نهادینه شدن «نهضت مهارت آموزی» به یک جریان ملی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با حضور در برنامه «صف اول» با محوریت نقش این سازمان در اشتغالزایی و آموزش جوانان بر نهادینه شدن «نهضت مهارت آموزی» به یک جریان ملی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، «غلامحسین محمدی» در ابتدای این گفتگو با طرح پرسش میزان سودمندی آموزشها در دوران تحصیلی، گفت: یک دورانی در کشور با شیدایی و آفت مدرک گرایی و عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار کسب و کار مواجه بودیم که مدرک تحصیلی ملاک شایستگی افراد را رقم می زند و مهارت افراد با مدرک دانشگاهی سنجیده میشد ولیکن در دنیا شرکت های بزرگ به مهارت افراد، اهمیت ویژه میدهند و در سالهای اخیر در ایران نیز این روند مورد بازنگری قرار گرفته و بازار کار متعلق به افرادِ دارای مهارت نه افرادِ برخوردار از مدرک تحصیلی می باشد.وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی آموزشهای غیررسمی در کشور می باشد، تصریح کرد: شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در سال 1396 به عنوان نهاد بالادستی این آموزش ها جهت هماهنگی در سیاستگذاری، تنظیم گری و راهبری نظام آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی و برقراری تعامل بین دستگاههای مجری ایجاد شده است.معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه گزارشی از وضعیت سازمان آموزش فنی و حرفه ایکشور در زیست بوم اقتصادی، نظارت مهارت و نظام صلاحیت حرفه ای، گفت: در کل ۴۳۸ حرفه و مهارت وجود دارد که برای آنها نظام صلاحیت شغلی و حرفهای تدوین شده است و بر اساس استانداردهای این سازمان هر حرفه از چند شغلی و هر شغلی از چند شایستگی تشکیل میشود و در نظام سنجش مهارت حرفهای میزان مهارتهای نرم، اخلاق حرفه ای و آشنایی با اصول کسب و کار افراد نیز مورد سنجش قرار می گیرد. وی با تأکید بر نهادینهسازی نظام سنجش صلاحیت حرفه ای مانند نظام مهندسی در کشور، بیان داشت: در این نظام، توانمندیها و میزان سطح مهارت نیروی انسانی تعیین میشود که میتوان بر اساس آن بستری مناسب برای استعدادسنجی و ارتقاء شایستگیهای حرفهای آنان فراهم آورد.رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه موضوع مهارت موضوعی است که نیاز به مشارکت جدی همه اجزای زیست بوم اقتصادی،اجتماعی و آموزشی دارد، خاطرنشان ساخت: نظام اشتغال تک پارامتری نیست و فقط به مهارت افراد بستگی ندارد و به پارامترهای دیگر مانند حقوق و دستمزد، سختی کار و ... نیز وابسته می باشد و به همین دلیل طرفداران رشتههای صنعتی دارای شیب منفی نسبت رشتههای خدماتی میباشد. محمدی، ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی، بیش از 4300 مرکز جوار و بین کارگاهی، ۴۵ هزار آموزشگاه آزاد و فعالیت بیش از ۲۰ هزار آموزشگاه، 12 میلیون مترمربع فضا، بیش از 12 نفر نیروی انسانی و ... را از ظرفیتهای این سازمان در تربیت نیروی انسانی ماهر برشمرد و افزود: با رصد اشتغال کارآموزان به این برآورد رسیدیم که بیش از ۵۰ درصد افراد با مهارتی که از طریق آموزشها کسب کرده اند، موفق شدند به سر کار بروند .وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از شهرکهای صنعتی مشکل جذب نیروی ماهر دارند، این به این معنی است که شغل وجود دارد ولی نیروی انسانی ماهر برای انجام آن تربیت نشده است و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور دارای 4300 مرکز جوار و بین کارگاهی میباشد.معاون وزیر تعاون تصریح کرد: قراردادن 100 مرکز آموزش فنی و حرفه ای کشور تا دی ماه سال جاری با مشارکت بخش خصوصی در کنار بنگاههای اقتصادی و بازار کسب و کار از برنامههای تحولی این سازمان در تقاضامحور نمودن آموزشهای مهارتی بر اساس قوانین می باشد. وی با اشاره به بیش از 3 همت بودجه این سازمان، خاطرنشان ساخت: ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای با دو مشکل مواجه هستیم که منابع جاری و هزینهای ما کفاف معیشت همکاران ما را نمیدهد و میانگین و معدل دریافتی حقوق کارکنان بسیار پائین می باشد و با این وجود از این سه همت و نیم بودجه، 95 درصد بودجه این سازمان صرف حقوق و دستمزد کارکنان میشود و برای اجرای برنامههای تحولی نیازمند بهرهگیری از مسئولیت اجتماعی بنگاههای بزرگ اقتصادی میباشیم.رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در پایان این گفتگو با اشاره به درخواست این سازمان از دولت و مجلس در تأمین حقوق و دستمزد همکاران برای داشتن یک زندگی شرافتمندانه، گفت: در گام دوم، توسعه زیرساختهای آموزشی این سازمان از طریق مشارکتهای اقتصادی و اجتماعی با کسب و کار و مردم، انجام می شود. به طور مثال با همکاری وزارت کشور و نفت، 5 درصد از اعتبارات مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای توسعه زیرساختهای آموزشهای مهارتی و توانمندسازی نیروی انسانی تعلق میگیرد.