگر مقایسه می کنیم. برخی از این تفاوت ها در این 3 سبک مدیریتی عبارتست از:
نبود هماهنگی در بین تیم های مختلف
- مدیر ناموفق: نبود هماهنگی بین کارکنان در بخش های مختلف به خصوص در سازمان و شرکت هایی که دارای مدیریت ناموفق هستند، بسیار مشهود می باشد. این موضوع در برخی از مدیریت های موفق نیز دیده می شود
- مدیر موفق: هماهنگی در شرکت های دارای سبک مدیریت موفق، در چارچوب و قوانین سختگیرانه تعریف شده است.
- مدیر موثر: در سازمان ها با مدیران اثر بخش این ارتباط بین کارکنان حاصل تعامل صحیح گروه های مختلف است.
توجه به امور حاشیه ای
- مدل مدیریت ناموفق: در یک مدیریت ناموفق در سازمان، فضای کاری به سمت سمی شدن حرکت کرده و هر ان امکان فروپاشی تیم ها وجود دارد.
- مدیریت موفق: در یک مدیریت موفق به حواشی چندان پرداخت نمی شود، اما گاهی این عدم توجه منجر به ایجاد مشکلات حادتر می شود.
- مدیریت اثربخش: مدیران موثر از کنار حواشی به سادگی نمی گذرند، بلکه موضوع را اولویت بندی کرده و در صورت نیاز به حل آن می پردازند.
مقایسه مدیر موثر و مدیر موفق
مدیران اثربخش و موفق، دارای مولفه های مشخصی هستند و با دانستن آنها شما به خوبی می توانید تفاوت یک مدیر موثر و موفق را تشخیص دهید. به طور مثال یکی از مهمترین اولویت های یک مدیر اثربخش توجه به کرامت و رشد کارکنان خود است. در ادامه سایر ویژگی های مدیران اثر بخش را معرفی می کنیم. این خصوصیات عبارتند از:
توانایی برنامه ریزی
این ویژگی در بین مدیران موفق و موثر به صورت یک خصوصیت وجود دارد، اما در برنامه ریزی های مدیران اثربخش شما شاهد برنامه های شناور با راندمان بالاتر هستید.
دقت در سازماندهی کارها
یک مدیر اثر بخش دارای انسجام فکری و کاری در سازمان می باشد. این موضوع در مدیر موفق نیز وجود دارد با این تفاوت که در زمان بحران یک مدیر موفق سختگیرانه اقدام به تعامل با کارکنان می نماید.
برقراری ارتباط با کارکنان
قابلیت برقراری ارتباط با همه کارکنان در سطوح مختلف، امری است که در رفتار مدیران اثربخش به خوبی دیده می شود. مدیران موفق دارای ارتباطات سلسله مراتبی هستند.
اهمیت به ارتقای کارکنان
اثربخش ترین مدیران به رشد و ارتقای کارکنان خود توجه می کنند، آنها مفاهیمی چون کوچینگ چیست و روی هر بخش سازمان چه تاثیری می گذارد را بررسی و متناسب با نیاز هر حوزه از اساتید کوچ برای ارتقای سازمان خود کمک می گیرند.
روحیه انتقادپذیری
مدیران اثربخش روحیه انتقاد پذیری بالایی داشته و از انتقادات سازنده استقبال می کنند. آنها معمولا در تصمیم گیری هایشان قاطعانه تصمیم گرفته اما نظر کارکنان و متخصصین خود را اعمال می کنند. مدیران موفق به صورت معمول از نظر کارشناسان صرفا بهره می گیرند.
برنامه های توسعه ای سازمان
یکی دیگر از تفاوت های مدیران اثربخش و مدیر موفق، در برنامه های توسعه ای آنها برای مجموعه است. افراد اثربخش به صورت معمول از چندین برنامه مختلف برای توسعه سازمان کمک می گیرند اما افراد موفق لزوما در یک چارچوب ابلاغی کار می کنند.
مقایسه افراد تیم
مدیر اثربخش اشتباهات را پذیرفته و همراه با سازمان در تلاش برای حل مشکلات بر می آید. این نوع مدیران هرگز به سراغ یک فرد برای تنبیه و تشویق نمی روند بلکه نوع حرکت تیم را در نظر می گیرند. اما در مقابل در مدیران موفق شاهد مقایسه افراد تیم با یکدیگر هستید.
ویژگی های مدیران موفق و ناموفق
شاید در نگاه اول معنای مدیران موفق و اثربخش با یکدیگر هم پوشانی داشته باشد، اما نکته حائز اهمیت این است که در مدیرت اثربخش، شما شاهد همدلی بیشتری بین کارکنان هستید، این موضوع در بین مدیران موفق چندان دیده نشده و در صورت سرکار بودن یک مدیر ناموفق، شما شاهد افزایش تنش ها بین کارکنان خواهید بود. این مهمترین تفاوت مدیران اثربخش و مدیر موفق و مدیر ناموفق است.
در ادامه به بررسی ویژگی های مدیران موفق و ناموفق می پردازیم. این خصوصیات عبارتند از :
روحیه انتقاد پذیری
مدیران موفق دارای روحیه انتقاد پذیری می باشند، بسته به حوزه کاری که در آن قرار دارند اما سطح تعامل آنها با کارکنان کمتر از مدیران اثربخش در تعامل هستند. اما مدیران ناموفق همواره ابلاغی بوده و همه را مقصر در عدم موفقیت های پروژه ها می دانند. آنها انتقاد را در صورتی که نسبت به سایر بخش ها باشد و مدیریت را زیر سوال نبرد، می پذیرند.
برنامه ریزی در سبک مدیران ناموفق
مدیران موفق نسبت به مدیر ناموفق دارای برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت برای خود و سازمان هستند.
سیستم پاسخگویی در مدیریت ناموفق
در سیستم مدیریت ناموفق، این نوع مدیران هرگز به هیچکس جز مدیران بالادستی خود پاسخگو نیستند، در این سیستم کارکنان همواره ناراضی بوده و احتمال فروپاشی تیم وجود دارد. در سیستم مدیریت موفق پاسخگویی مدیران به صورت سلسله مراتبی صورت می گیرد.
اهمیت به کارتیمی
- مدیران ناموفق همیشه از موفقیت های خود در تیم صحبت کرده اما به دستاوردهای تیمی چندان توجه نمی کنند. مدیران موفق در این رابطه به عملکرد افراد درون تیم ویژه توجه می کنند نه برآیند تیم.
- این نوع مدیران تمرکز را بر روی پیشرفته خود قرار داده و چندان به ارتقای کارکنان اهمیت نمی دهند.
- در سیستم مدیران موفق برخلاف مدیریت اثربخش، ملاک رسیدن به هدف سازمان بوده و در این مسیر کارکنان و سایر منابع صرفا در این مسیر استفاده می شوند؛ در مدیریت ناموفق شاهد هدر رفت منابع انسانی و مالی شرکت ها هستید.
- از دیگر خصوصیات بارز مدیران ناموفق، علاقه به تملق و چاپلوسی است. آنها دوست دارند کارکنانشان از عملکردشان تعریف و آنها را مورد ستایش قرار دهند.
تفاوت مدیران اثربخش و مدیر موفق در چیست؟
در این گزارش از چطور به بررسی عملکرد و تفاوت مدیران اثربخش و مدیر موفق در سازمان ها پرداختیم و ضمن بیان ویژگی های هر یک، آنها را با مدیریت ناموفق نیز مقایسه کردیم.
در صورتی که می خواهید در سازمان خود به یک مدیر موثر تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم در حوزه های مختلف از جمله کوچینگ حرفه ای آموزش دیده تا بتوانید بهترین تعاملات را با کارکنان خود داشته باشید.
سوالات متداول در خصوص تفاوتهای بین مدیران موثر، موفق و ناموفق
مهم ترین تفاوت مدیران اثر بخش و موفق چیست؟
مهم ترین تفاوت مدیران اثر بخش و موفق در نوع تعامل با نیروهاست. مدیران موثر به طور معمول به دنبال بالا بردن مشارکت نیروها، در سازمان خود هستند.
فرق بین مدیران موفق و نا موفق در چیست؟
این دو دسته بندی از مدیران در مواردی چون برنامه ریزی، دقت و ساماندهی کاری، فرهنگ و اخلاق سازمانی، ارتباطات با کارمندان و … با یکدیگر متفاوت هستند.
مشکلات مدیران موفق و موثر در کارها چیست؟
این دو گروه در شاخصه هایی چون نبود هماهنگی در بین تیم های مختلف و توجه به امور حاشیه ای با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنند.
چگونه مدیر موفقی باشیم؟
مدیران موفق و موثر، به دنبال بهتر شدن کسب و کار خود هستند و با تعامل، دغدغه مندی، خلاقیت در کار، اخلاق حرفه ای و … مجموعه خود را اداره می کنند.