افزایش قیمتها چه تاثیری بر جریان نقدینگی شرکتها میگذارند؟
اصلاح قیمت خودروهای داخلی عاملی موثر بر ورود نقدینگی به صنعت خودرو است. با جریان نقدینگی در شرکتهای خودروسازی فرآیند پرداخت مطالبات قطعهسازان از سوی خودروسازان نیز تسهیل خواهد شد. علاوهبر موضوع افزایش قیمت خودرو، تمدید مصوبه شورای پول و اعتبار مبنیبر اعطای تسهیلات به شرکتهای تولیدی میتواند نویدبخش افزایش حمایت مالی بانکها از صنعت خودرو و تامین نقدینگی در شرکتهای خودروسازی باشد.
آیا تولید خودرو با توجه به تصمیمات اخیر طبیعی خواهد شد؟
با تمدید مصوبه ترخیص ۹۰ درصدی کالاها که حدود یکماه متوقف و خطوط تولید خودروسازان و قطعهسازان را تحتتاثیر قرار داده بود، شرکتهای تولیدی پیش از تامین ارز میتوانند ۹۰درصد کالاهای وارداتی خود را پس از طی مراحل قانونی و با تعهد از گمرک ترخیص کرده و ۱۰درصد باقیمانده را پس از تامین ارز آزاد کنند که این امر فرآیند تولید خودرو در شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی را تسریع خواهد کرد.
تولید خودرو در چنین شرایطی افزایش مییاید؟
تولید روزانه ایرانخودرو از هفته آینده از ۲هزار دستگاه به ۲هزار و ۲۰۰ تا ۲هزار و ۳۰۰ دستگاه و تولید روزانه سایپا از هزار و ۶۰۰ دستگاه به ۲هزار دستگاه در هفته جاری خواهد رسید. با افزایش تولید خودروسازان و رشد عرضه خودرو به بازار و مجوزهای پیشفروش و فروش فوری که خودروسازان از کمیته خودرو اخذ کردهاند، این نوید را به جامعه خواهیم داد که قیمت حاشیه بازار محصولات ایرانخودرو و سایپا به کمتر از نرخهای فعلی رسیده و بازار به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.
این افزایش قیمتها مشمول چه مشتریانی خواهد شد؟
این افزایشقیمت شامل افرادی است که ۵۰درصد هزینه خودرو ثبتنامی را واریز کردند ولی از موعد تحویل خودرو آنها نگذشته است، بنابراین ۵۰درصد باقیمانده مشمول افزایش قیمت خواهد شد.