500 اتوبوس داخلی و 500 اتوبوس برقی وارداتی در راه ناوگان تهران


500 اتوبوس داخلی و 500 اتوبوس برقی وارداتی در راه ناوگان تهران

سخنگوی شهرداری تهران: قرارداد ما با طرف چینی ۲۵۰۰ اتوبوس است و تصمیم گرفتیم ۸۰۰ اتوبوس بیشتر وارد شود.

خرید اتوبوس برای تامین خودروهای مورد نیاز ناوگان شهری و بین‌شهری به یک مسیر پرپیچ و خم و یک هدف دست‌نیافتنی تبدیل شده است. با آن‌که برنامه‌هایی تا امروز برای خرید اتوبوس از خودروسازان داخلی و تامین بخشی از این نیاز از طریق واردات اعلام شده، اما همچنان این ناوگان، رنگ اتوبوس‌های جدید چندانی را به خود ندیده و هنوز حرف و سخن بر سر واردات مدل‌های چینی به ناوگان پایتخت و وعده بر سر ورود آن‌ها به کلانشهر تهران زیاد است و به‌تازگی نیز مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت اظهار کرده است که ۵۰۰ اتوبوس از محل قرارداد با دو خودروساز داخلی دریافت شده و قرار است تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز تحویل شود.

ازسوی‌دیگر، سخنگوی شهرداری تهـــــران نیز بیان کرده است که ‌۱۰ اتوبوس برقی به‌زودی به تهران می‌آینـــد و امید است تعداد اتوبوس‌های برقی را تا پایان سال به ۵۰۰ دستگاه برسانیم.

ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی دیگر به ناوگان تهران تا پایان سال

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران آخرین وضعیت قراردادهای خرید اتوبوس از خودروسازهای داخلی را تشریح کرد. مهدی علیزاده درباره اتوبوس‌هایی که قرار است از دو تولیدکننده داخلی دریافت شود، اظهار کرد: «از محل قرارداد با شرکت عقاب‌افشان، از ابتدای قرارداد تا آذرماه سال جاری، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دریافت شده است.»

وی ادامه داد: «باتوجه به برنامه عملیاتی شرکت واحد اتوبوسرانی و بر اساس الحاقیه قرارداد با شرکت عقاب‌افشان، این شرکت تا کنون ۵۰۰ دستگاه تحویل داده و مقرر است تا پایان سال جاری ۵۰۰ دستگاه باقی مانده را تحویل دهد.‌»

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تصریح کرد: «تعداد کل اتوبوس‌های تحویلی از محل قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت اسنا، از ابتدای انعقاد قرارداد تا آذرماه سال جاری ۱۶۷ دستگاه بوده است و بر اساس الحاقیه قرارداد شرکت مذکور متعهد است تا خرداد ۱۴۰۴ مابقی اتوبوس‌ها را نیز تحویل دهد.»

شکست رکورد خرید اتوبوس‌ از داخلی‌ها تا پایان سال

سخنگوی شهرداری تهران نیز درخصوص خرید از خودروسازان داخلی گفت: «از شرکت‌های داخلی هم اتوبوس خریداری می‌کنیم و در همین راستا، تا پایان سال عدد اتوبوس‌های داخلی خریداری‌شده به عدد حدود ۱۸۰۰ اتوبوس می‌رسد و این یک رکورد است.»

عبدالمطهر محمدخانی با بیان این‌که در هیچ دوره‌ای این تعداد خرید اتوبوس تولید داخل را نداشتیم، افزود: «بر روی همین اتوبوس‌ها برچسب‌های خاص زده شده که از محل عوارض‌های مردم خریداری شده است. با این‌حال، با توجه به کمبود اتوبوس در سطح شهر و آلودگی هوا تصمیم گرفتیم به سراغ اتوبوس‌های برقی خارج از کشور هم برویم. اما متاسفانه یک شرکت داخلی نسبت به خرید اتوبوس‌های خارجی اعتراض کرد و این در حالی است که برخی از اتوبوس‌های نو که از همان شرکت داخلی خریداری کردیم، حتی استارت هم نمی‌خورد.»

هر ماه ۳۰۰ اتوبوس به تهران اضافه خواهد شد

در همین‌حال، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تهران نیز درخصوص وضعیت خرید اتوبوس برای پایتخت عنوان کرد: «ماهانه حدود ۳۰۰ اتوبوس به ناوگان شهری اضافه خواهد شد.»

محمد آخوندی با بیان این‌که بودجه امسال شهرداری تهران نزدیک ۱۵۱هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: «ما باید بیش از ۵هزار اتوبوس به شهر تهران اضافه کنیم.» وی افزود: «در ابتدای دوره تا امروز، بیش از هزار و ۳۰۰ اتوبوس نو اضافه شده و براساس قراردادهایی که با شرکت‌های داخلی داریم، ۷۰۰ اتوبوس دیگر باید تا پایان سال اضافه شود که تولید در حال انجام است. به‌جز تعهدات این شرکت‌ها، ۲هزار و ۵۰۰ اتوبوس برقی هم در قرارداد با چین باید وارد شود که بخش اول آن وارد شده است.»

آخوندی تاکید کرد: «براساس اعلام معاونت حمل‌ونقل شورا، به‌تدریج و به‌صورت ماهانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ اتوبوس به ناوگان تهران اضافه خواهد شد. بر این اساس، اگر حدود ۳هزار اتوبوس به هزار و ۳۰۰ اتوبوسی که به‌تازگی اضافه شده است، افزوده شود، با احتساب اتوبوس‌های قبلی و ۵۰۰ اتوبوس دوکابینی که تعمیر و وارد خطوط شده‌اند، وضعیت بهتر از این خواهد شد.»

۱۰ اتوبوس‌ چینی تا هفته‌های آینده به خیابان‌های تهران می‌آیند

سخنگوی شهرداری تهران در مورد سرانجام پرونده برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران طبق قرارداد با طرف چینی گفت: «برای حل مساله ترافیک تهران گریزی برای انتخاب مسیر پرشتاب نداریم و راه حل قطعی نیز برقی‌سازی است.» عبدالمطهر محمدخانی گفت: «۱۵۰ تاکسی برقی و ‌۱۰ اتوبوس برقی به‌زودی و طی هفته‌های آتی به خیابان‌های شهر می‌آیند و امید است تعداد اتوبوس‌های برقی را به عدد ۵۰۰ اتوبوس تا پایان سال یا اوایل سال آینده برسانیم.»

وی درباره ورود قطره چکانی اتوبوس‌های چینی به تهران گفت: «بخشی از این‌ها به خاطر ملاحظات تجارت بین‌الملل بوده است، اما در محموله‌های بعدی تعداد بالاتری وارد می‌شود. به دلیل این‌که مسیر جدید بود، ممکن بود سنگ‌اندازی اتفاق بیفتد. اما با انتخاب خود تصمیم گرفتیم این راه سخت را طی کنیم، ولی در هزینه بیت‌المال صرفه‌جویی شود. قرارداد ما با طرف چینی ۲۵۰۰ اتوبوس است و تصمیم گرفتیم ۸۰۰ اتوبوس بیشتر وارد شود.»

۶ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت شده است

معاون شهردار تهران نیز در خصوص خرید اتوبوس برای کلانشهر تهران اظهار کرد: «۸۵۰میلیارد تومان تسهیلات و نزدیک به ۶هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت شده است.»‌

لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان این‌که ۷هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید اتوبوس‌های داخلی گرفته‌ایم، افزود: «منابع خریدهای داخلی ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد ملک و ۵۰ درصد تسهیلات بود که بانک تجارت پرداخت تسهیلات را پذیرفت و پول قابل برداشت است؛ کما این‌که در ماه جاری ۸۰۰میلیارد تومان از آن برای پرداخت هزینه‌ها صرف شد.»

وی اضافه کرد: «اولویت اعضای شورا، توجه به حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه خرید اتوبوس‌ها و تکمیل مترو بوده است.»

فروزنده همچنین بیان کرد: «اعتبار سرمایه‌ای معاونت حمل‌ونقل ۱۶هزار میلیارد تومان بوده که ۹۸ درصد است؛ ما باید ۲۵ درصد رقم نقد را برای خرید اتوبوس تأمین می‌کردیم و بیشترین رقم پرداختی ما در حوزه حمل‌ونقل برای خرید اتوبوس بود.»

معاون شهردار پایتخت با اشاره به این‌که مشکل عدم تامین این اتوبوس‌ها، مشکلات ارزی بوده است، ادامه داد:‌ «۴هزار میلیارد تومان برای تأمین ۲۰ درصد یوزانس خرید اتوبوس پرداخت کردیم و تلاش ما این است که امور تنظیم شود. از این رو، در ۶ ماهه نخست سال، وقت ویژه‌ای برای اتوبوس‌ها اختصاص دادیم.»

وی در پایان گفت: «اوراق مشارکت مهرماه به فروش رفت و به بانک شهر داده شد که بدین ترتیب، ۶۰۰میلیارد تومان برای مترو و ۴۰۰میلیارد تومان برای اتوبوس آزاد شد و تا پایان سال، ۴هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آزاد خواهد شد که کمک خوبی به این بخش خواهد بود.»



شعر غمگین شب یلدا + مجموعه اشعار زیبای غم و ناراحتی شب یلدا