اتاق اصناف ایران با انتشار اطلاعیهای درباره نظارت و بازرسیهای ویژه به مناسبت بلک فرایدی در ایران (۹ آذر) اعلام کرد که بسیاری از تخفیفهای اعلامشده در این مناسبت، غیرواقعی و اغواکننده هستند.
این نهاد تأکید کرد که همزمان با نزدیک شدن به سال نو میلادی و رواج فروشهای ویژه، گشتهای مشترکی با همکاری سازمانهای مرتبط برای نظارت بر فعالیت فروشگاههای حقیقی و مجازی تشکیل خواهد شد.
بلک فرایدی در ایران؛ واقعی یا تبلیغاتی؟
در اطلاعیه اتاق اصناف ایران درباره تخفیفهای بلک فرایدی و تبلیغات گسترده آن در ایران آمده است:
«در صورت مشاهده تخلفات، از جمله تخفیفهای غیرواقعی، عدم رعایت سود قانونی و حراج بدون مجوز، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. همچنین از شهروندان تقاضا میشود تنها از فروشگاههای دارای مجوز خرید کنند تا از زیانهای احتمالی جلوگیری شود.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بلک فرایدی یا همان حراج بزرگ جمعه سیاه از دهه ۹۰ شمسی وارد ایران شده و طی سالهای اخیر، بهویژه در فروشگاههای آنلاین، بیش از پیش رواج یافته است. با اینکه این مناسبت در کشورهای دیگر بهعنوان فرصتی برای خرید ارزان پیش از سال نو برگزار میشود، در ایران چنین مناسبتهایی وجود ندارد. تبلیغات گسترده و تخفیفهای اغواکننده اما، از روزها قبل آغاز شده و فروشگاهها با هدف جذب مشتری رقابت شدیدی را دنبال میکنند.
در همین رابطه بخوانید:
- چطور در بلک فرایدی فریب نخوریم؟
طبق تقویم میلادی، جمعه سیاه یک روز پس از جشن شکرگزاری، در آخرین جمعه ماه نوامبر برگزار میشود. امسال، این روز در ایران با تاریخ ۹ آذر ۱۴۰۳ مصادف است، اما بسیاری از فروشگاهها از هفتهها قبل تخفیفات خود را اعلام کردهاند و شاهد تبلیغات بسیار گسترده در فضای مجازی، پیامکها و حتی کوچه و خیابان هستیم. این در حالی است که تسنیم گزارش میدهد:
«بسیاری از تخفیفها در ایران نهتنها واقعی نیستند، بلکه با اهداف تبلیغاتی و بدون در نظر گرفتن سود واقعی مشتری ارائه میشوند»
با توجه به گسترش پدیده بلک فرایدی در ایران و رقابت تبلیغاتی [به جای تخفیف] میان فروشگاهها، اتاق اصناف تأکید کرده است که خریداران باید از مجوزدار بودن فروشگاهها و واقعی بودن تخفیفات اطمینان حاصل کنند. در غیر این صورت، احتمال متضرر شدن و خرید با قیمتهای غیرواقعی وجود دارد.