سه برادر می کوشد تا گوشه ای از فرهنگ غنی اقوام ایران زمین را برای نسل امروز نشان دهد


دیباچه-زهرا فرود: مرکز پویانمایی صبا، بدنبال تولید مجموعه های فاخر و ماندگار، این روزها با تولید مجموعه انیمیشن " سه برادر " سعی دارد بزودی در بستر روایت قصه در کالبد شخصیت‌های تاریخی و تاثیرگذار، ترسیم گر بخشی از فرهنگ و هنر اقوام این...

دیباچه-زهرا فرود: مرکز پویانمایی صبا، بدنبال تولید مجموعه های فاخر و ماندگار، این روزها با تولید مجموعه انیمیشن " سه برادر " سعی دارد بزودی در بستر روایت قصه در کالبد شخصیت‌های تاریخی و تاثیرگذار، ترسیم گر بخشی از فرهنگ و هنر اقوام این مرزو بوم باشد و در کنار پرداختن به نقش اقوام در سربلندی کشور از عملکرد آنها پیرامون دفاع از حریم و استقال ایران زمین به نوبه خود تجلیل و تقدیر کند.

سیدمحمد حسین علمدار، تهیه کننده مجموعه انیمیشن سه برادر گفت : قصه سه برادر در بستر روایتی تاریخی به موضوع ظهور و درخشش سه برادرِ ماهیگیر از خطه قهرمان پرورگیلان می پردازد که در طی یک ماجراجویی شگفت انگیز موفق می شوند حکومت مقتدر و شیعه ی مذهب آل بویه را در نیمه غربی ایران یا کشورعراق فعلی و سواحل جنوبی خلیج فارس تاسیس کرده و دوره ای درخشان در فرهنگ، ادب و علم سرزمین ایران وسایر کشورهای مسلمان خلق کنند.

او افزود: این اثر، پیچیدگی روایی خاصی دارد، از این جهت که شخصیتهای متعددی در داستان وجود دارند که در پیشبرد مسیر تاریخ و سرنوشت سه برادر نقش داشته اند، به گونه ای که غیر قابل حذف هستند و ماکان کاکی، داعی صغیر، مرداویج زیاری و ... از جمله این افراد به شمار می روند. از طرف دیگر بازه تاریخی ای که داستان ما در آن روایت می شود، اوایل قرن چهارم هجری است که با دوران حکومتهای متقارن، موازی بوده یعنی برخلاف دوران قبل از اسلام و یا صفویه به بعد ما با یک حکومت واحد در سراسر ایران روبرو نیستم و همین امر به پیچیدگی ماجرا می افزاید که برای حل این مشکل، محور اصلی داستان را حول سه برادر در نظر گرفته ایم به این صورت که داستان از دیدگاه آنها روایت می شود و حوادث و شخصیتهای فرعی، زمانی به تصویر کشیده می شوند که مرتبط با سه برادر باشند در کل داستان از نگاه این سه کاراکتر که برادر هستند روایت می شود.

علمدار، که تهیه کنندگی فیلم سینمایی " مسافری از گانورا " را برعهده داشته در پاسخ به این سوال که سه برادر را تا چه حد می توان در زمره تولیداتی برشمرد که ضمن روایت داستان معرف بخشی از فرهنگ و هنر اقوام ویا خطه ای از کشور هستند؟بیان کرد: در بین افکار عمومی و همچنین نخبگان، از ایران به لحاف چهل تکه تعبیر می شود. بدین معنی که این سرزمین متشکل از تکه هایی رنگارنگ است که واحد بزرگتر و پرنقش و نگاری به نام ایران را شکل داده در واقع در این اثر سعی شده علاوه بر پرداختن به فرهنگ و هنر اقوام مختلف ایران بویژه مردم گیلان و طبرستان از مجاهدت و جانفشانی این مردم در راه استقلال و سربلندی این مرز و بوم یاد شود.

او ادامه داد:با توجه به اینکه این مجموعه دنباله دار و بلند مدت است، برای همزاد پنداری بیشتر مخاطب، خط سیر داستان را به گونه ای ترسیم کردیم که از دوران کودکی تا بزرگسالی شخصیتها و نقش افرینی انها در رخدادهای تاریخی را شامل شود؛ همچنین مراحل رشد شخصیت به سبب اتفاقاتی که در مسیر زندگیشان رخ می‌دهد به تفضیل روایت شده و تلاش شده تا منش رفتاری و عملکرد کاراکترها با خصوصیت روانی و شخصیتی آنها مطابقت داشته باشد تا مخاطب بهتر بتواند قهرمانان داستان را باور کرده و حکایت آنها را دنبال کند همچنین لازم به ذکر است که در دیالوگ های این مجموعه سعی کردیم لحن ها را از گفتار کهن دور کرده و گویش ها را بر پایه لحن های امروزی نزدیک کنیم.

این تهیه کننده، در پاسخ به این سوال که سه‌ برادر به نوبه خود تا چه حد خواهد توانست پاسخگوی برخی سوالات و نیازهای اجتماعی و شخصیتی مخاطبان خود باشد، اظهار داشت: با توجه به مفهوم هویت، این امر در داستان نقش پررنگی دارد؛ البته باید گفت اگر چه پدیده گلوبالیسم و جهانی سازی یک مبحث مزایای فراوانی برای بشر امروزی داشته اما از طرفی بعضی از نکات مثبت زندگی فردی و اجتماعی او را نیز از بین برده که مهمترین آنها مسئله هویت است،در واقع هویت فردی، مذهبی،قومی و ملی در حالی کمرنگ شده که هنوز جایگزین مناسبی برای آن رقم نخورده و حتی منتج به بحران هویت برای نسل امروز شده و در این میان فرآیند جهانی سازی سعی دارد مردم‌ را یکرنگ کرده و تفاوت‌ها را در جهت‌ منافع نظام سرمایه‌داری از بین ببرد که همه این موارد به تنهایی و سرگشتگی بشر منتهی می شود در کل سازندگان این مجموعه سعی کردند تا به نوبه خود مروج هویت کهن ملی مذهبی ایرانیان باشند که از گذشته تا کنون به یادگار مانده و در مدرنیته افسار گسیخته امروزی در حال کم‌رنگ شدن است؛ در کل منظور این مجموعه کهنه پرستی، ارتجاع ویا نفی دیگران در قالب فرقه گرایی، قوم پرستی و ناسیونالیسم افراطی نیست؛ بلکه بزرگداشت ارزش‌هایی است که در گذشته وجود داشته و تباینی با مقتضیات دنیای امروز ندارد.

علمدار، در باره سهم موسیقی در این مجموعه گفت: هدف غایی ما استفاده از موسیقی به عنوان یک عنصر دراماتیک و ویژه است؛ بخصوص در ملودیهای حماسی و رزمی که تاثیر فراوانی بر مخاطب دارند، همچنین بهره مندی از نواهای محلی و فولکلور برای فضاسازی بهتراثر بکار گرفته خواهند شد، از این روی سعی شده از مقامهای قدیمی و کهن ایرانی نیز استفاده شود. خوشبختانه بخش قابل توجهی از این نغمات از کوران حوادث تاریخ جان سالم به در برده و سینه به سینه نقل شده تا به دست ما رسیده است که با اهتمام بزرگان در دوران معاصر در فرم کلی ردیف موسیقی سنتی و در قالب گوشه ها، دستگاهها و آوازهای موسیقیایی ایران جای گرفته اند؛ به عنوان مثال گوشه دیلمان و گیلکی در آواز دشتی از زیر مجموعه دستگاه شور که مربوط به خطه شمال است و مرحوم صبا در سفری به گیلان گوشه دیلمان را از مردم محلی شنیده، نت نویسی کرده و در موسیقی ردیفی ایران وارد نمود.
تعدادی از این مقامهای کهن و اصیل نیز در آثار موسیقیدان های قدیم، چون عبدالقادر مراغه ای و صفی الدین ارموی در قالب نت نویسی ابجد باقی مانده اند که در حال تحقیق و بررسی بر روی آنها هستیم.

او پیرامون مهمترین شاخصه و رویکرد این مجموعه ادامه داد: داستان سه "برادر" حول دو محور اصلی می گردد که آیین اسلام، بویژه مکتب شیعه و ایده ایرانشهری، از مهم‌ترین این محورها هستند و داستان با تکیه بر این دو اصل مسیر تولید خود را پشت سر می گذارد؛ در واقع این موضوع ، دو اصلی هستند که در طول قرنهای دراز وحدت ملی و مذهبی سرزمینی به نام ایران را در تندباد حودث روزگار حافظ و پابرجا نگاه داشته اند.

تهیه کننده " سه برادر " در پایان در ارتباط با همکاری و تعامل پویانمایی صبا در راستای تولید انیمیشن سه برادر گفت : بدون اغراق به عنوان گروه سازنده این مجموعه در شرایط بسیار خوبی به لحاظ ارتباط با مرکز صبا قرار داریم؛ در واقع وقتی ترجیع‌بند مدیران صبا این است که با گروه تولید در یک تیم هستند و در عمل نیز به آن پایبند هستند. باید گفت این موضوع موجبات دلگرمی بوده، اگر چه تیم ما تجربه زیادی در تولید انیمیشن دارد اما با این حال معترف می شوم که این پروژه برای ما واقعا سنگین است و فشارهای زیادی از نظر مالی، جسمی و روانی روی اعضای سازنده " سه برادر " دارد و اگر مساعدت مدیران مرکز پویانمایی صبا نبود بی شک پروژه تا این حد نمی توانست در مسیر تولید پیشرفت داشته باشد. به هر حال امیدواریم بتوانیم اثری قابل توجه، ماندگار و جذابی را برای مخاطبان ارائه دهیم.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

سفره شب یلدا سنتی با تزیینات بسیار شیک