ارکسترهایی که در کشورمان برگزار میشوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل معتقد است: موفقیت برگزاری ارکستر ها در بستر ملی یا سمفونیک، بستگی به حال خوب نوازنده های آن دارد و شرایط روحی نوازنده ها است که میتواند، یک فضای موسیقایی در مسیر اصلی خود را هدایت کند. این هنرمند،...
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل معتقد است: موفقیت برگزاری ارکستر ها در بستر ملی یا سمفونیک، بستگی به حال خوب نوازنده های آن دارد و شرایط روحی نوازنده ها است که میتواند، یک فضای موسیقایی در مسیر اصلی خود را هدایت کند.
این هنرمند، در ارتباط با جایگاه موسیقی ارکسترال در ایران و ساز تخصصی ویولنسل به خبرنگار دیباچه گفت: به طور ذاتی، ویولنسل در طبقه سازهای جهانی دسته بندی میشود، چرا که نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا میتوان در فضای موسیقیایی از آن بهره برد.
او گفت: دور از حقیقت نیست که بگویم، ارکسترهایی که در کشور برگزار میشوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند، به عبارتی از سطح کیفی بالایی برخوردارند و این نشان از توانایی افراد فعال در این حوزه است که گاهی مسائل حاشیه ای باعث میشود، این توانایی در پس برخی موضوعات از جمله دستمزد جلوه دهد و همین موضوع سبب میشود تمرکز فعالان این عرصه تا حدی کاهش یابد، در صورتی که در سایر کشور های دنیا چنین حاشیه هایی کمتر بوده و آن ها بیشتر میتوانند روی فضای موسیقیایی متمرکز شوند.
وی ادامه داد: کسانی که در عرصه ارکستر ملی فعالیت دارند، تمام توان و ظرفیت خود را به کار گرفتند تا این عرصه از موسیقی را ارتقا بخشند تا بیش از پیش، شاهد پیشرفت ارکستر ملی و سمفونیک باشند و کیفیت آن را به لحاظ اجرایی تا سطح بالاتری بکشانند.
این نوازنده پیشکسوت ویولنسل در ارتباط با رکن اصلی آموزش ویولنسل گفت: در این مورد میتوانم بگویم، آموزگار این عرصه نباید هنرجویان خود را هم طراز از دانسته های خود، تربیت کند و در واقع فردی شبیه خود را در عرصه موسیقی تکثیر کند و در این راستا نیچه فیلسوف، شاعر و متفکر فرهنگی میگوید: " وای به حال شاگردی که از استادش بهتر نشود"؛ در واقع با توجه به این گفته میتوان دریافت، چنانچه استاد راه را برای بهتر شدن شاگردانش نشان ندهد، او را میتوان استادی دید که حتی فاصله زیادی با آموزش های استاندارد عرصه موسیقی دارد.
همچنین میتوان در این ارتباط به اعتقاد روستروپویچ که نوازنده افسانه ای ویولنسل بود اشاره کرد، مبنی بر اینکه بدترین چیزی که ممکن است یک شاگرد بیاموزد آن است که پا در مسیر تقلید از معلم خود بگذارد.
او با اشاره به فرهاد فخرالدینی از اساتید بزرگ و برجسته عرصه موسیقی و رهبر ارکستر، که منظومه "قاف" را به زودی به روی صحنه خواهد برد، بیان کرد: در مورد موضوع ارکسترال چه سمفونیک باشد چه ملی، حال نوازنده است که کیفیت کار را مشخص میکند، البته این امر مستلزم نوعی مدیریت برگزاری ارکستر ها است و در اینجا جا دارد از محمد رضا صفی مدیر با تجربه و تاثیر گذار ارکستر " مارش ایرانی " تشکر کنم که طی این سالها با مدیریت خوب خود برای ارائه کار های موسیقی موفق ، حمایت گر ما بود.
گفتگو از : دینا محمدی
انتهای پیام