چندی پیش رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: ۹ میلیون موتورسیکلت و خودرو در این استان تردد میکنند و روزانه ۲۱میلیون سفر نیز در تهران انجام میشود.
سردار سیدابوالفضل موسویپور همچنین بیان کرد: مصرف سوخت موتورسیکلتها ۲برابر میانگین جهانی است؛ این در حالی است که با وجود فرسوده بودن این تعداد از موتورسیکلتها، مصرف سوخت آنها در یک سال گذشته نیز با روند افزایشی ۲۰درصدی مواجه بوده است.
به گفته این مقام پلیس، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار موتورسیکلت در شهر تهران در پیک موتوری فعالیت دارند و ازاینرو باید طرحی برای تعویض موتورسیکلتهای فرسوده در تهران اجرایی شود تا علاوهبر حفظ جان و سلامتی موتورسواران، شاهد کاهش آلودگی هوای پایتخت هم باشیم.
پیش بینی تسهیلات ۱۰ساله برای نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده
معاون عملیات پلیس راهور فراجا با اشاره به تردد ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور گفت: بنا بر رصد و پایش پلیس ۹۱درصد موتورسیکلتها در سن فرسودگی قرار دارند.
سردار محمدباقر سلیمی موتورسیکلتهای آلاینده را یک بحران و از جمله دغدغههای اصلی آلودگی هوا در حوزه وسائل نقلیه برشمرد و افزود: انباشت موتورسکیلتهای آلاینده ناشیاز ترک فعل دستگاههای متولی است و شاهد عقبماندگی ۵۰ساله در اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده هستیم.
وی معضل موتورسیکلتهای فرسوده و آلایندگی آن را ناشیاز ۲ عامل دانست و توضیح داد: نخستین عامل، ریشه در قانون یا فقدان قانون مناسب برای تعیین سن فرسودگی و شرایط جایگزینی این وسائل نقلیه دارد که منجر به رسوب موتورسیکلتهای فرسوده شده است. همچنین عدم تعیین مسیر جایگزینی این وسائل نقلیه منجر شده تا امروز تنها کمتر از ۱۰ درصد این وسائل نقلیه در خارج از محدوده سن فرسودگی قرار داشته باشد و در عمل به عنوان یک وسیله نقلیه استاندارد برای تردد شناخته شوند.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا عامل دیگر در مساله انباشت موتورسیکلتهای فرسوده و آلاینده را ناشیاز ترک فعل دستگاههای متولی دانست و گفت: با وجود اینکه پساز ۵۰ سال در سال ۱۳۹۶ شاهد وضع قانون روشن در حوزه اسقاط وسائلنقلیه ذیل قانون هوای پاک بودیم، اما در عمل دستگاههای متولی هیچ عملکردی در حوزه وظایف خود نداشتهاند.
سردار سلیمی تصریح کرد: طبق ماده ۸ قانون هوای پاک جدول سن فرسودگی وسائل نقلیه مشخص شد و همراستا با آن تعیین شد که برای تسریع روند جایگزینی و نوسازی موتورسیکلتها تسهیلات ۱۰ساله با کارمزد ۴درصد توسط دولت و شهرداریها اعطا شود. وی با بیان اینکه طبق قانون، شهرداریها و دولت باید هر سال ۱۰درصد موتورسیکلتهای فرسوده را با موتورهای برقی جایگزین میکردند، افزود: تقریبا این وظایف انجام نشد و به حاشیه رانده شده است؛ در صورتی که با اجرای این قانون امروز میزان موتورسیکلتهای فرسوده باید به کمتر از ۳۰ درصد کاهش مییافت.
جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده از حوزه اختیار پلیس خارج است
معاون عملیات پلیس راهور فراجا تاکید کرد: در صورت اجرای قانون، امروز باید بیشاز ۷۰درصد موتورسیکلتهای کشور برقی میشد اما اکنون نهادهای مسئول که ترکفعل کردند در برخی موارد در فضاهای رسانهای چهره مطالبهگر حوزه محیطزیست به خود میگیرند.
سردار سلیمی تاکید کرد: پلیس در انتهای زنجیره برخورد با وسائل نقلیه آلاینده قرار دارد و نباید انتظار داشت که ترک فعل و بیتوجهی دستگاههای دیگر را پلیس با رفتار انتظامی حل و فصل کند.
به گفته وی، برخورد پلیس خارج از چهارچوب قانون نبوده و بیشتر از جنس تنبیهی است؛ در حالی که موضوع جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده و آلاینده نیازمند اقدامی اجرایی در جهت نوسازی است که در عمل از حوزه اختیار و مسئولیت پلیس خارج است.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا، برقی کردن موتورسیکلتها را دارای نتایج چندوجهی موثر دانست و افزود: موتورسیکلتهای برقی به دلیل قدرت پایین و توان مانور کم، علاوه بر فقدان آلایندگی در رعایت حقوق شهروندی و کاهش آلودگی صوتی و ممانعت از مخاطرات انسانی بسیار موثر هستند.
براساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، اکنون بیشاز ۹۰درصد موتورسیکلتهایی که در سطح خیابانها تردد میکنند، فرسودهاند و با وجود تعیین حداکثر ۱۲ سال سن مفید برای این وسائل نقلیه، سن برخی موتورسیکلتهای حتی از ۳۰سال نیز عبور کرده است.
همچنین طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیشاز ۱۰درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشیاز موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود ۱۲برابر یک خودرو یورو ۴ آلایندگی ایجاد میکنند.
همچنین بهگفته داریوش گلعلیزاده، رئیس وقت مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیطزیست در دی ماه سال گذشته، ۹۰درصد موتورسیکلتهای شمارهگذاریشده فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند که با اجرای طرحی، در آینده موتورسیکلتها فرسوده از رده خارج خواهند شد.
وی با یادآوری اینکه در بین منابع آلاینده کلانشهرها به ویژه شهر تهران، موتورسیکلتها نزدیک به ۱۰درصد در انتشار ذرات معلق سهم دارند، درباره چرایی مراجعه نکردن صاحبان موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی گفت: با توجه به اینکه بیشاز ۹۰درصد موتورسیکلتها فرسودهاند و اگر به این مراکز مراجعه کنند، نمیتوانند تایید این مراکز را بگیرند؛ از این رو برنامه ما در این زمینه اجرای طرح از رده خارجکردن موتورسیکلتهای فرسوده به استناد ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو است که دوباره سن فرسودگی را احیا خواهد کرد.
همچنین براساس گفتههای مدیرعامل ستاد معاینهفنی تهران، کنترل ارشادی معاینهفنی موتورسیکلتها در محدوده بازار تهران آغاز و بهزودی این طرح از حالت ارشادی خارج شده و موتورسیکلتهای فاقد معاینهفنی در این محدوده، توسط پلیس اعمال قانون میشوند.