پس از آن، سوئد (۳۳درصد)، ایسلند (۳۱درصد)، هلند (۲۴درصد) و دانمارک (۲۱درصد) در رتبههای بعدی قرار دارند. این رقم در فنلاند ۱۸درصد بود که نشان میدهد کشورهای اسکاندیناوی بهترین عملکرد را در کنار گذاشتن انرژی سوختهای فسیلی دارند. سهلانگاری در موضوع آلودگی هوا، تهدید بزرگی برای انسان است، هوایی که تنفس میکنیم از لحظه تولد میتواند تاثیر جدی بر سلامت ما داشته باشد. اما توسعه خودروها و حملونقل برقی در کلانشهرهای کشور ازجمله تهران، چه تاثیری در کنترل آلودگی هوا دارد؟
حذف آلایندههای ناشیاز موتورهای احتراقی
رئیس گروه مطالعات حمل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران از تاثیر برقیسازی خودروها بر کاهش آلودگی هوا خبر داد. پیام معینی با اشاره به اینکه استفاده از وسایل نقلیه برقی به عنوان یک راهکار مناسب برای کاهش آلودگی هوا و پایداری محیطزیست مطرح است، گفت: تجربیات موفق سایر کلانشهرهای جهان در استفاده از خودروها و اتوبوسهای برقی این ایده را تقویت میکند.
او با تاکید بر اینکه برقیسازی خودروها یکی از راهحلهای موثر در کاهش آلودگی هواست، اظهار کرد: خودروهای برقی به دلیل عدم تولید آلایندههای مضر، نقش قابلتوجهی در بهبود کیفیت هوا دارند. تحقیقات آژانس بینالمللی انرژی (IEA) نشان میدهد استفاده از خودروهای برقی میتواند منجر به کاهش ۳۰درصدی انتشار CO۲ تا سال ۲۰۴۰ شود. همچنین، استفاده از خودروهای برقی میتواند به کاهش ۲۵درصدی انتشار ذرات معلق (PM) منجر شود که این مساله در بهبود سلامت عمومی نیز تاثیرگذار است.
رئیس گروه مطالعات حمل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با استناد به مطالعات دانشگاه هاروارد در زمینه برقیسازی حملونقل بیان کرد: برقیسازی حملونقل میتواند سالانه باعث کاهش ۱۷۰هزار مرگ زودرس ناشیاز آلودگی هوا در سراسر جهان شود. با توجه به این آمار و مزایا، توسعه و گسترش زیرساختهای لازم برای استفاده از خودروهای برقی و حملونقل عمومی در کلانشهرهایی مانند تهران، یکی از اولویتهای کلیدی برای بهبود کیفیت هوا و حفظ محیطزیست است.
معینی ضمن بیان این مطلب که نخستین و مهمترین هدف از برقیسازی حملونقل، چه شخصی و چه همگانی، حذف آلایندههای ناشیاز موتورهای احتراقی فعلی است، تصریح کرد: با سوزاندن سوختهای فسیلی علاوهبر تولید آلایندههای هوا و گازهای گلخانهای، آلودگی صوتی و گرما ایجاد میشود. حذف موتورهای احتراقی سبب خواهد شد میزان آلاینده تولیدشده در حملونقل کالا و مسافر در محیط شهرها کم و گرمای فضای شهر به واسطه حذف احتراق نسبتبه قبل کاهش یابد و آلودگی صوتی ناشی از انفجار سوخت در موتور خودرو و خروج آن از اگزوز بسیار محدود شود.
امکان تامین ۲۵درصد از انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر
او در خصوص جایگزین کردن موتورهای احتراقی با موتورهای برقی گفت: این روند نیازمند تکنولوژیهایی نظیر تکنولوژی ذخیره برق، تکنولوژی شارژ باتری و البته تامین برق برای وسایل برقی است. روشهای تامین برق تنوع قابلتوجهی دارد و امروزه امکان تبدیل بسیاری از انرژیها به انرژی الکتریکی وجود دارد.
معینی در ادامه سخنانش تاکید کرد: نکته اساسی که کارآمدی برقیسازی ناوگان برای کاهش آلایندههای هوا را به چالش میکشد، تامین انرژی برق برای خودروهای برقی و توسعه این نوع از وسایل نقلیه است. در سالهای اخیر، با افزایش تعداد خودروهای برقی، نیاز به زیرساختهای شارژ کارآمد و منابع انرژی تجدیدپذیر نیز افزایش یافته است.
رئیس گروه مطالعات حمل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با اشاره به اینکه درحالحاضر، حدود ۲۵درصد از انرژی مصرفی در برخی کشورهای پیشرفته از منابع تجدیدپذیر تامین میشود، ادامه داد: بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی (IEA)، تا سال ۲۰۳۰، انتظار میرود که تعداد خودروهای برقی به ۱۴۵میلیون واحد برسد. این افزایش نیازمند توسعه شبکههای برق قویتر و استفاده بیشتر از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی است.
وی یکی از راهکارهای پیشنهادی برای تامین انرژی خودروهای برقی را استفاده از سیستمهای ذخیرهسازی انرژی مانند باتریهای بزرگ دانست که میتوانند در زمانهای کمباری شبکه برق، انرژی را ذخیره کرده و در زمانهای پیک مصرف، آن را تامین کنند. این روشها میتوانند به کاهش فشار بر شبکه برق و افزایش پایداری تامین انرژی نیز کمک کنند.
تاثیر انکارناپذیر خودروهای برقی بر کاهش آلودگی هوا
چندی پیش مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای وقت تهران نیز درباره تاثیر خودروهای برقی برکاهش آلودگی هوا اظهار کرد: خودروهای برقی بر کاهش آلودگی هوا تاثیرات انکارناپذیری دارند و تنها شهرداری تهران به دنبال این کار نیست و تمام کشورهای توسعهیافته دنیا در راستای تحقق این امر در تلاش هستند. علاوهبر موضوع آلودگی هوا مساله انتشار گازهای گلخانهای و افزایش گرمایش جهانی زمین نیز یکی از موضوعاتی است که هرسال کشورهای مختلف در قالب اجلاس کاپ به آن میپردازند.
در کاپ سال گذشته نیز بر موضوعات اصلی همچون گذر از سوختهای فسیلی طی برنامهریزی مناسب تاکید شد که استفاده از خودروهای برقی یکی از راهکارهای اصلی آن است. وی افزود: بسیاری از کشورهای توسعهیافته به دنبال برقیسازی وسایل نقلیه هستند و بر این اساس برنامهریزی شده است تا از سال ۲۰۳۰ ممنوعیت تردد خودروهای فسیلی را اعمال کنند. این موضوع در کشور ما که نسبت به آنها بیشتر درگیر آلودگی هواست باید بهعنوان یکی از راهکارهای اصلی مدیریت و کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرارگیرد. بهطور مثال بیشتر وسایل نقلیهای که درحالحاضر در سطح شهر تهران تردد میکنند، فرسوده و قدیمی هستند و به اصطلاح آلاینده محسوب میشوند و چندبرابر خودروهای مشابه آلاینده تولید میکنند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای وقت تهران ادامه داد: فارغ از اینکه با برقیسازی خودروها آلایندگی صفر میشود و به خودی خود اگزوزی ندارند که از آن آلایندهای منتشر شود، این خودروهای برقی آلودگی صوتی نیز ایجاد نمیکنند و فضای شهری را نیز تغییر میدهند و موجب جذابیت و افزایش استفاده مردم از سیستم حملونقل عمومی و تاکسی میشوند. این وضعیت موجب کاهش تقاضا برای سیستم حملونقل شخصی خواهد شد.