عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمیتواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!
دیباچه-زهرا فرود: فرهاد فخرالدینی، از اساتید پیشکسوت عرصه موسیقی کشور است که در سال ۱۳۷۷ ضمن راهاندازی ارکستر ملی کشورمان، آن را رهبری کرد؛ این استاد پرآوازه که بیشتر سبکهای موسیقایی او در بستر موسیقیهای سنتی، کلاسیک و موسیقی فیلم است،...
دیباچه-زهرا فرود: فرهاد فخرالدینی، از اساتید پیشکسوت عرصه موسیقی کشور است که در سال ۱۳۷۷ ضمن راهاندازی ارکستر ملی کشورمان، آن را رهبری کرد؛ این استاد پرآوازه که بیشتر سبکهای موسیقایی او در بستر موسیقیهای سنتی، کلاسیک و موسیقی فیلم است، علاوه بر تنظیم تصنیف شاخص داروگ و آهنگسازی برای خوانندگان مطرحی چون محمدرضا شجریان، ساخت موسیقی ماندگار مجموعههایی چون امام علی (ع )، روزی روزگاری، بوعلی سینا، کیف انگلیسی، سربداران، کمال الملک و روشنتر از خاموشی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است .
با این آهنگساز و رهبر پیشکسوت ارکستر که در آذر ماه سال جاری کنسرتی را به عنوان منظومه سیمرغ (قاف)در تالار وحدت برگزار خواهد کرد، توسط خبرنگار دیباچه گفتگویی صورت گرفته که در ادامه میخوانید :
استاد فرهاد فخرالدینی بنیانگذار ارکستر ملی ایران پیرامون ساخت موسیقیهای ماندگار خود در عرصه تولیدات نمایشی گفت : ساخت این آثار موسیقایی تماماً دلی انجام شد و در حین ساخت آنها ساز و کار خاصی در ذهنم نداشتم که پیرو آن به آهنگسازی بپردازم؛ در واقع همه ی این آهنگها از قابلیتهای موسیقی خاص خود برخوردار هستند و به نظرم همین که ایجاد یک فضای موسیقایی نشأت گرفته از دل آهنگساز باشد میتواند ضمن تاثیرگذاری عمیق، خوب شنیده شود و ماندگار گردد. در کل معتقدم هر آنچه که از بنده در عرصه موسیقی آثار نمایشی باقی مانده و ماندگار شده به دلیل آن است که همیشه به عنوان آهنگساز سعی کردم طبق قابلیتهای فضای هر اثری، موسیقی آن را نوشته و بنوازم.
او در ارتباط با رابطه تِمسازی با موفقیت و ماندگاری آثار موسیقایی افزود : به نظر بنده این موضوع یا فرضیه، که تِم سازی میتواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند و یا تضمین موفقیت آن باشد رد است؛ در واقع بنده به چنین موضوعی اعتقاد ندارم چرا که این مبحث در میان اهالی و فعالان عرصه موسیقی از درصد یکسانی برخوردار نیست .
این استاد برجسته عرصه آهنگسازی که تخصص و تبحر زیادی در نواختن ساز ویولن دارد و ویولن را ساز تخصصی خود مینامد، به اهمیت حمایت از موسیقی در کشورمان اشاره کرد و گفت : موسیقی به معنای واقعی کلمه یک علم مستقل است و مسئولان نباید از این امر مغفول بمانند؛ در واقع دولت باید از آن حمایت کند و به این عرصه آسیب نرساند، چون در این صورت میتوان شاهد آثار موسیقایی فاخر و ماندگار بیشتری بود.
« فخرالدینی » که به زودی ارکستر منظومه سیمرغ (قاف) را با همکاری آرش امینی به عنوان رهبر ارکستر و تهیه کنندگی حبیب صبور در تالار وحدت اجرا خواهد کرد، در ارتباط با این ارکستر بیان کرد: تصنیف این ارکستر را بر اساس منطِقُالطَّیِّر عطار نیشابوری به رشته تحریر درآوردم؛ در واقع سیمرغ یک اثر اُپرایی است که با خوانندگی علی تفرشی و مهدی محمدی روی سِن اجرا میشود .
این استاد پیشکسوت در پایان گفت: سمفونی سیمرغ بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلات نواخته میشود و به طور کل برای برگزاری آن سعی داریم از چالش و محدودیتهایی که معمولاً گریبانگیر ارکسترها برای اجرا روی سِن می شود فاصله بگیریم و از داشتههای خود برای ایجاد فضای متنوع بهره ببریم .
گفتنی است ارکسترسیمرغ در آذرماه سال جاری با حمایت یک مجموعه خودرویی مشهور در تالار وحدت برگزار خواهد شد .
انتهای پیام/