حملونقل عمومی را ستون فقرات هر شهری میدانند و هرچقدر در یک شهر شبکه حملونقل عمومی گستردهتر و فعالتر باشد، مردم آن شهر کمتر از آلودگی و ترافیک رنج میبرند. اما حملونقل کلانشهر تهران که این روزها از تشدید آلودگی هوا رنج میبرد، قصهای طولانی دارد.
تاکسی باید در خیابان مردم را جابهجا کند
به همین مناسبت، رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید به نوسازی تاکسیها سرعت دهد و در همین راستا از خودروسازان سهمیه بگیرد، اظهار کرد: بعد از روند نوسازی، تاکسیها نیز باید ساماندهی شوند تا در خدمت مردم قرار گیرند؛ نه اینکه در حوزه جابهجایی بار بازار یا در خدمت استفاده شخصی یا در انحصار سرویسهای دربستی و شرکتی فعال شوند بلکه باید در کف خیابان مردم را جابهجا کنند.
تشکریهاشمی در مورد تلاش شهرداری تهران برای برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی با تاکید بر اینکه برقیسازی در دنیا یک فناوری نوظهور است و هنوز به بلوغ و رشد کافی نرسیده، به گونهای که هر روز تغییراتی در آن ایجاد میشود، گفت: باید در این حوزه با احتیاط و سرعت کم و در عین حال با رصد بازار و به صورت تدریجی سهم برقیسازی را افزایش دهیم. به نظرم عجله در این حوزه میتواند آسیبهای غیرقابل جبرانی به بار بیاورد چراکه نهتنها این فناوری دستخوش تغییرات است؛ بلکه زیرساختهایی را هم لازم دارد. هنوز تستهایی برای فعالیت این نوع وسایل نقلیه، با توجه به شرایط آبوهوایی کشور انجام نشده است.
وی در ادامه بیان کرد: دقت داشته باشید در حوزه برقیسازی قیمت مهم است. در حال حاضر قیمت هر خودرو برقی ۲ تا ۲.۵برابر یک خودرو بنزینی است و با توجه به اینکه در حوزه تاکسی و اتوبوس با کسری شدیدی مواجه هستیم، به نظر میرسد با توجه به قیمت تمامشده و کرایه بالا برای مسافران بهتر است حتما سهم اصلی را به همان خودروهای قدیمی یورو ۵ و ۶ که در حال استفاده هستند، اختصاص بدهیم که هم هزینه مالک و مسافر کاهش یابد و هم ریسک بالایی در مورد قیمت نهایی خودرو به شهر تحمیل نشود.
تشکریهاشمی در خاتمه تاکید کرد: از برقیسازی حمایت میکنیم اما به شرط احتیاط. در عین حال این ایده که برخی مدیران شهری میگویند یا تاکسیها را برقی میکنیم یا هیچ؛ قابلپذیرش نیست، باید مانند گذشته روند نوسازی تاکسیها ادامه یابد.
ارتقای ایمنی جادهها برای کاهش تلفات رانندگی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز با توجه به اهمیت ویژه این روز در کاهش تصادفات و تلفات جادهای، روز گذشته پیام ویژهای صادر کرد و ضمن اشاره به اولویتهای این حوزه، از وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت (صمت) و راه و شهرسازی خواست تا با توجه ویژه به دو بخش زیرساختی و وسایل نقلیه، در مسیر ارتقای ایمنی جادهها و کاهش تلفات رانندگی گام بردارند.
سردار سیدتیمور حسینی، در این پیام سه عامل اساسی «انسان»، «راه» و «وسیله نقلیه» را بهعنوان مهمترین عناصر تاثیرگذار در کاهش تصادفات و تلفات جادهای معرفی کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اشاره به وضعیت کنونی جادههای کشور و روند تصادفات رانندگی، تاکید کرد پلیس راهور فراجا در راستای تحقق اهداف کلان دولت در زمینه کاهش تلفات جادهای بهویژه در روزهای پرترافیک و تعطیلات، از ظرفیتهای خود استفاده خواهد کرد. این اقدام شامل برگزاری طرحهای ایمنی و نظارت بیشتر بر رفتار رانندگان، افزایش ایستگاههای کنترل و بازرسی، و استفاده از فناوریهای نوین در رصد ترافیک و تخلفات است.
سردار حسینی با اشاره به اهمیت بازسازی و بهسازی زیرساختهای جادهای، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا بهطور جدی در زمینه تعمیر و نوسازی جادههای فرسوده و بهبود علائم راهنمایی و رانندگی و روشنایی جادهها سرمایهگذاری کند.
وی همچنین از وزارت صمت خواست با تسریع در نوسازی ناوگان حملونقل، بهویژه ناوگان عمومی و خودروهای شخصی، نسبتبه کاهش خطرات ناشیاز رفتوآمد خودروهای فرسوده اقدام کند.
سردار حسینی همچنین بر این نکته تاکید کرد:نوسازی و تجهیز خودروها به سیستمهای ایمنی پیشرفته ازجمله سیستمهای هشداردهنده و ترمز اضطراری میتواند نقش بسزایی در کاهش تصادفات و جانباختگان آن داشته باشد.
این مقام پلیس راهور ضمن تبریک روز حملونقل به تمامی همکاران و کارکنان پلیس راهور که در زمینه افزایش ایمنی جادهها و کاهش آمار تصادفات رانندگی تلاش میکنند، از تمام افرادی که حتی سهم کوچکی در بهبود وضعیت حملونقل کشور دارند، قدردانی کرد.
وی همچنین با تاکید بر نقش مهم تمامی بخشها در این حوزه گفت: همه ما در این امر مهم شریک هستیم و تنها با همکاری و تلاش مشترک میتوانیم بهدنبال کاهش تلفات جادهای و حفظ جان هموطنان عزیزمان باشیم. روز حملونقل، روز کسانی است که با دلسوزی و تلاش برای تامین ایمنی و سلامت جامعه در جادهها گام برمیدارند.