نقش قربان ، سختترین نقش مجموعه سوجان است / این نقش، مثل هافبک وسطی است که در فوتبال کار بازی سازی را برعهده دارد!
دیباچه-زهرا فرود: "علی مرادی "از بازیگران و مجریان جوان و موفق رسانه ملی است که علاوه بر اجرای برنامههایی چون ویتامین ۳، امروز هنوز تموم نشده، دوباره گوش کن، مهتاب و مسابقه دو به دو، در آثاری چون سریال مامور بدرقه، آیینه های نشکن و فرات...
دیباچه-زهرا فرود: "علی مرادی "از بازیگران و مجریان جوان و موفق رسانه ملی است که علاوه بر اجرای برنامههایی چون ویتامین ۳، امروز هنوز تموم نشده، دوباره گوش کن، مهتاب و مسابقه دو به دو، در آثاری چون سریال مامور بدرقه، آیینه های نشکن و فرات و تله فیلم های : ظهر آبی و گمشدگان و فیلم سینمایی آدمکش به ایفای نقش پرداخته؛ با "علی مرادی " که این شبها با سریال سوجان در نقش قربان از شبکه اول سیما با مخاطبان در ارتباط است گفتگویی صورت گرفته که در ادامه میخوانید :
علی مرادی مجری و بازیگر به خبرنگار دیباچه گفت :اردیبهشت سال۱۴۰۱ بود که طی نشستی با حسین تبریزی کارگردان مجموعه سوجان، مصمم شدم تا در کالبد شخصیت " قربان" که بدلیل برخورداری از گویش و آوای گیلکی برایم کاراکتری چالشی محسوب می شد، در این مجموعه حضور یابم. در واقع، محک زدن خود در ایفای کاراکتری محلی و آشنا شدن با فرهنگ، لهجه و آوای گیلکی و نیز آشنایی بیشتر با این خطه از کشور از مباحثی بودند که زمینه حضور بنده در مجموعه سوجان و بازی در نقش قربان را رقم زدند؛ البته برای ایفای این نقش، طی مدتی که برای حضور در مقابل دوربین فرصت داشتم، سعی کردم با گشتن،گوش دادن و آموختن مسائلی که من را هر چه بیشتر به شخصیت قربان و لهجه گیلکی نزدیک می کرد، آماده قرارگرفتن در کالبد شخصیت قربان شوم .درکل علی رغم آنکه برخی بازیگران این کار از لهجه استفاده نکردند، سعی کردم با حفظ نوع گویش گیلکی خود به چهار مقطع زمانیِ حضور شخصیت قربان، مقابل دوربین این سریال جهت ببخشم .کاراکتر قربان، بواسطه چندین گریمی که در این سریال از آن برخوردار است، خصوصیات رفتاری، شخصیتی و جایگاه های اجتماعی متفاوتی را تجربه کرده و پشت سر می گذارد و از آنجا که این کاراکتر ۴لایه بازی در ۴ زمان متفاوت را ارائه می دهد و فراز و فرود های زیادی را متحمل می شود و نیز خلق و شکل گیری آن دو سال و نیم به طول می انجامید، معتقدم نقش قربان، سخت ترین نقش مجموعه سوجان است .
او در ارتباط با تمهیداتی که برای باور پذیر کردن شخصیت "قربان" بکار گرفته افزود: برای ایفای بهتر شخصیت قربان، تمام زمان های استراحت خود را صرف گفتگو و برقراری ارتباط با مردمان گیلکی، آستانه ای و لاهیجانی کرده و سعی داشتم با لهجه، آداب و فرهنگشان بیشتر آشنا شوم، به گونه ای که هم اکنون بیش از آنکه در زادگاه خود تهران، دوست و رفیق داشته باشم در این خطه دوستان زیادی پیدا کرده ام و همین معاشرت با مردم گیلان بود که در خلق شخصیت قربان به کمکم آمد. در واقع همه بازیگران سوجان، اذعان دارند که من بیش از دیگر بازیگران این مجموعه، با مردمان این خطه معاشرت داشتم و تلاش کردم تا با تکه کلام هایشان ،هجاها و نوع کاربرد آنها آشنا شوم و هم اکنون که این مجموعه در حال پخش است، مردم بویژه اهالی گیلان فکر می کنند بنده اهل گیلان هستم در صورتیکه پیش از این، بیشتر از دو بار، به این استان سفر نکرده بودم.
مرادی اظهارداشت: قربان، به لحاظ شخصیتی اصلا به من نزدیک نیست و به نظرم این کاراکتر بدمَنی است که مردم دوستش دارند؛ در واقع او کاراکتری چند وجهی است که طی چند فرآیند زمانی تقریبا چهار وجهه اخلاقی خود را به لحاظ جایگاه اجتماعی و زمانی مرور کرده و پیش می رود.شخصیت "قربان" با پیش رفت داستان مرتکب اعمالی می شود که مخاطب را به تعجب وا می دارد؛ به عبارتی کارهایی از او سر می زند که گاهی از سوی بیننده ترد می شود، گاهی تشویق و گاهی تائید و همین فراز و فرودهایی شخصیتی قربان است که به نظرم او را از سایر نقش ها که اکثرا مو نُتُن یا یکنواخت هستند متمایز کرده و به طور کل قربان از نظر روانشناختی کاراکتری به حساب می آید که دچار یکسری بیماری های شخصیتی همچون خودخواهی و خودبزرگ بینی است. با تمام این اوصاف او کاراکتری برآمده از بطن جامعه است و بنده سعی کردم حتی با پوشیدن لباس های او خود را بیشتر به قربان نزدیک کنم و بدور از اغراق هم اکنون که این شخصیت بواسطه فیلمنامه و رفتن به سربازی مقداری از کار فاصله گرفته با بازخوردهای زیادی از سوی مخاطبان مبنی بر جای خالی کاراکتر قربان مواجه شدم .
مرادی، درباره سهم شخصیت قربان در پیشبرد مجموعه سوجان بیان کرد: در این باره لازم است بگویم آنچه که اکثر عوامل سریال، نسبت به آن متفق القول هستند آن است که بواسطه نقش کاراکتر قربان، مثلا بهتر بود به جای عنوان سوجان، نام قربان بر این مجموعه نهاده می شد، چون کاراکتر قربان است که سکان پیشروی این مجموعه را از قسمت ۲۷ به بعد به دست می گیرد و همراه شخصیت سوجان و تعدادی دیگر به داستان این سریال پایان می بخشد و به گفته تهیه کننده این مجموعه و حسین تبریزی کارگردان کار، شخصیت قربان با رفتن به سربازی به مجموعه سوجان جهت جدیدی می بخشد، در واقع به قول معروف این شخصیت، همچون هافبک وسطی است که در فوتبال کار بازی سازی را برعهده دارد و با هر عملکردی، داستان را با خود همراه می سازد، به این جهت است که این شخصیت و داستان های آن برایم جذاب است و قربان، شانس بازیگری من محسوب می شود، چون حتی با نبودش و رفتن به سربازی به داستان سوجان سمت و سو می بخشد.
"علی مرادی " در ارتباط با سریال هایی با محوریت اقوام ایرانی ادامه داد: دور از واقعیت نیست که بگویم در چند نقطه از کشور تولید فیلم و سریال، جذابیتی چند برابر ایجاد می کند، حتی به صِرف بهره گیری از جلوه های بصری آن مناطق و اینکه داستان نیز متعلق به آن خطه نباشد، که یکی از آن مناطق، شمال کشور به ویژه منطقه گیلان است. چون مناظر آن همچون قابی دیدنی هستند، فرهنگ غنی و پر محتوای آن دستمایه خوبی برای ترسیم و مصور سازی داستان های دیدنی و شنیدنی است. این خطه، سرشار از آداب و رسوم و آیین های مختص به خود است که هر کدامشان به تنهایی می تواند راوی یک قصه پرمخاطب باشد، به شرط آنکه نویسنده ای زبده و کاربلد پشت نگارش آن قصه ها باشد.بنده بعد از حدود ۳سالی که برای ضبط سریال سوجان به این استان رفت و آمد داشتم، هم اکنون بسیار زیاد به این خطه رفت و شد دارم به گونه ای که در این منطقه به همراه خانواده سکونت موقت کرده ایم.در هر حال، در دوره ای که بیشتر سریال های تلویزیون سبک و سیاق پلیسی و امنیتی به خود گرفته اند، مجموعه هایی همچون "سوجان" که قصه خود را به دل طبیعت برده اند، می توانند روح مخاطب را درگیر خود کرده و او را با خود همراه سازند؛ کما اینکه ما در عرصه فیلم و سریال سازی باید حداقل بتوانیم مخاطب را به لحاظ مختلف از جمله شناخت فرهنگ های سرزمین خود یک گام به سمت جلو حرکت دهیم یا به عبارتی آورده ای را برای او داشته باشیم؛ از این رو معتقدم تولیداتی که در مراکز استان ها صورت می گیرد، باید بیش از این باشد و همچنین بهتر است داستان آنها مختص به همان خطه و لوکیشن باشد چرا که اینگونه آثار کمک شایانی به بازگشت مخاطبان به سمت رسانه ملی خواهد بود.
او اظهار داشت: در دورخوانی فیلمنامه سوجان و خلق شخصیت قربان، به نوبه خود پیشنهاداتی به "حسین تبریزی" کارگردان کار داشتم و در کل رقم خوردن این شخصیت با همکاری کارگردان و" زهرا جهرمی" بازیگردان کار بود که چنین خوب و باورپذیر از آب درآمد.
مرادی، درباره سختی های حضور در سریال استانی "سوجان" که به طور کامل در گیلان ساخته شد افزود: بنده بواسطه ایفای نقش در سریال سوجان، حدود دو سال و نیم از خانواده ام دور بودم و تنها چیزی که باعث می شد سختی کار و دوری از خانواده برایم قابل تحمل گردد؛ وجود حمایت همه جانبه میثم آهنگری از تهیه کنندگان این سریال بود و تلاش و مساعدت های اوبود که سوجان را به سرانجام رساند.
مرادی که از سال ۱۳۸۱ وارد دنیای بازیگری شده و در زمینه اجرا نیز تبحر دارد در ارتباط با این حوزه بیان کرد: به نظرم در سینمای ایران ثابت شده، سوپراستارهای سینما که صاحب سیمرغ هستند، ازجمله شهاب حسینی، صابر ابر، نوید محمدزاده و..پیشنه اجرا دارند و این موضوع برای بنده که خود را دانش آموز این عرصه می دانم بسیار جذاب است واز آنجا که علاقه داشتم موقعیتهای جدیدی را تجربه کنم، از سال ۸۵به حوزه اجرا ورود کردم و اولین تجربه خود را در این عرصه با اجرای زنده عروسکی با عروسک برند" مل مل " در شبکه دوم سیما رقم زدم و همین امر به بنده در زمینه قوی کردن بداهه پردازی و نترسیدن از دوربین کمک زیادی کرد. در کل به نظرم اجرا فاصله چندانی با حوزه بازیگری ندارد، چرا که در اجرا نیازمند یکسری شاخصه ها همچون نوع بیان، زبان بدن، ارتباط چشمی با دوربین هستیم که همه اینها در بازیگری نیز بکار می روند؛ حتی معتقدم مجریانی که وارد بازیگری می شوند می توانند موفق تر عمل کنند، به هرحال به قول زنده یاد منوچهر نوذری اجرا دهن و یا بیان گرم می طلبد، یعنی یک مجری باید بتواند سکان برنامه را با تسلط کامل به دست بگیرد.
او که تجربه اجرای برنامه های پرمخاطبی چون برنامه صبحگاهی ویتامین ۳، عصرگاهی امروز هنوز تموم نشده، دوباره گوش کن، جنگ شبانه مهتاب، خوشا شیراز و مسابقه دو به دو را برعهده داشته گفت : هم اکنون در حوزه اجرا چندین پیشنهاد دارم اما ترجیح می دهم برای مدتی در حوزه بازیگری متمرکز باشم؛ علی رغم آنکه اجرا و هیجانات آن را بسیار دوست دارم . به هر حال اگر قرار باشد به این حوزه برگردم ترجیح می دهم با ژانرهای متفاوت تر از قبل باشد، مثل اجرای مسابقه های بزرگتر و یا اجرای برنامه های گفتگومحور که جنس گفتگوهای آن بدون تعارف باشد، تا بتوانم راحت با مخاطب ارتباط بگیرم و نظراتم را ارائه دهم در کل چون دوست ندارم در زمینه اجرا به عقب برگردم از این رو چنانچه در این حوزه پیشنهاد ویژه ای داده شود حتما آن را خواهم پذیرفت.
انتهای پیام/