چانگ نیز با ترک سِمت فعلی خود در پست نایبرئیس بخش خودرویی گروه هیوندایموتور مشغول به کار خواهد شد. خوزه مونز اسپانیایی قبلا مدیرعامل هیوندای و جنسیس آمریکایشمالی و قبل از آن به مدت بیشاز ۱۵سال مدیرارشد نیسان در چین و آمریکایشمالی بوده است.
تغییرات اخیر در رهبری هیوندای نشاندهنده تلاش این شرکت برای تقویت موقعیت جهانی و پاسخگویی به مشکلات جدید بازار خودرو است. ازنظر بسیاری از کارشناسان خودرو، مونز با توجه به تجربه و دیدگاههای نوآورانهاش میتواند آینده روشنی برای هیوندای رقم بزند.
این خودروساز کرهای چشمانداز خود موسوم به «مسیر هیوندای» (Hyundai Way) را ایجاد کرده است. هدف از این چشمانداز ایجاد آیندهای با محوریت تحرک و انرژیهای نوین است.
تنشهای مدیریتی قرن۲۱ در هیوندای
باوجود رشد سریع خودروساز کرهای طی دو دهه گذشته، آنها با چالشهای زیادی در بالاترین مقام تصمیمگیری مواجه بودهاند. در سال ۲۰۰۶ دولت کرهجنوبی شروع به تحقیقات و بازجوییهای فنی از چانگمونگ کوو و فعالیتهای او به عنوان مدیرارشد شرکت خودروسازی هیوندای کرد. دولت کرهجنوبی به خاطر تردیدی که به او در زمینه فساد مالی داشت، چنین کاری را انجام داد.
در ۲۸ آوریل ۲۰۰۶ چانگ دستگیر شد و به اختلاس ۱۰۶میلیون دلاری متهم شد. درنتیجه این وقایع، کیمدانگ جین، مدیرعامل و معاون هیاتمدیره شرکت هیوندای به جای او رهبری شرکت را برعهده گرفت.
در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱ یلتکسیونگ ساک بازنشستگی خود را اعلام کرد و از سِمت مدیریت شرکت خودروسازی هیوندایموتور کنارهگیری کرد. در زمان جابهجایی این پست مهم، چانگمونگ کوو و کیمیوک جو مشترکا وظایف مدیریتی شرکت را بین خود تقسیم خواهد کردند. این روند تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشت که در این سال تصمیم به انتخاب جائههون چانگ به عنوان مدیرعامل گرفتند.
تجارب ژاپنی تاجر اسپانیایی
حالا اما خوزه مونز، از مدیران کارکشته نیسان، بهعنوان مدیرعامل جدید هیوندای انتخاب شده است. مونز از سال ۲۰۱۹ به هیوندای پیوسته و در این مدت توانسته است رکوردهای بیسابقهای در فروش و سودآوری برای کرهایها ثبت کند.
او با رهبری قوی خود، سهم بازار هیوندای و جنسیس را در آمریکایشمالی افزایش داد و در راستای استراتژیهای فروش مبتنیبر سود هیوندای، عملکرد شرکت را بهبود بخشید.
یکی از اهداف اصلی مونز در سِمَت جدیدش، تقویت موقعیت هیوندای درزمینه قوای محرکه نسل آینده محسوب میشود. او بر توسعه فناوریهای الکتریکی و هیدروژنی تمرکز خواهد کرد و بهدنبال اجرای دیدگاه مشتریمحور هیوندای یعنی «پیشرفت برای بشر» خواهد بود.
مونز با تمرکز بر گسترش سبد محصولات برقی هیوندای، بهویژه با معرفی مدلهای جدیدی مانند Ioniq ۹، نشان داد برای آیندهای برقی کاملا آماده است.
خودرو Ioniq ۹ در نمایشگاه خودرو لسآنجلس ۲۰۲۴ رونمایی خواهد شد. خودرو مذکور احتمالا یکی از محصولات مهم هیوندای در سالهای آینده لقب خواهد گرفت. با توجه به سابقهای درخشان مونز در نیسان و تویوتا، انتظار میرود با رهبری خود هیوندای را در مواجهه با مشکلات جهانی مانند نبود قطعیت اقتصادی و افزایش هزینهها به خوبی هدایت کند.
او بر موضوع جذب استعدادهای برتر جهانی برای تقویت تیم مدیریتی شرکت هیوندای بهشدت تاکید دارد. هیوندای در دوره حضور مونز پیشرفتهای قابلتوجهی را تجربه کرد.
توسعه محصولاتی مانند هیوندای آیونیک ۵ را به مونز نسبت میدهند. همچنین او در جایگاه مدیرعامل هیوندای آمریکایشمالی، اقدامات مناسبی برای توسعه این برند در سراسر آمریکا انجام داد.
هیوندای تحت رهبری او ۱۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای توسعه یک سایت تولید خودروهای برقی هزینه کرد. همچنین او ۲ سرمایهگذاری مشترک جدید باتری در ایالت جورجیا انجام داد.
خوزه مونز دوره مدیرعامل هیوندای و جنسیس آمریکایشمالی را با معرفی هیوندای آیونیک ۹ در نمایشگاه خودرو لس آنجلس به پایان خواهد رساند.
هیوندای آیونیک ۹ نیز مانند هیوندای آیونیک ۵، بهعنوان بخشی از پروژههای مونز در زمینه گسترش مجموعه الکتریکی هیوندای شناخته میشود.
سری خودروهای الکتریکی هیوندای با نام آیونیک، موفق شدهاند توجه گروه بزرگی از مصرفکنندگان را جلب کنند.
جائههون چانگ، مدیرعامل پیشین هیوندای و رئیس جدید بخش خودرو گروه هیوندایموتور، درباره انتخاب مونز در سِمَت مدیرعاملی هیوندای میگوید: « خوزه مدیری اثباتشده با تجربه جهانی قابلتوجه بوده و گزینهای ایدهآل برای هدایت هیوندای در دورانی است که رقابت بین شرکتها و دشواریهای کسبوکار بیشتر شده است. ما اخیرا اعلام کردیم هیوندای استراتژی مهمی را بر پایه حملونقل و انرژی پایهریزی کرده و به همراه مونز و دیگر اعضای تیم مدیریتی، آینده برای هیوندای بسیار روشن است.»