بر این اساس در بازه زمانی یادشده قیمت محصولات داخلی بهطور میانگین ۸.۵ میلیونتومان (معادل ۱.۳ درصد) افزایش داشته است. همچنین خودروهای مونتاژی نیز در همین بازه زمانی بهطور میانگین رشد بهای محدود ۰.۶۵ درصدی را تجربه کردهاند.
پس از افزایش قیمت کارخانهای خودرو در اواخر آبانماه، بهای خودرو در بازار نیز تا حدی رشد داشت؛ بهطوری که طی یک هفته بعد از اعلام قیمتهای جدید، بهای خودرو در بازار نیز حدود ۷ درصد رشد کرد. درعین حال عوامل دیگری نیز در نوسانات قیمت خودرو در هفته آخر آبان و هفته اول آذرماه نقش داشته که در ادامه بهآنها هم اشاره میشود.
بالا رفتن ارزش دلار از جمله این دلایل است. نرخ دلار در بازه زمانی یادشده مرز ۷۰ هزارتومان را رد کرد. این درحالی است که بازار خودرو از بازار ارز همچنان تبعیت میکند و در پی آن قیمت انواع خودرو نیز سیر صعودی بهخود گرفت.
همچنین کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان نیز عامل دیگری است که بهنوسانات قیمت در این بخش از بازار دامن میزند.
طبق آمار ثبتشده در کدال فروش خودروسازان در آبانماه ۲۵ درصد کمتر از مهرماه بوده است. با تمام اینها طی یک هفته گذشته بازار خودرو تا حدی بهثبات رسیده است.
درواقع نرخ ارز نوسانات زیادی را در هفته گذشته تجربه نکرد و تاثیر روانی افزایش قیمت رسمی خودرو نیز تا حدی فروکش کرده است. بعد از افزایش قیمت کارخانهای نیز خودروسازان انگیزه بیشتری برای عرضه محصولاتشان دارند و میتوان این احتمال را داد که فروش آنها رو بهافزایش باشد.اما از بین خودروهای داخلی مورد بررسی از هفتم تا ۱۳ آذر، سه مدل با کاهش قیمت و ۶ محصول با رشد قیمت مواجه بودند. بهای دو خودرو نیز کاملا ثابت مانده است.
بیشترین رشد قیمت بین این محصولات مربوط بهکوییک اتوماتیک است. ۷ آذر این محصول ۵۷۵ میلیونتومان در بازار قیمت داشت و روز سهشنبه هفته گذشته این خودرو ۶۱۵ میلیونتومان خرید و فروش شد تا رشد قیمت ۴۰ میلیونتومانی را تجربه کند.
کمترین رشد قیمت نیز مربوط بهساینا دندهای است. بهای این محصول در بازه زمانی مذکور از ۴۵۵ میلیونتومان به ۴۶۰ میلیونتومان افزایش یافته تا رشد ۵ میلیونتومانی را تجربه کند.
همچنین بین خودروهایی که کاهش قیمت را تجربه کردند، بیشترین افت بها مربوط بهتارا اتوماتیک است. این خودرو هفتم آذرماه، یکمیلیارد و ۸۵ میلیونتومان معامله شد؛ اما روز سهشنبه هفته گذشته، بهای آن بهیک میلیارد و ۶۰ میلیونتومان رسید تا افت قیمتی ۲۵ میلیونتومانی داشته باشد.
همچنین بهای پژو ۲۰۷ دندهای روی ۸۰۵ میلیونتومان و قیمت راناپلاس ۷۲۵ میلیونتومان ثابت ماند. علاوهبر این بیشترین رشد قیمت بین خودروهای مونتاژی مربوط بهفیدلیتی ۷ نفره است که بهای آن با ۳۰ میلیونتومان رشد، پنجشنبه هفته گذشته بهیکمیلیارد و ۹۳۰ میلیونتومان رسید.این درحالی است که رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ دو هفته پیش در واکنش بهافزایش قیمت خودروهای داخلی، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «هر چقدر دولت و خودروسازان داخلی قیمت خودرو را بالا ببرند، مجلس تعرفه واردات خودرو را پایین خواهد آورد تا رقابت همچنان بهنفع مردم باشد.»
افت قیمت ۲۰ میلیونتومانی فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۶ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که کوییک اتومات (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان کاهش ۶۱۱ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان کاهش ۸۵۳ میلیونتومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش ۸۳۵ میلیونتومان، اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش ۵۸۴ میلیونتومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان کاهش ۹۹۴ میلیونتومان و رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۳ میلیونتومان کاهش ۷۳۵ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان کاهش بهمیلیارد و ۵۱۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۱۸ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیونتومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان و امویام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۵۱۰ میلیونتومان رسید.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیونتومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان، جیایسی امپو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیونتومان و ونوسیا D۶۰ پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.