ایران خودرو به سوالات مشتریان پاسخ داد
ایران خودرو به سوالات پرتکرار مشتریان درخصوص اصلاح قیمت محصولات خود پاسخ داد.
ایرانخودرو به سوالات پرتکرار مشتریان درخصوص اصلاح قیمت محصولات خود پاسخ داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از ایکوپرس- مهمترین محور سوالات و پاسخهای ارایه شده از سوی ایرانخودرو به این شرح است:
۱- چرا و طبق چه مجوزی قیمت محصولات ایرانخودرو اصلاح شده است؟
با توجه به افزایش قیمت نهادههای تولید متناسب با تورم و افزایش نرخ دلار، تغییر قیمتهای فروش محصولات امری اجتنابناپذیر برای تداوم تولید و عرضه تولید است. طبق بند ۳-۱ ماده ۳ مصوبه ۶۳۳ شورای رقابت (دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب دیماه سال گذشته) و ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمتها، مقرر شده بهروزرسانی قیمتهای فروش محصولات براساس دورههای مالی حسابرسی شده و براساس بهای تمام شده تولید محصول صورت پذیرد و بر همین اساس اصلاح قیمتها البته با فاصله زمانی بیش از یک سال اجرا شده است.
۲- آیا افزایش قیمت شامل کسانی که تکمیل وجه کردهاند و در صف انتظار صدور فاکتور هستند نیز میشود؟
خیر، افرادی که نسبت به واریز مابه التفاوت (در تعهدات پیش فروش) و یا تکمیل وجه (تعهدات فوری و یا فوق العاده) اقدام کرده و در انتظار صدور فاکتور هستند، مشمول افزایش قیمت نمیشوند.
۳- آیا افزایش قیمت شامل افرادی که موعد تحویل خودروشان گذشته، اما هنوز دعوتنامه ارسال نشده است، میشود؟
خیر، مبنای قیمتگذاری در روش پیشفروش موعد تحویل قرارداد است. در قراردادهایی که موعد تحویل آنها در قرارداد قبل از ابلاغ قیمتهای جدید بوده، بر اساس ماده چهار آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان مبنا همان قیمتهای قبل خواهد بود، اما قراردادهایی که موعد تحویل آنها بعد از ابلاغ قیمت باشد، مشمول قیمتهای جدید خواهند بود. لازم به ذکر است، بر اساس مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت، ودیعه پرداختی مشتریان مشمول قیمتهای جدید نمیشود و معادل درصد پرداختی از قیمت خودرو در زمان ثبت نام بر اساس قیمت زمان واریز وجه محاسبه خواهد شد.
۴- آیا افزایش قیمت شامل افرادی که فراخوان برای آنها ارسال شده، اما امکان واریز وجه در آن مقطع را نداشتهاند، میشود؟
بله، با توجه به عدم واریز وجه و انعقاد قرارداد، مطابق مفاد مرحله سوم اطلاعیه شماره یک سامانه یکپارچه، قیمت فروش بر مبنای قیمت زمان انعقاد قرارداد و واریز وجه لحاظ خواهد شد.
۵- فراخوان برای تعدادی از مشتریان ارسال شده، اما چون با خودرو درخواستی در سامانه یکپارچه مغایر بوده استقبال نشده و به همین دلیل واریز انجام نشده است. آیا افزایش قیمت شامل این افراد میشود؟
مطابق تبصره چهار اطلاعیه عرضه سامانه یکپارچه، ثبتنام در فهرست نوبتدهی، هیچگونه تعهدی برای خودروساز ایجاد نکرده و تعهد پس از فراخوان واریز وجه و انعقاد قرارداد برای خودروساز ایجاد میشود، لذا مبنای قیمت در زمان انعقاد قرارداد خواهد بود.
۶-آیا افزایش قیمت شامل افرادی که در قرعهکشی مهرماه ایرانخودرو به صورت برنده اصلی و رزرو اعلام شدهاند هم میشود؟ (با توجه به اینکه اعلام نفرات پیش از افزایش قیمت است.)
تمامی برندگان اصلی قرعهکشی طرح عادی از مهرماه فراخوان شدهاند و بر اساس بند سه تذکرات مهم اطلاعیه شماره یک سامانه ثبت درخواست خرید خودرو، عدم واریز وجه هر مرحله در مدت تعیین شده به منزله انصراف تلقی میشود. ضمنا با توجه به تکمیل ظرفیت عرضه توسط منتخبان اصلی، امکان فراخوان منتخبان رزرو نیز وجود نداشته است.
۷- آیا اولویتهای بهار، تابستان و پاییز ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه که در فراخوانهای ارسالی خودرویی جز خودرو مورد تقاضا و یا شرایط پیشفروش خودرو ثبتنامی پیشنهاد شده و متقاضی از پذیرش آن امتناع کرده نیز شامل افزایش قیمت میشود؟
مطابق تبصره چهار اطلاعیه عرضه سامانه یکپارچه، ثبت نام در فهرست نوبتدهی، هیچگونه تعهدی برای خودروساز ایجاد نکرده و تعهد پس از فراخوان واریز وجه و انعقاد قرارداد برای خودروساز ایجاد میشود. لذا مبنای قیمت بر اساس زمان انعقاد قرارداد خواهد بود.
۸- وضعیت ثبتنامکنندگان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سامانه ثبت درخواست خودرو چگونه است؟
متقاضیانی که مشخصات آنان تاکنون از سوی ستاد ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به مراکز اسقاط اعلام نشده تا برای ایجاد قرارداد و واریز وجه برای ایران خودرو ارسال شود، مشمول افزایش قیمت خواهند بود.