کشتی چینی متهم به قطع عمدی کابلهای زیر دریایی داده در دریای بالتیک
بر اساس دادههای ماهوارهای و اطلاعات دیگر، محققان باور دارند که کشتی یی پنگ ۳ در روزهای ۱۷ و ۱۸ نوامبر لنگر خود را بیش از ۱۰۰ مایل در کف دریای بالتیک کشیده است. در این مسیر، دو کابل دیتا قطع شدند: یکی بین لیتوانی و سوئد و دیگری بین فنلاند و آلمان.
تحقیقات مقامات اروپایی نشان میدهد که یک کشتی تجاری متعلق به چین بهطور عمدی لنگر خود را کشیده و دو کابل مخابراتی زیر دریایی را در دریای بالتیک قطع کرده است. با این حال، مقامهای اطلاعاتی غربی به والاستریت ژورنال گفتهاند که دولت چین در این عملیات دخالت نداشته است.
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این تحقیقات بر این موضوع متمرکز است که آیا سازمانهای اطلاعاتی روسیه کاپیتان این کشتی را برای انجام این اقدام متقاعد کردهاند یا خیر.در یک هفته گذشته، ناوهای جنگی ناتو از دانمارک، آلمان و سوئد، کشتی یی پنگ ۳ به طول ۲۲۵ متر را محاصره کردهاند. گفته میشود که مالک چینی این کشتی، شرکت حملونقل Ningbo Yipeng Shipping، با این تحقیقات همکاری میکند و اجازه داده است این کشتی در آبهای بینالمللی متوقف شود.
مقامهای سوئدی و آلمانی در حال مذاکره با مالک کشتی برای دسترسی به کشتی و خدمه آن هستند، اما قوانین بینالمللی دریانوردی مانع از اجبار ناتو برای کشاندن این کشتی به یکی از بنادر آنها میشود.
بر اساس دادههای ماهوارهای و اطلاعات دیگر، محققان باور دارند که کشتی یی پنگ ۳ در روزهای ۱۷ و ۱۸ نوامبر لنگر خود را بیش از ۱۰۰ مایل در کف دریای بالتیک کشیده است. در این مسیر، دو کابل دیتا قطع شدند: یکی بین لیتوانی و سوئد و دیگری بین فنلاند و آلمان. پس از قطع کابل دوم، کشتی به حالت زیگزاگ حرکت کرده، لنگر خود را بالا کشیده و مسیرش را ادامه داده است.
در زمان وقوع حادثه، فرستنده موقعیتیاب این کشتی خاموش بوده است. بررسی لنگر و بدنه کشتی نشاندهنده آسیبهایی است که با کشیدن و قطع کابل مطابقت دارد. یکی از محققان ارشد اروپایی گفته است: «اینکه کاپیتان متوجه نشود که کشتیاش لنگر انداخته و باعث کاهش سرعت شده، بسیار بعید به نظر میرسد.»
این کشتی تا دسامبر ۲۰۱۹ تنها در آبهای چین فعالیت میکرد، اما از مارس ۲۰۲۴ ناگهان شروع به حمل زغال سنگ و کالاهای روسی کرده و به بنادر روسیه سفر داشته است. هنگامی که نیروی دریایی دانمارک کشتی را متوقف کرد، محموله آن شامل کود روسی بود.
این رویداد در حالی رخ میدهد که ایالات متحده در ماه سپتامبر درباره افزایش احتمال دخالت روسیه در کابلهای زیر دریایی هشدار داده بود.
مقامهای سوئدی و آلمانی در حال مذاکره با مالک کشتی برای دسترسی به کشتی و خدمه آن هستند، اما قوانین بینالمللی دریانوردی مانع از اجبار ناتو برای کشاندن این کشتی به یکی از بنادر آنها میشود.
بر اساس دادههای ماهوارهای و اطلاعات دیگر، محققان باور دارند که کشتی یی پنگ ۳ در روزهای ۱۷ و ۱۸ نوامبر لنگر خود را بیش از ۱۰۰ مایل در کف دریای بالتیک کشیده است. در این مسیر، دو کابل دیتا قطع شدند: یکی بین لیتوانی و سوئد و دیگری بین فنلاند و آلمان. پس از قطع کابل دوم، کشتی به حالت زیگزاگ حرکت کرده، لنگر خود را بالا کشیده و مسیرش را ادامه داده است.
در زمان وقوع حادثه، فرستنده موقعیتیاب این کشتی خاموش بوده است. بررسی لنگر و بدنه کشتی نشاندهنده آسیبهایی است که با کشیدن و قطع کابل مطابقت دارد. یکی از محققان ارشد اروپایی گفته است: «اینکه کاپیتان متوجه نشود که کشتیاش لنگر انداخته و باعث کاهش سرعت شده، بسیار بعید به نظر میرسد.»
این کشتی تا دسامبر ۲۰۱۹ تنها در آبهای چین فعالیت میکرد، اما از مارس ۲۰۲۴ ناگهان شروع به حمل زغال سنگ و کالاهای روسی کرده و به بنادر روسیه سفر داشته است. هنگامی که نیروی دریایی دانمارک کشتی را متوقف کرد، محموله آن شامل کود روسی بود.
این رویداد در حالی رخ میدهد که ایالات متحده در ماه سپتامبر درباره افزایش احتمال دخالت روسیه در کابلهای زیر دریایی هشدار داده بود.