فناوری پارک خودکار خودرو 90 سال پیش اختراع شد!


فناوری پارک خودکار خودرو 90 سال پیش اختراع شد!

سیستم‌های کمک پارک در دید بسیاری از ما یک فناوری تازه به شمار می‌روند. اما حقیقت آن است که سابقه تولید و توسعه این تکنولوژی به ۹۰ سال گذشت باز می‌گردد؛ زمانی که شخصی مانند «بروکز واکر» سیستمی را تولید کرد که برای بار نخست، می‌توانست یک خودروی...

سیستم‌های کمک پارک در دید بسیاری از ما یک فناوری تازه به شمار می‌روند. اما حقیقت آن است که سابقه تولید و توسعه این تکنولوژی به ۹۰ سال گذشت باز می‌گردد؛ زمانی که شخصی مانند «بروکز واکر» سیستمی را تولید کرد که برای بار نخست، می‌توانست یک خودروی بزرگ خانوادگی را به فضایی تنگ پارک کند؛ اما چطور؟

این فناوری خاص که با نام «چرخ پنجم» شناخته می‌شد، روی یک دستگاه پکارد مدل ۱۹۳۳ سوار شده بود. نحوه عملکرد چرخ پنجم به این صورت است که چرخ زاپاس عقب خودرو با استفاده از یک مکانیزم مکانیکی پایین آورده می‌شود و با افزایش فشار به زمین، چرخ‌های عقب خودرو را از زمین جدا می‌کند. به این ترتیب، خودرو به یک پرگار تبدیل می‌شود. چرخ‌های عقب به مرکزیت محور جلو، به سمت چپ و یا راست می‌چرخد و بدنه را جابه‌جا می‌کنند.

این پتنت جذاب که در سال ۱۹۳۸ توسط بروکز واکر به ثبت رسیده بود، به مرکز خودروسازی آن زمان آمریکا، شهر دیترویت، برده شد تا روشی نوآورانه را برای خودروسازان به ارمغان بیاورد. بروکز واکر قیمت این تکنولوژی را به‌ازای هر خودرو برابر ۱۷۵ دلار وقت (معادل ۱,۶۲۸ دلار کنونی) اعلام کرده بود که رقمی بالا و بازدارنده به شمار می‌رفت. چرخ پنجم به‌جز هزینه‌ تولید بالا، پیچیدگی‌های مکانیکی بسیاری هم داشت که باعث می‌شد خودروسازان از آن روی برگردانند. آخرین عیب این فناوری هم حذف فضای صندوق عقب خودرو به شمار می‌رفت که برای مصرف‌کنندگان آمریکایی نکته‌ای بسیار منفی محسوب می‌شد.

دست رد شرکت‌های خودروساز به سینه بروکز واکر، آن را از پیشرفت باز نداشت و باعث شد تا نسخه بعدی چرخ پنجم را با یک افزونه رونمایی کند. این افزونه که توسط کانتیننتال توسعه پیدا کرده بود به بخش عقب خودرو و بیرون صندوق متصل می‌شد و با تکیه‌بر مجموعه‌ای چرخدنده‌ها و پمپ‌های هیدرولیکی، فقط با فشار یک دکمه توسط کاربر فعال می‌شد و امکان پارک راحت‌تر را برایش فراهم می‌کرد. دیترویتی‌ها به این نسخه تازه هم نه گفتند.

آقای واکر باز هم سماجت به خرج داد اما در دهه هفتاد میلادی و درحالی که هنوز فناوری خود را به تکامل نرسانده بود از دنیا رفت؛ بی‌خبر از آنکه فناوری‌های امروزی بدون استفاده از چرخ اضافه، امکان پارک راحت‌تر را در اختیار رانندگان قرار داده‌اند. درصورت استفاده از فناوری چرخ پنجم، آیا صنعت خودرو شکل دیگری به خود می‌گرفت؟ آیا این فناوری واقعا ظرفیت حضور در خودروها را داشت؟


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

دلکو ماشین چیست و چگونه کار می‌کند؟