در یک اتفاق عجیب و جنجالی، پاناسونیک با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، نسخهای دیجیتال از بنیانگذار خود که در سال 1989 درگذشت، ایجاد کرده است. هدف این اقدام، انتقال فلسفه مدیریتی او به نسلهای آینده است. حیرتآورتر اینکه پاناسونیک میخواهد حتی از نسخه بازسازی شده بنیانگذار خود در تصمیم گیریهای مدیریتی هم استفاده کند.
این شرکت ژاپنی اعلام کرده است که با کاهش تعداد افراد زندهای که مستقیماً با کونوسوکه ماتسوشیتا تعامل داشتهاند، نیاز به زنده نگهداشتن آموزههای او بیش از پیش احساس میشود. پاناسونیک تأکید دارد که درک این فلسفه و انتقال آن به نسلهای بعدی برای کارکنان شرکت اهمیت حیاتی دارد.
هوش مصنوعی در خدمت زنده نگه داشتن آموزه مدیران و رهبران
هوش مصنوعی این پروژه با همکاری مؤسسه ماتسو، وابسته به دانشگاه توکیو توسعه یافته و بر اساس نوشتهها، سخنرانیها، مصاحبهها و آرشیو صوتی ماتسوشیتا که شامل بیش از 3000 فایل صوتی میشود، آموزش دیده است. این هوش مصنوعی تلاش میکند شیوه تفکر، رفتار و صحبت بنیانگذار پاناسونیک را شبیهسازی کند تا بتواند ایدهها و دیدگاههای او را مستقیماً به افرادی منتقل کند که فرصت ملاقات با او را نداشتهاند.
پاناسونیک قصد دارد این پروژه را فراتر از انتقال آموزههای فلسفی گسترش دهد و هوش مصنوعی را به ابزاری برای کمک به تصمیمگیریهای مدیریتی تبدیل کند، این کار قرار است بر اساس پیشبینی کردن تصمیمهایی که ممکن بود ماتسوشیتا اتخاذ کند، انجام شود. این رویکرد نگرانیهایی را درباره آیندهای ایجاد کرده است که شاید در آن شرکتها تحت رهبری نسخههای دیجیتال مدیران پیشین اداره شوند. البته این نگرانی میتواند به حکمرانی نیز گسترش یابد.
این پروژه بخشی از تلاشهای گستردهتر پاناسونیک برای بهرهگیری از هوش مصنوعی در تحقیقات بین رشتهای است. این شرکت معتقد است که توسعه فناوریهای مولد هوش مصنوعی رویکردهای جدیدی را برای بررسی مسائل تحقیقاتی سنتی ارائه میدهد و راهگشای روشهای نوآورانه در پژوهش خواهد بود.
ماتسوشیتا، که از او بهعنوان «خدای مدیریت» در ژاپن یاد میشود، یکی از بزرگترین مدیران تجاری تاریخ این کشور محسوب میشود. او بیش از 40 کتاب نوشته است که یکی از معروفترین آنها، «مسیر»، هنوز بهعنوان منبعی طلایی برای علاقهمندان به دنیای مدیریت و تجارت به شمار میرود.