«سی‌ان‌جی»؛ نجات‌ بخش ولی فراموش‌ شده


علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۲۰ آذر۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع ««سی‌ان‌جی»؛ نجات‌بخش ولی فراموش‌شده» پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»،عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

درحال‌حاضر به‌طور میانگین حدود ۲۰میلیون مترمکعب فروش روزانه سی‌ان‌جی در کشور است که در مقاطعی تا حدود ۲۴میلیون‌متر مکعب هم افزایش پیدا می‌کند.

به‌گفته کارشناسان این حجم معادل ۲۰میلیون لیتر بنزین است. به نظر می رسد سی‌ان‌جی می‌تواند جایگزین بنزین شده و حتی به این سوخت هم مانند بنزین، بسته‌های حمایتی تعلق بگیرد تا بتوان به نوعی ناترازی بنزین را به جای واردات با افزایش میزان این سوخت جبران کرد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار بوده است سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور از ۲۵درصد به ۳۵ تا ۴۰درصد افزایش پیدا کند. از طرفی برای رسیدن به این هدف لازم است سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار خودرو، سی‌ان‌جی‌سوز شوند.

با وجود همه این ظرفیت‌ها اما مدتی است هدف‌گذاری‌ها در زمینه گسترش استفاده از سوخت سی‌ان‌جی بسیار کمرنگ شده است و حتی خودروهایی که در گذشته دوگانه‌سوز شدند با کم‌توجهی مالکان، دچار حادثه می‌شوند.

به‌گفته عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی، در ۳ماهه ابتدایی امسال نزدیک به ۱۴ انفجار درخصوص خودروهای دوگانه‌سوز به دلیل فرسودگی مخازن رخ داده و به‌گفته این مقام مسئول، شاید ما در طول چندسال این حجم از آمار را در مورد انفجار خودروهای دوگانه‌سوز نداشته‌ایم.

از طرفی درحال‌حاضر در سطح کشور ۲۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی وجود دارد که حدود ۹۰درصد این جایگاه‌ها در حال فعالیت هستند. همچنین براساس طرح نوسازی مخازن سی‌ان‌جی خودروها (که مصوبه شورای اقتصاد است) قرار بود مخازن خودروهای گازسوز تعویض شوند که به دلایلی این طرح بازدهی مناسبی نداشت. براساس آمار هم ناگفته پیداست که خودروسازان نیز در بخش دوگانه‌سوز کردن خودروها عملکرد چندان مطلوبی نداشتند.

مساله دیگر در این زمینه، کم بودن کارمزد جایگاه داران سی‌ان‌جی است. البته امسال شاهد افزایش ۶۰درصدی کارمزد جایگاه‌داران سی‌ان‌جی بودیم ولی به‌گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سی‌ان‌جی تهران و صنایع وابسته، افزایش واقعی کارمزد طبق نظر رسمی کارشناس دادگستری و کارشناسان دیوان محاسبات حدودا ۱۲۶درصد بوده و جایگاه‌ها با مشکل ورشکستگی و بحران روبه‌رو بوده و زیان‌ده شده‌اند.

سخن آخر این که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که حتی فاقد ذخایر گاز هستند، صنعت سی‌ان‌جی باتوجه به مزایای فراوان آن مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفته و با افزایش خودروهای دوگانه‌سوز، این صنعت در بیشتر کشورها درحال توسعه است.

به‌نظر می‌رسد با توجه به زیرساخت‌های موجود در این زمینه در کشور و البته وجود منابع گازی، با نگاهی دقیق و کارشناسی می‌توان بارِ ناترازیِ بنزین را با توسعه خودروهای دوگانه‌سوز تا حد بسیار زیادی جبران کرد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بررسی جامع هایما S8؛ مشخصات، امکانات و ارزش خرید