این برندها از ۱۴۷ پیچ دشوار و نفسگیر نوربرگرینگ برای ارزیابی عملکرد سیستم تعلیق و هندلینگ محصولات پرفورمنس خود استفاده میکنند؛ اما خودروسازان همیشه مدیون چند شرکتی هستند که شاید بهصورت مستقیم خودرو نمیسازند اما مستقیما در فرآیند ثبت رکورد خودروها شرکت دارند. یکی از این برندها پیرلی است که لاستیکهای آن کاملا در دنیا شناخته شده است.
پیرلی سازنده طیف وسیعی از لاستیکها برای انواع خودروهاست. این شرکت جزو قدیمیترین برندهای حاضر در بازار بوده و پیشینه آن به سال ۱۸۷۲ بازمیگردد یعنی زمانی که برای استفاده در کالسکهها لاستیکهای منعطف را میساخت. با فراگیری خودرو در سراسر جهان، پیرلی فرصت را برای حضور بیشتر در بازار فراهم دید. استفاده از تجربهای که در تولید لاستیکهای منعطف بهدست آمده بود به پیرلی کمک کرد تا تولید لاستیکهای خودروها در سال ۱۹۰۱ را آغاز کند.
این شرکت روزبهروز رشد کرد و لاستیکهای پیشرفتهای را برای خودروهای جادهای و مسابقهای تولید کرد. پیرلی لاستیکهای رادیال پهن را با همکاری لانچیا و در دهه ۷۰ میلادی معرفی کرد. این لاستیکها دارای ارتفاع دیواره کمتر و پهنای بیشتر بودند. پهنای لاستیکهای رادیال به آنها کمک میکرد تا علاوه بر ایجاد چسبندگی لازم در مسابقات رالی، عملکرد نرمتری هم داشته باشند و درعینحال در برابر فشارهای زیاد مسابقات دوام بیاورند. امروزه پیرلی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لاستیک خودرو در دنیاست و محصولاتش در خودروهای شاخصی همچون مک لارن آرتورا و بامو iX بهکار میروند.
پیرلی در موتوراسپرت نیز حضور پررنگی دارد و تنها تامینکننده لاستیک خودروهای فرمولیک از سال ۲۰۱۱ تاکنون و مسابقات قهرمانی سوپر بایک جهان از سال ۲۰۰۳ تا امروز است. احتمالا شما نیز میدانید که لاستیکها جزو مهمترین جنبههای یک خودرو پرفورمنس هستند زیرا تنها بخش در تماس وسیله نقلیه با زمین به حساب میآیند و بنابراین این چهار نقطه تماس باید با نیروهای فرمان، ترمز و شتاب کنار بیایند.
این نیروها در خودروهای پرقدرت بسیار زیاد هستند و هرچه سرعت و وزن خودرو افزایش یابد میزان آنها نیز بیشتر خواهد شد و به تبع آن لاستیکها تحتفشار قرار خواهند گرفت. روشهای ساخت گوناگونی برای ساخت لاستیک و ایجاد الگوهای مناسب آج وجود دارد.
درصورتیکه فقط یکی از اجزای لاستیک با دیگر بخشها هماهنگی نداشته باشد عملکرد نهایی خودرو تحتتاثیر قرار خواهد گرفت. لاستیکهای نامرغوب با گذشت زمان داغ میشوند و استهلاک آنها افزایش یافته و از چسبندگی آنها کاسته میشود. بسته به هدف تولید، لاستیکهای مسابقهای میتوانند برای عملکرد بهینه در دماها و سطوح مختلف طراحی شوند.
لاستیکهای جادهای اما باید در شرایط گوناگونی عمل کنند. بههمیندلیل برندهایی همچون پیرلی تستهای بسیار زیادی را انجام میدهند تا از کیفیت لاستیک تولیدی خود مطمئن شوند. یکی از بهترین تاسیسات تست دنیا برای لاستیک و خود خودرو همین پیست ۲۰کیلومتری نوربرگ رینگ است که از ۱۴۷ پیچ دشوار برخوردار بوده و سنگ محک واقعی به شمار میرود.
پیرلی از نوربرگرینگ بهعنوان یکی از بهترین آزمایشگاههای خود استفاده میکند. پیرلی نقش پررنگی در توسعه خودروها دارد و حتی لاستیکهای سفارشی را برای محصولات شاخصی همچون فراری لافراری توسعه داده است.
این شرکت میگوید هر ساله بیش از یک رکورد طی دور پیست نوربرگرینگ را بر جای میگذارد. پیرلی رابطه نزدیکی با برندهای آلمانی همچون آئودی و پورشه دارد و از سال ۲۰۱۹ تاکنون حداقل ۸ رکورد با خودروهای مختلف را ثبت کرده است. برای مثال پیرلی در سال ۲۰۲۳ و با همراهی پورشه توانست رکورد سریعترین خودرو برقی تولیدی در جهنمسبز را ثبت کند.
با اینکه پیرلی از نظر رکورد برای خودروهای جادهای در نوربرگرینگ میدرخشد اما رکورد امروزی در اختیار شرکت دیگری است. با اینکه پورشه همکار قدیمی پیرلی محسوب میشود اما خودرو مسابقهای ۹۱۹هیبریدتریبیوت رکورددار فعلی نوربرگرینگ از لاستیکهای میشلن استفاده کرده است. این هیولای تکسرنشین با ۱۱۶۰ اسببخار، تیرماه ۱۳۹۷ توانست یک دور جهنم سبز را در ۵ دقیقه و ۱۹.۵۵ ثانیه طی کند. تا زمانی که خودرو خاص دیگری با لاستیکهای پیرلی، رکورد ۹۱۹ هیبرید را ارتقا ندهد، افتخار میشلن دستنخورده باقی خواهد ماند.