خودروسازان با دو چالش بزرگ مواجه هستند؛ از طرفی با قیمتگذاری دستوری اجازه نمیدهیم به اندازهای که هزینه متحمل میشود، قیمت خودرو افزایش یابد. از سوی دیگر جلوی واردات و رقابت خودروسازها را گرفتهایم که موجب شده است بازار خودرو انحصاری باشد؛ همین دو عامل باعث وارد آمدن ضرر به صنعت خودروسازی شده، این درحالی است که صنعت خودرو تحت تاثیر عوامل متعددی زیانده شد، درحالی شاهد قیمتگذاری دستوری هم هستیم که قیمت تمامشده خودرو با نرخ تورم، نرخ دلار و سایر متغیرهای اقتصادی درحال افزایش است.
از دیگر دلایل زیانده بودن خودروسازان میتوان به رشد هزینههای تامین مالی اشاره کرد که به شرکتهای خودروساز تحمیل شده، این مساله آنها را وارد چرخهای میکند که نمیتوانند تامین مالی کنند، درنتیجه هزینه تامینمالی بالا میرود که این موضوع بر افزایش قیمت خودرو بیتاثیر نیست.
افزون بر این خودروساز در تهیه مواد اولیه و تولید خودرو دچار مشکل میشود، درنتیجه عرضه کم شده و نسبت عرضه و تقاضا به هم خورده و قیمت خودرو در بازار بالا میرود. در چنین شرایطی انتظار معجزه و اصلاح یکشبه صنعت خودرو وجود ندارد.
بر این اساس، بورس کالا گزینه مناسبی برای آغاز اصلاح عرضه خودرو است. طبق آماری که در سابقه پیشین عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد، مجموع ارزش ریالی خودروهای معامله شده در بورس کالا در سال ۱۴۰۱، ۴۱۶ هزار میلیارد ریال بود که از این عدد ۱۵۸ هزار میلیارد ریال سود تولید کننده و ۹۶هزار میلیارد ریال هم سود مصرفکننده بود.
همچنین در این بین دولت هم توانست ۱۴هزار میلیاردریال مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند. این تجربه نشان میدهد در صورت استمرار عرضه خودرو در بورس کالا به مرور شاهد اصلاح این صنعت خواهیم بود.
بنابراین باید متولیان صنعت خودرو به این سمت حرکت کنند که خودرو در بورس کالا عرضه شود، زیرا درحالحاضر این کار بهترین گزینهای است که پیشروی صنعت خودرو وجود دارد. حال باید به نظاره نشست و مشاهده کرد که آیا چنین تصمیمی از سوی دستاندرکاران این صنعت گرفته خواهد شد با خیر.