از سوی دیگر قوانین دستوپاگیر مربوط بهصدای خودروها سبب میشود انتخاب نسبتهای دنده دشوار باشد. بهعنوان مثال روی کاغذ اگر یک خودرو در سرعت زیر ۶۰ کیلومتر صدای مشخصی داشته باشد، میتوان گفت از دنده سبکتر استفاده میکند؛ اما در خودرویی با گیربکس دستی اینگونه نیست.
مدیرخط تولید پورشه ۹۱۱ در این زمینه گفته است: «ECU خودروهای گیربکسدستی در صندلی راننده است. بههمین دلیل نمیتوان نسبتهای دنده را برای دور پایینتر پیشرانه استفاده کرد تا به این ترتیب استانداردها و قوانین مربوط بهصدای خودروها پاس شوند.» آلایندگی، مشکل دیگر است. براساس تحقیق دانشگاه نانت فرانسه و شرکت رنو در خودروهای گیربکسدستی، رفتار راننده تاثیر جدی بر تولید آلایندگی دارد.
این نتایج نشاندهنده اهمیت حداقل زمان تعویض دنده بهمنظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی اگزوز است.
انجام چنین کاری برای گیربکس اتوماتیک بسیار آسان است؛ اما در خودروهای گیربکسدستی همهچیز برعهده راننده خواهد بود. برای استفاده از چنین گیربکسهایی باید از نبود مشکل بین قطعات و هماهنگی آنها با یکدیگر اطمینان حاصل شود.
شاید خودروسازان تحتتاثیر قوانین سختگیرانه جدید قرار گرفته باشند، اما درعین حال بهدنبال آن هستند که مصرفکننده از رانندگی لذت ببرد. بسیاری از خودروهای گیربکسدستی مدرن دارای هماهنگکننده دور موتور هستند تا راننده پس از فشردن پدال کلاچ سرعت پیشرانه را حفظ کند.
طبیعتا با این کار بنزین نسوخته وارد محفظه احتراق خواهد شد و مخلوط سوخت و هوا را تقویت خواهد کرد که نتایج آن میتواند افزایش آلایندگی باشد. برای آنکه بتوان یک خودرو مدرن و گیربکسدستی را که فاقد این حالت است، تولید و استانداردهای آلایندگی را پاس کرد، باید تلاشهای زیادی انجام داد.
شاید طراحی سختافزاری پایه گیربکسدستی در این سالها تغییر نکرده باشد، اما جزئیات زیادی برای طراحی آن بهکار میرود. خودروسازان خواهان تحقق اهدافی همچون ازتقای کیفیت تعویض دنده، سرعت، قابلیت اطمینان، دوام و راندمان بالا (بهمعنی میزان اتلاف قدرت بین پیشرانه و شفت خروجی) هستند. البته ساخت یک گیربکس دستی با چنین ویژگیهایی نیازمند سرمایه هنگفت خواهد بود. بههمین دلیل چند سال است که گیربکس TR6060 تِرمِک در بازار حضور دارد.
ناگفته پیداست این جزئیات بهبهبود راندمان و همچنین کیفیت بهتر تعویض دندهها کمک میکنند؛ زیرا جرم کمتری دارند؛ بنابراین باید هنگام سبک یا سنگین کردن دندهها سَنکرونیزه شوند. در زمینه راندمان نیز باید گفت اگرچه اکثر خودروسازان بهدنبال کارآیی ۹۰ تا ۹۵ درصدی هستند، اما در تستها راندمان ۹۷ درصدی نیز ثبت شده است.
یکی از خودروهایی که با این نوع دنده همچنان پرمخاطب بوده و فروش خوبی دارد، پورشه است. هرچند فروش نسبتا خوب پورشه ضرورتا بهمعنی توجیه اقتصادی این نوع گیربکس نیست، اما مدیران این کمپانی امیدوارند تولید خودروهای گیربکسدستی مدرن ادامه داشته باشد