بررسی چگونگی صدور معاینه‌ فنی خودروهای سنگین و بوژی‌ کش


بررسی چگونگی صدور معاینه‌ فنی خودروهای سنگین و بوژی‌ کش

به‌گفته مدیر اجرایی معاینه‌فنی خودروهای کشور، بیش‌از یک میلیون خودرو گازوئیل‌سوز در کشور درحال تردد هستند که از این تعداد از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان مهرماه بیش‌از ۷۷۲ هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی مراجعه و پذیرش شده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: از این تعداد، حدود ۶۱۶هزار خودرو موفق به اخذ گواهی معاینه‌فنی و تعداد ۱۵۵هزار دستگاه دیگر (معادل ۲۰درصد) در آزمون‌های معاینه‌فنی مردود شدند که امیدواریم با اقدامات همه‌جانبه و همکاری همه دستگاه‌ها نسبت به ارتقای سطح ایمنی تردد و کاهش آلودگی هوا، قدم‌های موثری در این زمینه برداشته شود. چند روز قبل خبری مبنی‌بر ابلاغ مرحله دوم دستورالعمل چگونگی بازدید و صدور معاینه‌فنی خودروهای فوق سنگین (بوژی‌کش) در راستای ارتقای ایمنی تردد ناوگان در شبکه‌ راه‌های کشور منتشر شد. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

بازدید و کنترل فنی وسایل نقلیه حمل‌ونقل عمومی

فرهاد مهریاری، مدیرکل دفترایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اهمیت بازدید و کنترل فنی وسایل نقلیه حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: این بازدیدها در سه سطح انجام می‌شود که در سطح یک، کنترل از مبدأ سفر توسط مدیران فنی شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل جاده‌ای قبل از صدور سند حمل و انجام سفر صورت می‌پذیرد.

وی افزود: در کنترل‌های سطح دوم، کنترل‌های موردی ناوگان در طول سفر در محل‌هایی که امکان توقف ایمن وسیله‌نقلیه فراهم باشد، انجام می‌شود و در سطح سوم، کنترل‌های دوره‌ای که در بازه‌های زمانی در قانون مشخص شده در مراکز معاینه‌فنی خودروهای سنگین انجام می‌پذیرد.

مهریاری با اعلام اینکه این دستورالعمل بر اساس ماده۵۰ دستورالعمل ماده۳ آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه‌فنی و صدور برگ معاینه‌فنی خودرو تهیه و ابلاغ شده است، ادامه‌داد: در این راستا دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و انجمن صنفی مراکز معاینه‌فنی خودرو با همکاری انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل سنگین (بوژی‌داران) از اواخر پاییز سال ۱۴۰۲ دستورالعمل این بخش از ناوگان حمل‌ونقل را تدوین کردند و به همین جهت کارگاه آموزشی در نخستین همایش ملی مراکز معاینه‌فنی خودروهای سنگین برگزار و مبانی آن ارائه شد. همچنین با تایید نهایی در ستاد معاینه‌فنی خودروهای سنگین، این دستورالعمل به مراکز معاینه‌فنی سنگین در کشور ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک تصریح کرد: در فاز نخست اجرای دستورالعمل یادشده در شهریورماه سال جاری، آزمون‌های این فرایند و ارائه آموزش آن برای مدیران فنی و کاربران خط در مراکز معاینه‌فنی در هفت استان منتخب که دارای شرکت‌های حمل‌ونقل سنگین (بوژی‌داران) و فراوانی صدور اسناد حمل بودند، (شامل استان های تهران، هرمزگان، اصفهان، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی‌، قزوین و فارس) انجام شد.

وی اضافه‌کرد: پس از گذشت سه‌ماه از اجرای فاز نخست این طرح، به منظور تسهیل و تسری خدمات مطلوب و کارآمد به کاربران بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و ارائه آموزش‌های تخصصی به مدیران فنی مراکز معاینه‌فنی سنگین، مراتب به سایر اداره‌های کل استانی نیز ابلاغ شد. بر این اساس از ۱۵ آبان‌ماه سال جاری امکان صدور معاینه‌فنی ناوگان فوق‌سنگین (بوژی‌کش) در همه استان‌های سراسر کشور میسر است.

گفتنی است نحوه انجام این فرآیند در دو بخش، نرم‌افرازی در سامانه مراکز معاینه‌فنی خودروهای سنگین کشور تبیین و مراحل آن در دستورالعمل آورده شده است. همچنین آزمون ترمز که به‌صورت عملکردی در خودروهای فوق سنگین سنجیده می‌شود، توسط مدیرفنی هر خط معاینه‌فنی و به نحو عملی انجام خواهد شد. خودروهای سنگین با عمر کمتر از یک‌سال از اخذ معاینه‌فنی معاف هستند. همچنین، برای خودروهای تا ۱۰سال، اعتبار معاینه‌فنی به مدت ۶ ماه و برای خودروهای بالای ۱۰سال، این اعتبار تنها ۳ ماه خواهد بود.

۱۲درصد ناوگان سنگین خراسان‌رضوی در معاینه‌فنی رد شدند

اواسط مهرماه معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان‌رضوی گفت: نزدیک به ۱۲درصد ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و ناوگان باری جاده‌ای استان، در آزمون معاینه‌فنی ناوگان سنگین در نیمه اول امسال مردود شدند.

رضا صحراگرد افزود: در نیمه اول امسال ۷۸ هزار و ۹۰۲ آزمون معاینه‌فنی ناوگان سنگین در استان خراسان‌رضوی انجام شده است. وی ادامه داد: براساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌ها از این تعداد نزدیک ۸۸درصد از آزمون‌ها صلاحیت فنی ناوگان تاییدشده و معاینه‌فنی ۹هزار و ۴۹۲ مورد معادل ۱۲درصد مردود اعلام شده است.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای استان خراسان‌رضوی بیان کرد: این استان با دارا بودن ۱۵مرکز معاینه‌فنی فعال، بالاترین تعداد مراکز معاینه‌فنی در کشور را دارد که شهرستان مشهد ۵مرکز، نیشابور و گناباد هر کدام ۲ مرکز، تربت حیدریه، گناباد، خواف، کاشمر، سبزوار و قوچان هر کدام دارای یک مرکز فعال معاینه‌فنی است.

وی گفت: با عنایت به تردد بالای ناوگان حمل‌ونقل سنگین عمومی باری و مسافر در جاده های خراسان رضوی، این استان در رتبه نخست تردد مسافر و رتبه چهارم حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و همچنین وجود چهار پایانه مرزی فعال در استان، افزایش تعداد مراکز معاینه‌فنی دور از انتظار نیست.

صحراگرد بیان کرد: با توجه به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار چهار مجوز جهت احداث مرکز معاینه‌فنی سنگین از جانب سرمایه‌گذار در شهرستان‌های تربت حیدریه، فریمان، جوین و گلبهار در دست پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به اقدامات انجام‌شده دستکم تا پایان سال۲ مرکز به بهره‌برداری برسد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آداب و رسوم شب یلدا در استان مازندران