لزوم اهمیت‌ بخشیدن به انجمن واردکنندگان لاستیک


لزوم اهمیت‌ بخشیدن به انجمن واردکنندگان لاستیک

علیرضا کافی در سرمقاله روز "چهارشنبه ۱۴ آذر۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «لزوم اهمیت‌ بخشیدن به انجمن واردکنندگان لاستیک» پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

به‌رغم دیدگاه عامه مردم درباره خودرو اما کالای ساده‌ای نیست که هر بازرگانی بدون دانش فنی و تنها با در اختیار داشتن منابع مالی و دریافت ارز، توانایی تامین و گارانتی آن را در بازار داشته باشد به ویژه زمانی‌که موضوع تایرهای باری-اتوبوسی با حساسیت‌های بالا مطرح است. پس دراینجاست که باید نقش انجمن‌های تخصصی بیش‌از پیش پررنگ شود.

در مقوله تایرهای رادیال باری-اتوبوسی از سال‌ها قبل، شرکت‌های واردکننده به‌عنوان نماینده رسمی و انحصاری تایرسازان مطرح دنیا در کشور مشغول فعالیت بوده‌اند و واردات رسمی و همچنین گارانتی تایرهای وارداتی را هم برعهده داشتند. تا جایی‌که تایرهای باری-اتوبوسی براساس نیاز بازار، ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر و راننده‌ها تامین و به کشور وارد می‌شد. اما پس از کمبودهای ایجادشده در تامین تایر سنگین طی چند سال گذشته، یک‌باره دروازه واردات برای تمامی تجار باز و شرط داشتن نمایندگی رسمی از تولیدکننده خارجی برداشته شد.

در این فضا، شرکت‌های بازرگانی و تجاری پا به میدان گذاشتند که دانش کافی درباره صنعت و بازار تایر دراختیار نداشتند و سرمایه‌های ملی را در قالب ارزهای دولتی و حتی نیمایی سرازیر کارخانه‌هایی در چین کردند که محصولاتی نه‌چندان با کیفیت تولید می‌کنند.

در برخی موارد نیز بیش‌اظهاری‌های هنگام خرید مزید بر علت شد تا سود سرشاری به جیب این افراد سرازیر شود و البته زیان ناشی‌از این کار به ناوگان حمل‌ونقل و مردم برسد.

تایرهایی با کیفیت نامطلوب که توجیهی برای استفاده در ناوگان حمل مسافر را ندارند و در بخش باری هم با طول عمر کمتر و میزان خسارت بالاتر منابع مالی کشور را به هدر می‌دهند. در این فضا و باتوجه به حضور شرکت‌های موفق و باسابقه در عرصه واردات تایرهای سواری و سنگین در کشور جا دارد وزارت صمت به‌عنوان متولی تامین نیاز کشور به کالاهای وارداتی همکاری خود را با انجمن‌های تخصصی به‌ویژه انجمن واردکنندگان لاستیک بیشتر کرده و به دو صورت واردات اصولی و با قاعده تایر به کشور را حمایت کند.

شیوه اول یعنی جلوگیری از فعالیت شرکت‌های فاقد نمایندگی و تخصص؛ می‌تواند نظام واردات تایر در کشور را بهبود ببخشد و خدمات پس از فروش و گارانتی را نیز به شکل صحیحی به اجرا در آورد. اما شکل دوم؛ حمایت از شرکت‌های با سابقه و دارای نمایندگی از تولیدکنندگان داخلی در زمینه زمان تخصیص ارز، نرخ ارز تخصیصی و ... است که چنین اقدامی می‌تواند این بازار را مانند گذشته به بازاری تخصصی تبدیل کند.

بازاری که بهبود عملکرد در آن درنهایت به نفع کشور و مردم است، چراکه هم منابع ارزی با هزینه‌کرد درست هنگام خریدهای خارجی حفظ می‌شود و هم جان و مال مردم حفظ خواهد شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دانلود آهنگ علی زند وکیلی غمگین ترین آهنگ