تبلیغات و فضای مجازی می‌تواند زنجیره تامین را حتی دچار مشکل کند


تبلیغات و فضای مجازی می‌تواند زنجیره تامین را حتی دچار مشکل کند

دکتر پوریا عابدی داروساز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: اثر فضای مجازی در زیست مردم گسترده است. این ماجرا در داروخانه نیز برای ما کاملا مشهود است. وقتی مکمل یا دارویی در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، شاید یک هفته پس از آن تبلیغات آن دارو یا مکمل نایاب یا کمبود آن به‌وضوح مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) گیلان: دکتر پوریا عابدی داروساز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: اثر فضای مجازی در زیست مردم گسترده است. این ماجرا در داروخانه نیز برای ما کاملا مشهود است. وقتی مکمل یا دارویی در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، شاید یک هفته پس از آن تبلیغات آن دارو یا مکمل نایاب یا کمبود آن به‌وضوح مشاهده می‌شود.تبلیغات و فضای مجازی چنین تاثیری در زنجیره تامین دارد و می‌تواند زنجیره تامین را حتی دچار مشکل کند.

در چند وقت اخیر در میان بلاگرهای حوزه‌های مختلف، بلاگرهایی در حوزه دارو نیز رشد کرده‌اند که مردم را به مصرف خودسرانه دارو و عموما مکمل‌های دارویی تشویق می‌کنند. طبق آماری که سازمان غذا و دارو در اختیار «فرهیختگان» قرار داده؛ پرمصرف‌ترین مکمل‌های دارویی در سال‌های اخیر عبارتند از ویتامین دی، امگا۳، مولتی‌ویتامین‌ها، آهن و اسید فولیک و پروبیوتیک‌هاست. روند مصرف مکمل‌های دارویی در کشور بررسی‌های سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد که میزان مصرف مکمل‌های دارویی در سال‌های اخیر به‌صورت مداوم در حال افزایش بوده است.

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر این روند عبارتند از افزایش آگاهی عمومی نسبت به فواید مصرف مکمل‌ها از طریق برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی. تغییرات سبک زندگی که منجر به کمبود مواد مغذی در رژیم‌های غذایی روزانه شده و همچنین شیوع بیماری‌های مزمن نظیر کم‌خونی و پوکی استخوان که موجب تشویق مصرف مکمل‌ها شده است.

همه‌گیری کرونا که تقاضا برای مکمل‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی مانند ویتامین C و زینک را به‌طور قابل توجهی افزایش داد. همچنین طبق بررسی سازمان غذا و دارو درباره چالش‌های افزایش مصرف مکمل‌های دارویی در چندسال اخیر؛ بیشتر شدن تداخلات دارویی و تحمیل هزینه و بار اقتصادی جدید بر دوش خانواده‌ها بود.

با تبلیغ یک مکمل گاهی در بازار عرضه اختلال ایجاد می‌شود

دکتر پوریا عابدی داروساز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: اثر فضای مجازی در زیست مردم گسترده است. این ماجرا در داروخانه نیز برای ما کاملا مشهود است. وقتی مکمل یا دارویی در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، شاید یک هفته پس از آن تبلیغات آن دارو یا مکمل نایاب یا کمبود آن به‌وضوح مشاهده می‌شود. تبلیغات و فضای مجازی چنین تاثیری در زنجیره تامین دارد و می‌تواند زنجیره تامین را حتی دچار مشکل کند.

نیازسازی دارو در جامعه تاثیر روانی دارد

نیازسازی برای بعضی از مکمل‌ها در فضای مجازی، تاثیرات روانی بر جامعه به جا می‌گذارد. ممکن است کسی که اصلا از مکملی استفاده نمی‌کند اما در فضای مجازی می‌بیند که مثلا برای خستگی، مصرف فلان مکمل را تجویز داده باشند. اصلا شاید خستگی آن فرد ارتباطی با کمبود ویتامین‌ها ندارد اما در او نیاز کاذبی برای استفاده از مکمل ایجاد می‌شود. ممکن است اصلا نتواند آن مکمل را تهیه کند یا به آن دسترسی ندارد. این ماجرا یک خوره ذهنی و دغدغه‌ای برای او ایجاد کند که او مکمل را نیاز داشته و نتوانسته تهیه کند.

همچنین به هر حال امکان دارد موجب هدررفت درآمد یک فرد شود؛ چراکه افراد بسیاری را در جامعه با درآمد محدود داریم. از سوی دیگر آن فرد اصلا نیازی به آن مکمل نداشته و در او نیازی ایجاد کردند. درصورتی‌که اساسا امکان دارد مشکل آن فرد با آن مکمل حل نشود.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کپشن در مورد چتر ؛ جملات کوتاه عاشقانه و غمگین برای چتر