به گزارش «اخبار خودرو»،عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
وقتی صحبت از قاچاق سوخت به میان میآید، بیشتر مخاطبان به یاد قاچاقچیانی میافتند که با وانتبارها و ظرفهای چنددهلیتری سوخت و خودروهای شوتی سوختبر اقدام به انجام این عمل غیرقانونی میکنند. با وجود دخالت این افراد در قاچاق سوخت و البته خطراتی که انتقال سوخت با خودروهای شوتی و با سرعت بالا برای سایر شهروندان ایجاد میکند، قاچاق سوخت روی دیگری هم دارد که چندان در انظار عمومی عیان نیست و حتی توسط افکار عمومی کمتر به آن توجه میشود. با اینحال بیشترین حجم انتقال سوخت قاچاق از کشور از این مسیرها اتفاق میافتد.
چند روز قبل، رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: روزانه بین ۲۵ تا ۳۰میلیون لیتر فرآورده از کشور قاچاق میشود؛ تردید نکنید این قاچاق سازماندهی شده است و مراکز تولید و مصرفکنندههای اصلی، اولین تهیهکنندههای این قاچاق هستند.
با استناد به آمار اعلامشده توسط رئیس مجلس، این رقم حتی بیشاز رقم ناترازی فعلی بنزین و گازوئیل در کشور بوده و برآوردها نشان میدهد سالانه تا ۷.۵میلیارد دلار خسارت به کشور وارد میکند.
به بیان دیگر طبق اظهارات رئیسمجلس درحالحاضر حدود ۱۵درصد از بنزین و گازوئیل تولیدی در کشور قاچاق میشود که ارزش آن به حدود ۷۵درصد از سهم دولت از درآمدهای نفتی رسیده است.
نکته جالب اینکه هماکنون سرجمع ناترازی بنزین و گازوئیل در کشور کمتر از ۳۰ میلیون لیتر در روز است؛ یعنی اگر قاچاق سوخت نداشتیم، ناترازی سوخت نیز وجود نداشت.
پیشتر رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز در اظهارنظری گفته بود حجم کشفیات کشور در حوزه قاچاق سوخت حاکی از قاچاق روزانه حدود ۲۰میلیون لیتر نفتگاز در کشور است. به این ترتیب به نظر میرسد سهم قاچاق بنزین از کل قاچاق سوخت، روزانه حدود ۱۰میلیون لیتر است. این در حالی است که تلاشها برای کشف و انهدام باندهای سازمانیافته که گاه در برخی سازمانها و ادارات دولتی هم ریشه دواندهاند، در جریان است.
در همین زمینه چند روز قبل رئیسکل دادگستری استان کرمان، جزییات جدیدی از پرونده قاچاق سازمانیافته فرآوردههای نفتی را اعلام و بیان کرد در پرونده مربوطه درحالحاضر ۲۰ متهم وجود دارد.
بهگفته این مقام مسئول در این پرونده، روسای وقت اداره صمت رودبارجنوب، شرکت نفت شهرستان جیرفت و شرکت نفت کهنوج به همراه تعدادی از کارمندان تحت اختیار آنها با تعدادی از جایگاهداران جنوب استان دستگیر شدهاند و هم اکنون در بازداشت به سر میبرند.
همچنین براساس برآوردهای انجامشده ۱۰۲ میلیون لیتر سوخت در این پرونده قاچاق شده که ارزش ریالی آن افزون بر ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال بوده است.
بهگفته برخی کارشناسان، سیاستهای نظارتی مناسب میتواند میزان قاچاق سوخت سازمان یافته را کاهش دهد. به عنوان مثال دو طرح «اختصاص سهمیه گازوئیل به نیروگاهها براساس راندمان» و «تخصیص سهمیه گازوئیل به ناوگان سنگین بر اساس پیمایش و امکان سوختگیری در مسیر تعیینشده در بارنامه» میتواند قاچاق گازوئیل را بین ۵ تا ۱۰میلیون لیتر در روز کاهش دهد.
فراموش نکنیم ناترازی انرژی در کشور، افزایش خاموشیها در بخش صنعت، کاهش تولید و صرف ۴ یا ۵ میلیارد دلار ارز برای واردات بنزین و گازوئیل در سالجاری تنها بخشی از تبعات منفی قاچاق سوخت است که دودش به چشم هموطنان میرود.