قرارداد شهرداری بهمنظور تامین اتوبوسهای موردنیاز ناوگان پایتخت سروصدای بسیاری به پا کرد و برخی بر این باور بودند این قرارداد به نتیجه نخواهد رسید و مانند بسیاری دیگر از طرحهای نوسازی و توسعه ناوگان، بیسرانجام خواهند ماند. اما در هفته گذشته معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، از ورود اتوبوسهای چینی تا پایان همان هفته به تهران خبر داده و عکسهایی نیز در خصوص این منتشر شده بود که نشان میداد این اتوبوسها به گمرک کشور رسیدهاند.
در این میان، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز تصریج کرده است که نباید با ورود این اتوبوسها به ناوگان کشور انتظار تغییر ملموس حل مشکل ترافیک داشت.
یک قرارداد و دهها موافق و مخالف
ورود اتوبوسهایی که قرار بود تابستان امسال، میهمان ناوگان حملونقل شهری پایتخت شوند، هنوز هم در هالهای از ابهام قرار دارد و از قرارداد ۲هزار دستگاهی شهرداری تنها ۱۰۰دستگاه آن به گمرک رسیده است. البته این ۱۰۰دستگاه هم آنطور که گفته میشود، چندان تاثیری به حال ناوگان فرسوده و کماتوبوس، پایتخت نخواهد داشت. از سوی دیگر، هنوز اما و اگرهای بسیاری درخصوص زیرساختهای این خودروها ازجمله فضاهای شارژ آن وجود دارد که امید به نوسازی ناوگان حتی با ورود تمام اتوبوسهای مطرحشده در قرارداد را از بین میبرد.
پرداخت هزینههای گمرکی ۱۰دستگاه اتوبوس دیگر
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در سخنان خود درخصوص آخرین وضعیت ورود محموله حملونقلی چینی به تهران اظهار کرد هزینههای گمرکی ۱۰ دستگاه اتوبوس دیگر هم پرداخت شده است و امیدواریم اتوبوسها به زودی وارد تهران شود.
وی با بیان اینکه علاوهبر پرداخت هزینههای گمرکی، ۱۰ اتوبوسی که در راه تهران است، براساس برنامهریزیهای صورتگرفته تا ۱۰روز آینده ۷۹ دستگاه اتوبوس دیگر و دو دستگاه ART (نوعی تراموا) نیز به کشور میرسد، افزود: «همچنین پیش از این، ۱۵۰دستگاه تاکسی برقی چینی در پارت اول به تهران رسیده است و هفته گذشته مجوز پلاک تاکسی آن را از وزارت کشور اخذ کرده و درحال پیگیری از سوی پلیس برای صدور و نصب پلاک تاکسی هستیم.»
وی با بیان اینکه محموله جدید اتوبوسهای برقی تا نیمه آذر به کشور میرسد، افزود: «۳۰۰ دستگاه تاکسی برقی نیز سهروزه به ایران رسید و درحالحاضر در گمرک است.»
عدم تغییر ملموس در مشکل ترافیک با ورود اتوبوسهای برقی
ماجرای واردات اتوبوسهای برقی چینی به همین جا ختم نمیشود. در سالهای اخیر نوسازی ناوگان تهران به اندازهای به تعویق افتاده است که حالا واردات جستهوگریخته این خودروها ظاهرا دردی از ناوگان دوا نمیکند.
در همین خصوص نیز رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران اعلام کرده است که نباید از این ۱۱۰ دستگاه اتوبوس که به زودی وارد ناوگان حملونقل عمومی خواهد شد، انتظار تغییر ملموس حل مشکل ترافیک داشت.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: «تصور اینکه با ورود یکصد دستگاه اتوبوس مشکل حملونقل عمومی تهران حل شود یا بهبود ملموسی را در سطح شهر مشاهده کنیم، اشتباه بوده و این تعداد اتوبوس برای نیل به این هدف بسیار اندک است.» تشکری هاشمی ادامه داد: «این تعداد اتوبوس از محل قراردادهای شهرداری تهران خریداری شده و درحالحاضر به گمرک رسیده و به سمت تهران در حال حرکت است.»
این صحبتها در شرایطی بیان شده که قرار بود واردات این اتوبوسها دستی بر سر ترافیک شهر بکشد و بخشی از ناوگان تهران را نوسازی کند. به نظر میرسد این بدیهیترین هدف از واردات این اتوبوسها نیز برآورده نمیشود.
سیدجعفر تشکریهاشمی با اشاره به این که ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در گمرک کشور هستند و قرار است به ناوگان تهران وارد شوند، گفت: «مشخص نیست مراحل ترخیص چقدر طول خواهد کشید.» وی افزود: «ورود هرچه سریعتر اتوبوسهای برقی به تهران بستگی به پیگیری شهرداری تهران دارد و متناسب با توجه به تشریفات گمرک و مراحل ترخیص، امیدواریم در کوتاهترین زمان ممکن اتوبوسها به چرخه حملونقل عمومی وارد شوند.»