آموزش و پرورش اساسیترین نقش را در پرورش یک جامعه دارد/ در حوزه عترت و نماز، ما نقش اول را بازی میکنیم
وزیر آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرنگار دیباچه، با بیان اینکه آموزش و پرورش اساسیترین نقش را در فرهنگ سازی یک جامعه دارد،اظهار کرد: این نقش در همه حوزهها فرقی ندارد، به ویژه در حوزه قرآن عترت و نماز، ما کاملا نقش اول را بازی و ایفا...
وزیر آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرنگار دیباچه، با بیان اینکه آموزش و پرورش اساسیترین نقش را در فرهنگ سازی یک جامعه دارد،اظهار کرد: این نقش در همه حوزهها فرقی ندارد، به ویژه در حوزه قرآن عترت و نماز، ما کاملا نقش اول را بازی و ایفا میکنیم.
وی گفت: طبیعتاً رویکرد ما هم در زمینههای مختلف روخوانی و روانخوانی قرآن و همینطور حفظ قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر قرآن، کشف و شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی در حوزههای مختلف است.
« کاظمی » افزود: ما یک وظیفه عمومی داریم و آن اینکه همه دانش آموزان را با سواد قرآنی در حد خواندن و انس با قرآن آشنا کنیم، اما ماموریتهای تخصصی هم داریم که روی این حوزه به صورت تخصصی و ویژه کار کنیم. مسابقات قرآنی دو کارکرد دارد، یکی همان فضاسازی عمومی است.
کاظمی ادامه داد: به هر حال در یک رقابتهای مدرسهای، منطقهای، استانی و ملی، موضوع قرآن و انس با قرآن در دانش آموزان نهادینه می شود و کارکرد دوم این مسابقات، شناسایی استعدادهای برتر قرآنی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این مسابقات در رشتههای متفاوت برگزار می شود، قرائت، تفسیر و معانی و مفاهیم قرآن و همینطور حفظ قرآن را از جمله این رشته ها ذکر کرد و گفت: در کنار این موضوعاتی که امروز داریم دنبال میکنیم، نهایت معارف قرآنی را باید در وجود بچهها نهادینه کنیم، این یک بخش از فعالیتهای قرآنی ماست و فعالیتهای قرآنی زیادی در بخشهای مختلف تعریف کردیم که امیدوارم بتوانیم انس و الفت بین دانش آموزان و قرآن را برقرار کنیم و سواد قرآنی دانش آموزان را آنگونه که شایسته و بایسته یک دانش آموز نظام جمهوری اسلامی است، تربیت بکنیم.
وی خاطرنشان کرد:معتقد هستیم که موفقیت و سعادت بدون ایمان به خدا میسر نمیشود؛ قرآن کتاب زندگی است و زندگی قرآنی، زندگی سعادتمندی است، تمام ارزشها و فضائلی که یک انسان باید در طول حیاتش دارا باشد و با آن راحت زندگی بکند در قرآن هست،بنابراثت ما ضمن اینکه با آموزههای قرآنی آشنا میشویم باید تلاش کنیم که این آموزهها در رفتار دانش آموزان هم متجلی و متولد شود.
گفتگو از : نسرین هاشمی