پیامدهای دستوری کردن فروش خودروهای وارداتی، این روزها خود را بیش از پیش نشان میدهد. ماجرا از این قرار است که برخی شرکتهای واردکننده خودرو با وجود افزایش حداقل ۲۵۰ میلیونتومانی قیمت تمامشده محصولاتشان (برای عرضه به متقاضیانی که پیشخرید انجام دادهاند)، مهلت پرداخت مابهالتفاوت را تمدید نکردهاند.
با افزایش نرخ ارز و تغییرات در هزینههای واردات، قیمت تمامشده خودروهای وارداتی حداقل ۲۵۰ میلیونتومان بالا رفته است. بر این اساس متقاضیانی که مبلغی را برای ثبتنام خودرو خارجی (در سامانه یکپارچه) واریز کردهاند، برای تکمیل وجه باید مبلغ بالاتری بپردازند.بهعنوان مثال، متقاضی یک خودرو ۲ میلیاردتومانی هنگام ثبتنام یکمیلیاردتومان بهعنوان پیشپرداخت بهحساب واردکننده واریز کرده و ذهنیتش این بوده که بابت تکمیل وجه باید یک میلیارد دیگر بپردازد. حالا اما حداقل ۲۵۰ میلیونتومان بهقیمت این خودرو اضافه شده است. مشتریان مشمول این افزایش قیمت انتظار داشتند با توجه بهافزایش بهای تمامشده خودروهای ثبتنامیشان، مهلت بیشتری نسبت به آنچه تعیین شده است، برای واریز وجه در نظر گرفته شود.
بااین حال برخی شرکتهای واردکننده اقدام بهتمدید مهلت واریز وجه نکردهاند؛ بنابراین ممکن است امتیاز بخشی از ثبتنامکنندگان بسوزد و خودرویی تحویل آنها داده نشود. همچنین ممکن است عدمتمدید مهلت تکمیل وجه خودروهای وارداتی بهدلیل ناهمخوانی عرضه و تقاضا در برخی شرکتهای واردکننده باشد.
هرچه هست، تبعات منفی دستوری کردن فروش خودروهای وارداتی، این روزها خود را بیشتر نشان میدهد؛ بهنحوی که مشکلاتی که پیشتر مخصوص خودروهای داخلی بود (از جمله حواشی افزایش قیمت خودروهای پیشفروشی) حالا گریبان وارداتیها را نیز گرفته است. این درحالی است که در گذشته (قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷) خرید و فروش خودروهای وارداتی حاشیه خاصی نداشت و اصلا کمتر کسی جز واردکننده و مصرفکننده در جریان معاملات طرفین قرار داشت. در واقع بازار خودروهای وارداتی حول محور عرضه و تقاضای آزاد میچرخید و رضایت نسبی در آن برقرار بود.
وزارت صمت درحالی هفته گذشته طرح فروش جدید خودروهای وارداتی را مجددا اجرایی کرده است که متقاضیان و ثبتنامکنندگان پس از واریز ۵۰۰ میلیونتومان بهحسابهای خود، هنوز از جزئیات این طرح بیخبر هستند. سهشنبه هفته پیش بود که مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت از متقاضیان خواست برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دور از فروش خودروهای خارجی، بهسامانه یکپارچه عرضه این خودروها مراجعه کنند؛ حال آنکه آخرین اطلاعیه سامانه مربوط بهفروش مهرماه در این سامانه است.
تنها موردی که وزارت صمت بهمتقاضیان دور جدید از خودروهای وارداتی اطلاعرسانی کرده، بلوکه کردن ۵۰۰ میلیونتومان وجه نزد بانکهایی است که هنوز اسامی آنها نیز مشخص نشده است. آخرین اطلاعیه سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بنزینسوز، مربوط به ۲۹ آبانماه و آخرین اطلاعیه مربوط بهخودروهای برقی نیز متعلق به اردیبهشتماه امسال است. اما در پی بیخبری از شرایط عرضه جدید وارداتیها، بسیاری از متقاضیان که مدتهاست شرایط آنها برای تحویل یک خودرو وارداتی احراز شده، هنوز خودرویی دریافت نکردهاند. بهگفته بسیاری از واردکنندگان، در حال حاضر سامانه ثبتسفارش متوقف و بسیاری از خودروهای وارداتی بهدلیل عدمتخصیص ارز و ایرادات سازمان ملی استاندارد در گمرک دپو شدهاند و امکان تحویل آنها بهمشتریان نیست.
نکته دیگر اینکه مهدی ضیغمی، همزمان با دور قبلی فروش خودروهای وارداتی گفته بود: «حداکثر زمان تحویل این خودروها بهمتقاضیان چهار ماه است» حال این پرسش مطرح است که اگر خودرو برای تحویل بهمشتریان موجود است، چرا تحویل آن باید چهار ماه بهطول بینجامد؟ اگر هم موجود نیست، چرا سیاستگزار دوباره برای طرح فروش جدید اقدام کرده است؟
افزایش قیمت ۸۰ میلیونتومانی فونیکس تیگو ۸ پرومکس هیبرید
خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۱۷ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که پژو پارس TU۵ (دریچهبرقی) (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیونتومان افزایش ۹۷۵ میلیونتومان، دنا پلاس توربو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۱۷ میلیونتومان، رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیونتومان افزایش ۷۴۰ میلیونتومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیونتومان افزایش ۸۸۶ میلیونتومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان افزایش ۷۳۵ میلیونتومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۴ میلیونتومان افزایش ۶۵۴ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۸۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۸۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیونتومان، کیامسی T۸ (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۷۲۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۵۶۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیونتومان، اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۴۷۰ میلیونتومان و امویام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۵۲۰ میلیونتومان رسید.
همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیونتومان، جیایسی GS۳ Emzoom (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیونتومان و ونوسیا وی آنلاین (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.