جنرال موتورز که زمانی بازیگر مسلط در بازار خودرو چین بود، با چالشهای مهمی دست و پنجه نرم میکند. این شرکت بهعنوان بخشی از تلاشهای بازسازی برای رسیدگی به فعالیتهای متزلزل خود در چین، ۵میلیارد دلار از روند سودآوری خود را از دست داده است. فشار مالی ناشیاز کاهش شدید فروش، کاهش سهم بازار و رقابت شدید تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی و هیبرید داخلی عامل اصلی این اتفاق است. در ۹ماه سال ۲۰۲۴، جنرالموتورز خسارت ۳۴۷میلیون دلاری در سرمایهگذاری مشترک چینی خود با سایکموتور به عنوان یکی از خودروسازان وابسته به دولت چین گزارش کرده است. فروش این خودروساز در آسیا نزدیک به ۲۰درصد و سهم بازار آن به ۶.۸درصد کاهش یافته، کاهشی شدید که پس از ۱۵ درصد افت سال ۲۰۱۵ سابقه نداشته است.
پایانی بر شکوفایی جوینتونچرها
سرمایه گذاری مشترک جنرالموتورز و سایکموتور در سال ۱۹۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد و خودروهایی را تحت برندهایی مانند کادیلاک و بیوک تولید کرد. برای سالها، این سرمایهگذاری مشترک یک مولد سودآوری قابل اعتماد برای جنرالموتورز بود که بر موج پررونق بازار خودرو چین سوار شد.
با این حال، چشم انداز به طور چشمگیری تغییر کرده است. خودروسازان داخلی مانند جیلی و بیوایدی، سرمایهگذاری زیادی در فناوریهای برقی و هیبرید انجام و بیشاز نیمی از فروش خودرو در چین را به خود اختصاص دادهاند. این رقابت خودروسازان خارجی ازجمله جنرالموتورز را به تکاپو واداشته تا خود را با آن سازگار کنند. در پاسخ، جنرالموتورز قصد دارد ارزش سرمایهگذاری خود در این جوینتونچر مشترک را به هزینه ۲.۶ تا ۲.۹ میلیارد دلار کاهش دهد.
این خودروساز همچنین هزینههای بازسازی را در مجموع ۲.۷ میلیارد دلار تقبل خواهد کرد که بیشتر آن در گزارش مالی سهماهه چهارم آن منعکس خواهد شد. این رقابت خودروسازان خارجی ازجمله جنرالموتورز را به تکاپو واداشته تا خود را با آن سازگار کنند. در پاسخ، جنرالموتورز قصد دارد میزان سرمایه خود را در این سرمایهگذاری مشترک به ۲.۶ تا ۲.۹میلیارد دلار کاهش دهد. این خودروساز همچنین هزینههای بازسازی را در مجموع ۲.۷میلیارد دلار تقبل خواهد کرد که بیشتر آن در گزارش مالی سهماهه چهارم آن منعکس خواهد شد.
بیوایدی بهعنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو خودروهای الکتریکی در چین، نمادی از تغییر در بازار است. این شرکت در مسیر پیشی گرفتن از تسلا بهعنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان است و به شدت در حال گسترش و نفوذ به بازارهای بین المللی است. خودروسازان چینی از حمایتهای دولتی ازجمله وامهای کمهزینه و سایر مشوقها بهرهمند میشوند که به آنها این امکان را میدهد که خودروها را با قیمتهای بسیار رقابتی بفروشند.
بارقههایی از امید
با وجود ارقام ناامیدکننده، مدیریت جنرالموتورز همچنان محتاطانه پیش میرود ولی خوشبین است. نامه اخیر مری بارا، مدیرعامل شرکت به سهامداران، بهبود در فعالیتهای چین را برجسته کرد.
فروش سهماهه سوم از سهماهه دوم پیشی گرفت، موجودیهای نمایندگیها کاهش یافت و فروش خودروهای الکتریکی این شرکت در مسیر رسیدن به اهداف سال ۲۰۲۴ قرار دارد. با این حال، این شرکت اذعان میکند بهبود به زمان نیاز دارد.
جنرالموتورز در گزارش اخیر خود به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا یا «SEC» اظهار کرد: «ما بر کارآیی سرمایهها و نظم هزینه متمرکز شدهایم و با سایک موتور همکاری کردهایم که تجارت در چین را تغییر دهیم تا در بازار پایدار و سودآور باشیم.»
جنرالموتورز انتظار دارد در سال ۲۰۲۵ کسبوکار چینی خود را بهبود بخشد، اما راه پیش رو نامشخص است.
تهدیدهای موردانتظار جنرالموتورز
بازار خودرو چین بزرگترین بازار در جهان است و آن را به میدان نبردی حیاتی برای هر خودروساز جهانی تبدیل کرده است. با این حال، جنرالموتورز برای سودآوری به شدت بر فعالیتهای خود در آمریکایشمالی تکیه کرده است.
در ماه اکتبر، این شرکت درآمد خالص ۱۰.۴ تا ۱۱.۱میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ را پیشبینی کرد اکثر قریب به اتفاق سود حاصل از ایالات متحده بود. ایجاد تعادل بین موفقیت در آمریکایشمالی با چالشهای چین، توانایی جنرالموتورز را برای حضور در بازارهای متفاوت مورد آزمایش قرار میدهد.
اشتیاق خریداران آمریکایی در استفاده از خودروهای تمامالکتریکی در سال جاری اساسا راکد شده است. در همین حال، خریداران چینی به سرعت به خودروهای برقی روی میآورند که احتمالا تا حدی به دلیل قیمتهای گزاف گزینههای موجود در این کشور است. اگر تغییر ساختار نتواند جریان را در چین تغییر دهد، جنرالموتورز خطر واگذاری فضای بیشتر به رقبای محلی و به خطر انداختن حضور طولانی مدت خود در منطقه را دارد.
پویایی در تغییرات زمانه
روند گستردهتری که میتوان در بازار خودرو چین پیگیری کرد و زمزمههایی از تغییر پارادایم را به گوشمان میرساند؛ این است که خودروسازان داخلی، با حمایت دولت و تمرکز شدید بر نوآوری، به طور فزآیندهای سرعت خود را بالا میبرند. اما خودروسازان خارجی باید نهتنها رقابت بازار، بلکه پیچیدگیهای ژئوپلیتیکی را نیز دنبال کنند، همانطور که در تصمیم فولکسواگن برای کنار گذاشتن فعالیت در سینکیانگ در بحبوحه بررسیهای بینالمللی در مورد استفاده از کار اجباری در منطقه دیده شد.
برای جنرالموتورز، طرح بازسازی ۵ میلیارد دلاری یک قمار برای تغییر موقعیت خود در بازاری است که زمانی در آن رونق داشت. در حالی که خودروسازان چینی به صعود خود ادامه میدهند، این سوال باقی میماند که آیا جنرالموتورز میتواند جایگاه خود را بازپس گیرد یا این آغاز پایان تسلط خود در چین است. چالشهای جنرالموتورز تغییرات سریعی را نشان میدهد که صنعت خودرو جهانی را تغییر میدهد و چین در خط مقدم این تحول قرار دارد. درحالحاضر، سطح نسبی مخاطرات نمیتواند باعث رسیدن به پاسخ نهایی باشد.