میزان برگزاری کنسرتها در پایتخت چشمگیر نیست/ ما کنسرواتوار آکادمیک و دانشگاههای متعدد برای آموزش برخی سازها نداریم!
فرشید حفظی فر، نوازنده ساز "اِبوا" معتقد است: در حق کنسرت ها به لحاظ میزان برگزاری اجحاف شده، در واقع این میزان از کنسرت ها در حال حاضر برای یک شهر ده میلیونی همچون تهران نه تنها کم است بلکه حتی این موضوع نیازمند بررسی و ارزیابی...
فرشید حفظی فر، نوازنده ساز "اِبوا" معتقد است: در حق کنسرت ها به لحاظ میزان برگزاری اجحاف شده، در واقع این میزان از کنسرت ها در حال حاضر برای یک شهر ده میلیونی همچون تهران نه تنها کم است بلکه حتی این موضوع نیازمند بررسی و ارزیابی کارشناسانه و دقیق است.
او میگوید: کنسرواتوار های آکادمیک و دانشگاه های متعدد در کشور برای آموزش برخی از ساز ها وجود ندارد؛ در واقع با افتتاح اینگونه مراکز میتوان در پیشبرد موسیقی کشور سهیم بود.
فرشید حفظی فر نوازنده ساز "اِبوا" به دیباچه گفت: موسیقی های بیکلام معمولا در دو نوع طبقه بندی میشوند، یکی موسیقی هایی که به روز اجرا میشوند و دیگری موسیقی های که فاخر و ماندگار هستند مثل موسیقی کلاسیک؛ البته موسیقی بی کلام در کشور تولید نمیشود و در خصوص موسیقی کلاسیک باید بگویم که این نوع موسیقی کلا در هیچ کدام از شهرستان های کشور، اجرا نمیشود، مگر بخش خصوصی پایه گذار آن باشد.
او بیان کرد: اجرای کنسرت ها در تهران، نسبت به چند سال گذشته، توانسته بستر مناسبی برای مخاطبان فراهم کند و به تبع آن مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند و در این زمینه بنیاد رودکی در حد توان خود فعالیت کرده اما باید گفت این سالن کنسرت ها، کفاف شهر ده میلیونی را نمیدهد و نیاز است تمهیدی اندیشیده شود و به واسطه آن تمهید، سالن هایی جدیدی ساخته شوند، چرا که هر کنسرتی برای اجرای شبانه خود، نیازمند حداقل ده سالن کنسرت است.
این نوازنده تصریح کرد: برنامه هایی که بنیاد رودکی برگزار میکند به گونه ای است که با استقبال زیادی از مخاطبان روبرو شده پس در نهایت دور از انصاف نیست که بگوییم ما در راستای استقبال بیشتر از کنسرت ها نیز ،نیازمند توجه کافی و حمایت لازم از اجراها هستیم. علی رغم اینکه، بنیاد رودکی فعالیت خوبی را انجام می دهد، اما به لحاظ دستمزد به نوعی کم کاری دارد، در واقع دستمزد ها به گونه ای است که در شان یک هنرمند نیست که باید در این زمینه تمهیداتی اساسی اتخاذ گردد.موسیقی کلاسیک یک ویژگی خاصی دارد و همه ساز هایی که در موسیقی کلاسیک وجود دارند از ساز هایی هستند که ما در موسیقی از آنها بهره میبریم؛
او ادامه داد: البته برای برگزاری ارکستر ها یک شورای بازبینی وجود دارد و اجازه اجرای هر قطعه را نمیدهند؛ در واقع قطعاتی اجازه اجرای نواختن دارند که اصولی بوده و دیده شوند. همچنین ساز تخصصی بنده همچون " ابوا"جایگاه خوبی در اجرای قطعات کنسرت ها دارد.
« حفظی فر» پیرامون اینکه، مدرسین ساز "اِبوا" نیاز است به عنوان رکن اصلی آموزش، چه مواردی را به هنرجویان توصیه کنند، بیان کرد: آموزش موسیقی مثل ساز اِبوا، که یک ساز کلاسیک است از طریق آکادمیک شروع شده و به سمت جلو پیش میرود. در واقع موسیقی سنتی ما سینه به سینه است و چند وقتی است، شکل آکادمیک به خود گرفته و با تحولاتی که در آموزش ساز ها ایجاد شده و به خصوص از مواقعی که فضای مجازی پا به میدان گذاشته، خوشبختانه همه چیز در دسترس بوده و آنقدر مورد تحول قرار گرفته که هر کدام از ساز ها با چشم انداز های خوبی مواجه شده اند و با اینکه ما کنسرواتوار، آکادمیک، دانشگاه های متعددی برای آموزش نداریم، ولی به هر حال برگزاری کنسرت ها خیلی اثر گذار بوده است؛ همچنین هر کسی با یک سرچ کوتاه در اینترنت میتواند به راحتی آموزش انواع سازها را حتی با روش نوین فرا بگیرد.
گفتگو از : دینا محمدی